۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
سبک آقای مدیرعامل، همچنان هزینه می تراشد؛ هم برای خریدار، هم برای سهامدار!
آمار تولید ایران خودرو؛ رشد مثبت و عرضه منفی!

سبک آقای مدیرعامل، همچنان هزینه می تراشد؛ هم برای خریدار، هم برای سهامدار!

گروه صنعتی ایران خودرو تحت سکان داری فرشاد مقیمی در شش ماهه نخست سال برای تولید انواع خودرو در هر دستگاه ۲۴۱ میلیون و ۲۵ هزار ریال زیان را تجربه کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: آمار تولید خودروسازان داخلی به ویژه ایران خودرو در چند ماه اخیر به رغم اینکه افزایش داشته، اما به هدف اصلی عرضه خودرو با توجه به رشد تیراژ کم نسبت به سال گذشته، همچنان به زعم مسئولان و کارشناسان قطره چکانی است. علیرغم اینکه زنجیره تامین بزرگترین خودروساز غرب آسیا با چشم پوشی از مشکلات به ویژه افزایش زمان پرداخت مطالبات به عرضه قطعه می پردازند، هنوز خبر خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان به گوش می رسد. البته این ادعا در دو ماه اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرد. از آن سو قیمت خودرو هر روز در بازار افزایش و کیفیت آن کاهش می یابد، تاکنون مدیریت اصولی مناسب از سوی خودروسازان به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو که بیش از ۵۲ درصد سهم بازار خودروی کشور را در اختیار دارد، شاهد نبودیم. در این گزارش به بررسی آمار تولید خودروهای ایران خودرو خواهیم پرداخت.

گروه صنعتی ایران خودرو در شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۳۹ هزار دستگاه خودرو سواری به تولید رسانده، این خودروساز در عین افزایش تولید خودرو بیشترین حجم محصولات ناقص را تجربه کرده است

ایران خودرو در شش ماهه نخست سال کجا بود؟
گروه صنعتی ایران خودرو در شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۳۹ هزار دستگاه خودرو به تولید رسانده است. این خودروساز در عین افزایش ۰.۷ درصدی تولید خودرو در شش ماهه نخست سال نسبت به سال گذشته،  بیشترین حجم خودروهای ناقص را تجربه کرده است. تولیدات این گروه صنعتی در خط تولید بیشتر مکانیکی بود که راهی بازار نشده بود، مدیران این خودروسازی دلیل این موضوع را عدم تامین تراشه های الکترونیکی و قطعات الکترونیکی ذکر کردند. این در حالی است که بیشتر خودروسازان بزرگ در جهان از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به کاهش تراشه های الکترونیکی در صنعت خودرو هشدار داده بودند، با ذکر این مساله شاید بتوان عنوان کرد که مدیران این خودروسازی نسبت به تامین تراشه کم توجه بودند که منجربه رسوب خودرو شده است.

حجم مطالبات خودروسازان به قطعه سازان که درصد بیشتر آن به گروه صنعتی ایران خودرو براساس تیراژ خودرو مربوط است، افزایش قابل توجهی یافته بود، اما نیاز بازار نسبت به درخواست خودرو پاسخ داده نشده و آنطور که از آمار خودروسازان به نظر می رسد سال جاری نیز تحقق هدف تولید یک میلیون دستگاه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا امکان پذیر نیست. این موضوع نیز بیانگر عدم تحقق برنامه افزایش ۱۰۰ هزار دستگاهی وعده داده شده وزیرصمت است.

قیمت خودرو در آگهی فروش" height="450" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/10/24/4/92212.jpg" width="600" />

گروه صنعتی ایران خودرو تحت سکان داری فرشاد مقیمی در شش ماهه نخست سال برای تولید انواع خودرو در هر دستگاه ۲۴۱ میلیون و ۲۵ هزار ریال زیان را تجربه کرده است

مدیریت باید اصلاح شود
بازار خودرو داخل کشور سالانه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد، براین اساس وزارت صمت برای سال جاری تولید همین مقدار خودرو را در دستور کار قرار داده است. برای تحقق این هدف باید ماهانه بیشتر از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید و راهی بازار شود، آخرین بررسی ها از وضعیت تولید خودرو توسط بزرگترین تولید کننده داخلی نشان می دهد که در آبان ماه سال جاری این خودروساز بزرگ کمی بیشتر از ۴۰ هزار دستگاه تولید داشته است. با احتساب این موضوع و جمع تولیدات شش ماهه نخست، درخواهیم یافت که امسال نیز خودروسازان به دلیل سومدیریت، تحریم های ظالمانه و کرونا به برنامه تعیین شده از سوی وزارت صمت دست نخواهند یافت.

گروه صنعتی ایران خودرو تحت سکان داری فرشاد مقیمی در شش ماهه نخست سال برای تولید انواع خودرو در هر دستگاه ۲۴۱ میلیون و ۲۵ هزار ریال زیان را تجربه کرده است. هرچند که کارشناسان مدعی هستند زیان انباشت به همراه تغییر نرخ نهاده های تولید و سرشکن کردن این موضوع روی قیمت محصولات آنچنان چالش مالی برای خودروسازان ایجاد کرده که احتمالا دولت به زودی با بحران جدی نقدینگی در این صنعت مواجه شود.

برخی از کارشناسان معتقد هستند که اصلاح ساختار مدیریتی در بدنه گروه صنعتی ایران خودرو و البته گروه خودروسازی سایپا، می تواند تاحدودی بحران های صنعت خودرو را کاهش و بزرگترین ماموریت صنعت خودرو یعنی تکمیل صحیح زنجیره ارزش را سامان دهد. البته مدیری که وزیر صمت به عنوان سیاستگذار و متولی صنعت خودرو باید انتخاب کند، کارنامه مدیریتی قابل دفاعی در افزایش تیراژ تولید و کاهش زیان انباشته و تعامل با قطعه سازان داشته باشد.

وزارت صمت در اقدامی قابل توجه به جای بهبود و سامان دهی خودروسازان، دستور به حذف قیمت خودرو در آگهی های فروش داده است

تصمیم اشتباه وزارت صمت
با در نظر گرفتن این مسائل و عدم عرضه متناسب با نیاز بازار توسط ایران خودرو و سایپا، بازار خودرو منتهی به ماه های پایانی سال در فضایی آشفته طی مسیر می کند. با بیان مشکلات مالی و تولیدی خودروسازان ناشی از سو مدیریت، وزارت صمت در اقدامی قابل توجه به جای بهبود و سامان دهی خودروسازان، دستور به حذف قیمت خودرو در آگهی های فروش داده است.

حذف قیمت خودرو در آگهی های فروش نه تنها موجب کاهش قیمت این محصول نخواهد شد، بلکه پاک کردن صورت مساله بزرگ به نام «بحران خودروسازی» در کشور است. هر چند که ناکارآمدی و احتمالا عملکرد مدیریت مدیران خودرو ساز نیز با این نوع تصمیمات و تصمیمات آنی خارج از بدنه خودرو سازی مانند اعلام ناگهانی ممنوعیت افزایش قیمت خودرو  قابلیت ارزیابی کامل نخواهد بود و به این ترتیب صنعت خودرو همچنان لنگ لنگان بدون این که مسائل مدیریتی اش حل شود هر روز مسیر قیمتی کالاهایش  صعودی و کیفیت کالاهایش نزولی است.

متاسفانه با این روند و چالش های مدیریت، گروه صنعتی ایران خودرو بیش از ۵۲ درصد سهم سبد بازار خودرو کشور را در دست دارد و در صورت بهبود عرضه خودرو توسط این گروه صنعتی به بازار قیمت خودروها کاهش قابل توجهی خواهد یافت. به بیانی بهتر این خودروساز را می توان از نظر عرضه محصول به بازار، لیدر بازار معرفی کرد اما این سئوال بزرگ هم همیشه برای مدیریت این خودرو ساز مطرح است که چرا اگر ادعای توان تولید داخل داریم و حاشیه سود بالا وجود دارد بازار را بر اساس نهضت کاهش قیمت با تکمیل زنجیره ارزش و اصل بنیادین صرفه ناشی از مقیاس دنبال نمی کند به جای این که هر روز برای فروش محصولات به بهانه هایی مانند تحریم  به دنبال ایجاد فاصله و گپ میان قیمت کارخانه و مصرف کننده نهایی باشیم؟  

خودروسازان بزرگ مدعی داخلی سازی با بحرانی هایی مواجه هستند که شرکت های خصوصی در این صنعت کمتر چنین مشکلاتی دارند. این درحالی است که درصد بالایی از محصولات این شرکت ها وارداتی است، بنابراین تحریم ها باید بیشترین لطمه را به آن بزند. اما عملکرد بخش خصوصی و دولتی در صنعت خودرو نشان می دهد، خود تحریمی و سوءمدیریت بزرگترین آسیب را به پیکره خودروسازی کشور وارد کرده است.

شاید وزیر صمت برای تحقق اهدافی که برای خودروسازی وعده داده بود باید پیش از هر چیز اقدام به تغییر مدیریت بکند که برای تحقق داخلی سازی تنها بله قربان گو و تمجید گر نباشد وبا درک شرایط، حق خودرو سازی را نه از جیب مردم و سهامداران  که از طریق مطالبه به حق و منطقی از مسئولان طلب کند. مدیری که بتواند برای تکمیل زنجیره ارزش و تامین مالی صنعت  خودروسازی به ویژه ایران خودرو بجنگد نه این که ماهانه زیان های هزاران میلیاردی را برای سهامداران شرکت و اقتصاد رقم بزند و ناکارآمدی ها و رودبایستی ها با مسئولان برای حفظ صندلی خود را به جیب مردم تحمیل کند.

کد خبر: ۱۲۱٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • majed IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      18 1
      این خودرو سازان اقتصاد مملکت را به باد دادن همی گرانی‌ها زیر سر دو خودرو به اصطلاح خودرو ساز است مدیران نا لایق و اختلاس گر آنها است
    • حسین IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      10 3
      جناب آقای مدیر عامل آیا شما به خدا،اخرت و ... ایمان دارید؟ خودرو ویترین اقتصاد مملکت،شما هستید که با افزایش قیمت درحال کوچک کردن سفره مردم هستید. اجر شما با خدا.
    • شهاب IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      6 1
      شرکتی که اینهمه ضرر میده، مصرف کننده هم که راضی نیست، از قدیم هم گفته اند، جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است، پس لطفا جلوی ضرر را بگیرید و تعطیلش کنید، البته درش را هم با گل ببندید که دیگر نتوان بازش نمود. دعای خیر یک ملت هم پشت و پناه شما میشود.
    • حمید IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      5 1
      اقا به خدا ماراضی به ضرر شما نیستیم گل بگیرید در این خراب شده رو
    • 4220026657 DE ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 1
      این دوتا خودرو ساز خون ما مردم فقیرو کرده توی شیشه ما باید چند سال بدبختی بکشیم تا بشه یه پراید اخه گناه ما چیه که شما با ما این کارا رامیکنید مگه خدا کور شده که نمیبینه این همه ظلم را ای کاش یه روزی جاتون با جای ما عوض بشه تا بفهمین قشر بدبخت چه ارزوها که با خود به گور بردن
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 0
      تورا به قران تورا به امام حسین کیفیت این ماشینا نمیخاد بالا ببری در حد متوسط رو به پایین بکنید پدرمون دراومد ماشین صفر از بس بردم نمایندگی
    • آواره مظلوم IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 1
      گل بگیری درب کارخانه خودروسازی ایران