۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
عدم امکان اخذ کارت بازرگانی توسط شرکت های پارک علم و فناوری
در کارگروه شورای گفتگوی آذربایجان شرقی عنوان شد؛

عدم امکان اخذ کارت بازرگانی توسط شرکت های پارک علم و فناوری

تبریز- جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با موضوع بررسی «عدم امکان اخذ کارت بازرگانی توسط شرکت های مستقر پارک علم و فناوری» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بازار، جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی ظهر یک شنبه با موضوع بررسی « عدم امکان اخذ کارت بازرگانی توسط شرکت های مستقر پارک علم و فناوری به دلیل عدم ارائه کدرهگیری اجاره نامه از سوی این شرکت ها» در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

نسرین درخشانی، مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان در این جلسه که با حضور نمایندگانی از سازمان صمت، پارک علم و فناوری، اتحادیه مشاورین املاک استان و واحد صدور کارت اتاق تبریز برگزار شد، گفت: پارک علم و فناوری استان طی نامه ای، مشکل عدم اخذ کارت بازرگانی برای شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری را مطرح کردند که بر اساس توضیحات ارائه شده، این شرکت ها به دلیل استقرار در پارک علم و فناوری و عدم وجود اجاره نامه رسمی، امکان دریافت کد رهگیری ندارند و سازمان صمت به دلیل نبود این کد رهگیری، کارت بازرگانی برایشان صادر نمی کند.

وی ادامه داد: چندی پیش در بحث الزام ارائه تک برگ در فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی از سوی وزارت صمت، واحدهای تولیدی واقع در شهرک های صنعتی که دارای دفترچه قرارداد از شرکت شهرک های صنعتی بودند، با مشکل مشابهی مواجه شدند.

درخشانی گفت: این موضوع در شورای گفتگوی استان طرح و پیشنهاد ارائه کدرهگیری ذیل قراردادهای خاص سامانه املاک برای واحدهای تولیدی دارای دفترچه قرارداد ارائه شد که با همت اتحادیه مشاورین املاک تبریز پیگیری و مشکلات این واحدها به این صورت مرتفع شد که می توان پیشنهاد مشابهی در این خصوص ارائه داد.

شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری کارت بازرگانی ندارند
صمد مظفرزاده، مشاور حقوقی پارک علم و فناوری استان در این جلسه گفت: پارک علم و فناوری مجموعه ای حمایتی است که شامل سه مرحله پیش رشد، رشد و تجاری سازی و تولید انبوه است. در این راستا محلی از طرف دولت در اختیار مجموعه قرار می گیرد که با تقسیم بندی دفتری و یا کارگاهی با مبلغی ناچیز به صورت اجاره در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری به دلیل عدم وجود اجاره نامه رسمی امکان اخذ کارت بازرگانی ندارند و این موضوع به یک چالش برای این شرکت ها تبدیل شده است. دریافت کارت بازرگانی مستلزم ارائه سند و یا اجاره نامه با کدرهگیری بوده و این شرکت ها با حمایت دولت اقدام به فعالیت کرده و اجاره قابل توجهی به پارک پرداخت نمی کنند، لذا اجاره نامه رسمی برای آن ها صادر نمی شود تا به واسطه آن کد رهگیری صادر گردد، از این رو امکان اخذ کارت بازرگانی ندارند.

مظفرزاده ادامه داد: با عنایت به اینکه این مجموعه دولتی بوده و ردیف اعتباری برای هزینه بیشتر بنگاه ها اختصاص پیدا نکرده است، لذا امکان حمایت پارک در این خصوص وجود ندارد و شرکت ها مجبور می شوند اجاره نامه برای این موضوع تهیه کنند. از آنجایی که صدور اجاره نامه نیازمند مالک و موجر است لذا رئیس پارک علم و فناوری که به عنوان مالک در نظر گرفته می شود با مشکلات حوقی و مالیاتی مواجه خواهد بود.

الزام ارائه سند تک برگ و یا قرارداد و اجاره نامه در سامانه املاک
محمدنقی هنربر، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: از مرداد ماه سال گذشته، سامانه جدیدی براساس مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای وزارتخانه ما تعریف شده است و تمامی استعلامات لازم براساس اسناد و مدارک مورد نیاز طبق ماده (۱۰) آئین نامه به صورت برخط در این سامانه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در بحث اجاره نامه، سامانه یکپارچه ای از طرف اتحادیه املاک به نام سامانه املاک و مستغلات وجود دارد و تاکید بر الزام ارائه سند تک برگ و یا قرارداد و اجاره نامه در سامانه املاک است تا امکان صحت سنجی و استعلام ایجاد شود. در چند روز اخیر امکان استعلام بر خط سند تک برگ در سامانه جامع تجارت ایجاد شده است که فرایند تمدید و صدور کارت بازرگانی را کاهش می دهد.

هنربر گفت: ارائه اجاره نامه رسمی همراه با کد رهگیری مستلزم صدور و تمدید کارت بازگانی است که در صورت عدم ارائه این مدارک، امکان ادامه فرایند برای سازمان های بازگانی فراهم نمی شود. در این راستا معاون وزیر و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های ایران طی نامه ای از سازمان مرکز تجارت استعلامی به عمل آوردند که رئیس وقت سازمان صراحتا پاسخ دادند که کدرهگیری باید اخذ شود.

هادی محمدزاد، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاورین املاک تبریز نیز در این جلسه گفت: از سوی کمیسیون تخصصی اتاق اصناف ایران از ما خواسته شده تمام پیشنهادات خود را که قابلیت اجرائی داشته باشد در زمینه بازسازی سایت به آقای احمدپور، مسئول سایت کل کشور انتقال دهیم.

کد خبر: ۱۲۱٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha