۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
آمریکا تعامل خود با جهان را تغییر دهد
وزارت امور خارجه چین:

آمریکا تعامل خود با جهان را تغییر دهد

وزارت امور خارجه چین با انتشار گزارشی در وبسایت خود نوشت: امید است آمریکا با اصلاح و بهبود نظام خود تعامل خود را با کشورهای دیگر جهان تغییر دهد.

به گزارش بازار، وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه گزارشی را در وبسایت این وزارتخانه با عنوان وضعیت دموکراسی در آمریکا منتشر کرد.

این گزارش با استناد به واقعیت‌ها و نظرات کارشناسان تلاش می‌کند نواقص دموکراسی آمریکا و سوء استفاده از آن و نیز ضررهای ناشی از صادر کردن چنین دموکراسی را نشان دهد. این گزارش در ادامه می‌افزاید امید می‌رود آمریکا ضمن اصلاح و بهبود نظام خود شیوع تعامل خود با کشورهای دیگر جهان را تغییر دهد.

این گزارش علاوه بر مقدمه و نتیجه گیری، دارای دو بخش دیگر است به اسامی ”دموکراسی چیست؟   و انحراف و سه بیماری دموکراسی در آمریکا.

در این گزارش آمده است دموکراسی یک ارزش مشترک میان همه بشریت است. دموکراسی حقی است برای همه ملت‌ها نه امتیازی انحصاری که مختص تعداد معدودی باشد. دموکراسی شکل‌های مختلفی دارد و هیچ الگویی که در آن یک نمونه از دموکراسی برای همه کشورها تناسب داشته باشد وجود ندارد

این گزارش تاکید می‌کند که سنجش همه نظام‌های سیاسی جهان با یک معیار واحد و یا ارزیابی تمدن‌های سیاسی مختلف از یک دیدگاه صرف، امری کاملا غیردموکراتیک است.
نظام سیاسی یک کشور باید به شکلی مستقل توسط مردم آن کشور انتخاب شود. از دیدگاه تاریخی، توسعه دموکراسی در آمریکا گامی رو به جلو بود. نظام حزب‌های سیاسی، نظام مبتنی بر نمایندگی، حق رای افراد و نیز تفکیک قوا باعث از میان رفتن و اصلاح نظام اوتوکراسی فئودالی در اروپا شد.

این گزارش می‌افزاید در طول سال‌ها دموکراسی در آمریکا دچار انحراف و انحطاط شده و از اساس دموکراسی و طرح اولیه خود منحرف شده است.

این گزارش از سه جنبه به بررسی انحراف و بیماری‌های دموکراسی در آمریکا پرداخته است: نظام پر از مشکلات ریشه ای، رویکردهای بی نظم دموکراسی و تبعات فاجعه بار صادرات دموکراسی از نوع آمریکایی.

در این گزارش آمده است آمریکا باید به جای تاکید زیاد روی جنبه‌های فرمال و رویه‌ای دموکراسی، روی جنبه‌های ماهوی آن متمرکز شده و جدا در مسیر تامین حقوق دموکراتیک مردم خود حرکت کند.

این گزارش می‌افزاید آمریکا به جای دست زدن به اقدامات براندازانه و تهاجم به کشورهای دیگر به بهانه تقویت دموکراسی و تحمیل دموکراسی مورد نظر خود به بقیه و استفاده از ارزش‌های خود برای تقسیم کردن جهان به اردوگاه‌های مختلف، مسئولیت بین المللی بیشتری را عهده دار شده و کالاهای بیشتری را در اختیار جهانیان قرار دهد.

جامعه بین الملل با چالش‌های جدی در سطح جهانی روبرو است از پاندمی کرونا گرفته تا بحران تغییرات اقلیمی و به همین علت همه کشورهای جهان باید ضمن غلبه اختلافات سیستمی خود به دنبال چندجانبه گرایی واقعی باشند.

کد خبر: ۱۲۱٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha