۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
ضرورت توسعه کشت دیم با هدف تامین امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری آب
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم تاکید کرد؛

ضرورت توسعه کشت دیم با هدف تامین امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری آب

مراغه- رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: توسعه کشت دیم با هدف تامین امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی ضروری است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، خشنود علیزاده افزود: متاسفانه اکنون تصور می‌شود که زراعت دیم تابع اصول خاصی نیست و دقت در آن معنایی ندارد؛ عمق این باور و تصور ناصحیح نیز تا جایی است که در لفظ عامیانه هرچیز غیراصولی و غیرقانونمند را دیمی اطلاق می‌کنند.

وی اضافه کرد: بی‌شک مقصود از مطرح کردن این لفظ، پرداختن به چرایی استفاده از این واژه نیست، بلکه با احترام به انتخاب پیشینیان و پذیرش واژه‌های رایج، باید بدانیم که زراعت دیم اصلا دیمی نیست؛ هرچند که در مقاطع زمانی و مکانی قابل توجهی و غالبا به قصد تصاحب زمین، به دور از هر نظم و دقتی در مورد آن عمل شده باشد.

وی بیان کرد: زراعت دیم با استفاده از آب باران یا «آب سبز» به دنبال تولید محصول اقتصادی و تامین امنیت غذایی است که از سطح معاش یک بهره‌بردار در دورافتاده‌ترین روستاها تا سطوح گسترده در برخی مناطق جهان را شامل می‌شود.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، توزیع باران و میزان آن در مناطق مختلف جهان متغیر است ولی بیشترین تغییر بارش در مناطق خشک و نیمه‌خشک اتفاق می‌افتد که بیش از ۹۵ درصد از سطح کشور ما نیز در این شرایط قرار دارد.

علیزاده ادامه داد: این موضوع با تغییر دما و اقلیم در عصر حاضر پیچیده‌تر شده و از این‌رو، بیشترین دقت و مدیریت باید در زراعت دیم اعمال شود زیرا نقش مدیریت با افزایش تنوع و تغییر در محیط، مهم‌تر می‌شود.

کد خبر: ۱۲۱٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha