۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
ممنوعیت ایجاد صنایع آلاینده در کریدور عقدا مهریز| نسخه‌های شفابخش توسعه یزد
برنامه‌ریزان یزد اعلام کردند؛

ممنوعیت ایجاد صنایع آلاینده در کریدور عقدا مهریز| نسخه‌های شفابخش توسعه یزد

یزد- اعضای شورای برنامه ریزی استان یزد ممنوعیت ایجاد صنایع آلاینده در کریدور عقدا مهریز را تصویب کرده و درباره نسخه‌های شفابخش برای توسعه این استان اظهارنظر کرده‌اند.

محمودرضا رحمانی؛ بازار: با وجودی تأثیر صنایع آلاینده در مناطق کویری ۱۰ برابر مناطق دیگر و به ویژه شمال کشور است، در طول چند دهه اخیر گسترش این صنایع را در استان یزد به خصوص گذرگاه و کریدور عقدا-مهریز که عمدتا در حریم مسیر جنوب به شمال کشور است، شاهد هستیم.

در این خصوص مسئولان استان یزد در جریان بررسی سند آمایش سرزمین این استان، لزوم تعریف صنایع پاک و دانش بنیان و نیز جدیت در اجرای ممنوعیت ایجاد صنایع آلاینده در کریدور عقدا- مهریز را خواستار شدند.

برنامه ریزی برای نیروگاه خورشیدی
استاندار یزد در این باره با اشاره به ممنوعیت صدور مجوز ایجاد صنایع آلاینده در کریدور یزد- عقدا، می گوید: باید به سمت صنایع پاک و پیشرفته حرکت کنیم که نمونه آن برنامه ریزی برای ساخت و استفاده از هزار مگاوات انرژی خورشیدی در استان است همچنین باید گفت استان یزد بر روی ممنوعیت بارگذاری هرگونه صنعت آلاینده در کریدور عقدا در شهرستان اردکان تا شهرستان مهریز تأکید دارد.

استان یزد بر روی ممنوعیت بارگذاری هرگونه صنعت آلاینده در کریدور عقدا در شهرستان اردکان تا شهرستان مهریز تأکید دارد

مهران فاطمی با بیان اینکه بر اساس نقشه آمایش سرزمین، به دلیل استقرار بالای واحدهای صنعتی در این گذرگاه، آلایندگی در این منطقه به مرحله قرمز رسیده است، ادامه داد: علاوه بر ممنوعیت صدور مجوز برای واحدهای آلاینده بنا بر تشخیص محیط زیست، مجوز واحدهایی که هنوز به مرحله عملیاتی کامل نرسیده متوقف می‌شود با این حال تأکید مصوبات سفر ریاست جمهوری بر تکمیل پروژه های بالای ۵۰ درصد پیشرفت است.

وی با بیان اینکه واگذاری پراکنده زمین برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای استان همراه با نقشه‌راه امکان‌پذیر شد که باید توسط بخش خصوصی و پیگیری به نحو مناسب پیگیری صورت گیرد، ابراز کرد: بازنگری در سند آمایش سرزمین  در سه سطح نخبگان شهرستانی، اساتید دانشگاهی و شورای برنامه ریزی ضرورت دارد زیرا متاسفانه در سال های اخیر برنامه ریزی به گونه ای بوده که وضعیت آلایندگی محور عقدا – مهریز قرمز شود.

ایجاد صنایع جدید در مناطق توسعه نیافته
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شوراهای برنامه‌ریزی گذشته، ایجاد صنایع جدید در کریدور عقدا تا مهریز ممنوع شده، به همین دلیل نباید اجازه داد صنایع آلاینده جدید در این منطقه ایجاد شود و باید صنایع جدید در مناطق توسعه نیافته ایجاد شود، گفت: سلامت مردم شوخی نیست همه مدیران باید جدی بگیرند و مجوز صنایع آلاینده را ندهند و با توجه به اینکه دو پهنه جدید مشخص شده، صنایع را به سمت آنجا هدایت کنند.

محمدصالح جوکار با بیان اینکه صنایعی در یزد ایجاد شده که عمدتا سخت افزاری بوده و نیروی فیزیکی می‌طلبد در نتیجه نیروهای نخبه ما از استان خارج می‌شوند و به جای این نیروی قوی یک نیروی ساده از استان‌های دیگر وارد می‌شود بنابراین سند توسعه باید تغییر کند، بیان کرد:  سند آمایش ملی و استانی اواخر سال ۹۹ به تصویب رسید و در نهایت در دولت قبل برای اجرا به تصویب و ابلاغ شد با این حال، دولت فعلی مبنای اصلاح سند پایش ملی را دارد لیکن در این راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دوباره نظرات دستگاه‌ها را دریافت کند تا با پایش اطلاعات، سندی را داشته باشیم که مبتنی بر واقعیت باشد.

صنایعی در یزد ایجاد شده که عمدتا سخت افزاری بوده و نیروی فیزیکی می‌طلبد

وی در عین حال با انتقاد از نبود نقشه راه برای توسعه در چهار دهه گذشته بعد از انقلاب گفت: متاسفانه در این مدت، فعالیت ‌ها بر اساس میل و نظر سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاری بخش دولتی بدون توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز، شرایط اقلیمی، منابع طبیعی و توانمندی‌های هر منطقه صورت گرفته است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با بیان اینکه صنعت گردشگری نوپا ظرفیت خوبی برای استان است و برخی از کشورها تا ۳۲ درصد جینی‌دی‌پی خود را از طریق شاخص‌های صنعت گردشگری تأمین می‌کنند، تصریح کرد: دستگاه‌های متولی توجه کنند که اگر داده‌های ما منطبق بر واقعیت‌ها نباشد سند آمایش هم اشکال پیدا خواهد کرد و اگر بر پایه واقعیات باشد سند آمایش استان می‌تواند نجات بخش استان باشد یکی از عوامل و دلایل تنظیم سند آمایش، محرومیت‌زدایی و تعیین تکلیف وضعیت هر شهرستان در بحث سرمایه گذاری است.

مطالبه مجوز صد کارخانه کاشی
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم پرهیز از ایجاد صنایع آلاینده در کریدور و گذرگاه عقدا – مهریز گفت: باید برای استان یزد و به ویژه این منطقه الگویی تعریف شود تا صنایع پاک داشته باشیم. از سوی دیگر در مناطق کویری اثر زیان بار صنایع آلاینده ۱۰ برابر سایر نقاط و به ویژه شمال کشور است.

سید جلیل میرمحمدی با بیان اینکه متاسفانه حدود صد مجوز کاشی از سالیان قبل و آنهایی که درخواست کرده اند در دست من است که باید فکر و برنامه ریزی اساسی در این خصوص داشته باشیم، افزود: آمایش باید مبتنی بر ظرفیت‌ها و نیازها باشد برخی ظرفیت‌های یزد در سند آمایش استان دیده نشده، ضمن آنکه برخی از راهبردهای سند آمایش استان تکراری است و نیاز دارد با کار کارشناسی بر روی موارد راهبردی آن به برخی نکات توجه شود.

وی افزود: زیلو و صنایع دستی میبد که ثبت جهانی شده که باید در سند آمایش وارد شود در عین حال این سند نباید ما را محصور کند، در واقع به صورتی نشود که اگر خواستیم آموزش عالی را توسعه بدهیم مانع ما شود.

لزوم سرمایه گذاری یزد بر محور تولید
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد اما با بیان اینکه سند آمایش استان یزد بنابر نظر کارشناسان سازمان مدیریت کشور از نظر محتوا یک سند متفاوت و مغایر با دیگر سندها است، می گوید: سند آمایش ملی در صورتی کارایی دارد که چند رویداد همبستگی و پیوستگی جریان توسعه در کشور را تضمین کند، اگر این دو نگاه نباشد و استان‌های همجوار با مراکز مختلف شهرستانی نتوانند با هم تلفیق شوند با گرفتاری‌هایی مواجه می‌شویم.

باید برای استان یزد و به ویژه این منطقه الگویی تعریف شود تا صنایع پاک داشته باشیم

سید مسعود عظیمی با بیان اینکه سند آمایش ملی و استانی اگر می‌خواهد مؤثر واقع شود باید با دیگر سندها، مطالعه سیاره‌ای شود تا پاسخگو باشد، تأکید کرد: سند آمایش باید نقش دهستان، شهرستان و استان را در سطح ملی مشخص کند؛ بنابراین باید نتایج سند را با محتواها چک کنیم تا سند جامع و درستی داشته باشیم.

در این بین محمدرضا صباغیان نماینده شش شهرستان استان یزد نیز با تأیید نظرات اعضای شورا و نمایندگان مجلس گفت: سرمایه گذاری در استان باید بر محور تولید باشد ولی در عین حال باید برنامه ریزی ها با شناخت ظرفیت های هر منطقه و هر شهرستان صورت گیرد لذا باید گفت در واقع سند آمایش سرزمین، یزد را در مسیر درست و هدایت مناسب سرمایه گذاری ها بر مبنای ظرفیت هر منطقه قرار می دهد که امیدواریم این کار صورت گیرد.

براساس نظر مدیران ارشد استان یزد، اجرای اسناد مهمی همچون سند محیط زیست و پرهیز از ایجاد صنایع آلاینده در استان به ویژه در کریدور و گذرگاه عقدا – مهریز و توجه ویژه به ایجاد صنایع پاک و دانش بنیان برای کنترل و جلوگیری از مهاجرت نخبگان می تواند به عنوان یکی از محورهای سند آمایش سرزمین، نقطه امیدآفرین و نسخه شفابخش این استان باشد.

کد خبر: ۱۲۱٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha