۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
بررسی دلایل سایه دار شدن تصویر تلویزیون

بررسی دلایل سایه دار شدن تصویر تلویزیون

تلویزیون یکی از وسایل مهم خانه‌های ماست. ما از این وسیله برای تماشای فیلم، سریال و بازی استفاده می‌کنیم.

به گزارش بازار، تلویزیون یکی از وسایل مهم خانه‌های ماست. ما از این وسیله برای تماشای فیلم، سریال و بازی استفاده می‌کنیم. در واقع تلویزیون سهم زیادی در پر کردن اوقات فراغت ما دارد.

کیفیت رنگ و تصویر تلویزیون، هنگام دیدن فیلم‌های اکشن و هیجانی، باعث درگیر شدن بیشتر ما می‌شود. این موضوع در مورد بازی کردن به مراتب اهمیت بیشتری دارد. فرض کنید در حالی بازی کردن God of War هستید؛ اما به دلیل قاطی شدن رنگ تلویزیون مبارزات کریتوس را با وضوح کافی نمی‌بینید.

پس اگر می‌خواهید کیفیت رنگ و تصویر تلویزیون شما مشکل پیدا نکند باید دلایل خراب شدن رنگ یا سایه دار شدن تصویر تلویزیون و راه‌های پیشگیری از آن را بدانید. برای بررسی بیشتر این موضوع در ادامه مقاله همراه ما باشید.

۳  دلیل اصلی سایه دار شدن تصویر تلویزیون

سایه دار شدن تصویر تلویزیون معمولا به دلیل خراب شدن یا ایجاد مشکلی در پیکسل‌ها اتفاق می‌افتد. پیکسل واحد سازنده تصویر در تلویزیون است. یک دیوار آجری را درنظر بگیرید؛ در واقع هر پیکسل تصویر، معادل یک آجر دیوار است. اگر یک آجر خراب شود یا از بین برود، دیوار ناقص می‌شود؛ پس مشکل دار شدن پیکسل هم باعث ناقص شدن تصویر می‌شود.

معمولا ایجاد سه مشکل زیر در پیکسل‌ها باعث سایه دار شدن تصویر تلویزیون می‌شود:

 پیکسل‌ها گیر کرده‌اند و تغییر رنگ نمی‌دهند

هر پیکسل مسئول تولید یک بخش از تصویر است. با تغییر تصویر، پیکسل هم تغییر رنگ می‌دهد تا تصویر جدید ایجاد شود. هنگامی که پیکسل گیر می‌کند، دیگر توانایی تغییر رنگ نخواهد داشت و روی رنگ قبلی باقی می‌ماند. در این حالت، بخشی از تصویر درست تشکیل نمی‌شود.

این مشکل اغلب زمانی پیش می‌آید که تلویزیون بیش از ۳۰ دقیقه تنها یک تصویر را نمایش دهد؛ مثلا یک صحنه خاص از فیلم را برای مدت زیادی pause یا برای نمایش یک عکس خاص برای طولانی مدت از تلویزیون استفاده کرده‌اید.

اگر تلویزیون شما به اینترنت وصل می‌شود و مرورگر دارد؛ برای پیشگیری از سایه دار شدن تصویر تلویزیون بعد از تمام شدن کار خود، صفحه را ببندید و از مرورگر خارج شوید.

پیکسل‌ها سوخته‌اند

اگر پیکسل‌های تلویزیون گیر کرده باشد و شما به این موضوع اهمیت ندهید، به مرور زمان پیکسل می‌سوزد. در حالت گیر کردن، پیکسل روشن می‌شود و نور دارد؛ اما رنگ درست را نشان نمی‌دهد. اما در حالت سوختگی، پیکسل اصلا روشن نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود که سوختگی پیکسل، سایه‌دار شدن تصویر تلویزیون را بیشتر کند.

سایه دار شدن تلویزیون در اثر سوختن پیکسل ها

به دلیل سیاه شدن، سایه دار شدن به دلیل سوختگی پیکسل، شدیدتر از حالت گیر کردن رنگ است. این مشکل باز هم به دلیل نمایش یک تصویر ثابت در زمان طولانی اتفاق می‌افتد.

آسیب دیدن پیکسل‌ها به دلیل نصب نادرست

علاوه بر نمایش یک تصویر بیش از ۳۰ دقیقه، قرار گرفتن غیراصولی تلویزیون روی دیوار یا میز هم به پیکسل‌ها آسیب می‌زند. نحوه قرارگرفتن تلویزیون باید طوری باشد که وزن آن به طور یکنواخت روی پایه یا گیره نگه‌دارنده دیواری پخش شود.

اگر می‌خواهید تلویزیون را به دیوار نصب کنید حتما مراحل نصب، فاصله از دیوار و جهت قرار گیری درست را از روی دفترچه راهنما بخوانید. برای نصب روی دیوار هم از مانت یا گیره استاندارد استفاده کنید.

سایه دار شدن تلویزیون به دلیل نصب نادرست

برای افزایش عمر پیکسل‌ها، تلویزیون باید همیشه حالت افقی داشته باشد. هیچ وقت برای دیدن تلویزیون از آشپزخانه یا نقاط مختلف اتاق، حالت افقی آن را تغییر ندهید. زاویه دادن به تلویزیون باعث برهم خوردن توازن وزن روی پایه یا گیره آن می‌شود. در این حالت، وزن بیشتری روی قسمت زاویه دار قرار می‌گیرد. وزن بیشتر، روی پیکسل‌های آن قسمت فشار می‌آورد و باعث گیر کردن و در نهایت سوختن آن‌ها می‌شود.

چطور مشکل سایه دار شدن تصویر تلویزون را حل کنیم؟

اگر دلیل سایه دار شدن تلویزیون شما سوختگی پیکسل باشد، راه‌حلی برای درست کردن آن وجود ندارد و شما باید صفحه نمایش خود را عوض کنید.

همان‌طور که گفتیم در مشکل سایه دار شدن تصویر تلویزیون، اول پیکسل گیر می‌کند و در صورت رسیدگی نکردن می‌سوزد. روش‌های برای درست کردن پیکسل گیر کرده وجود دارد؛ پس اگر نمی‌خواهید مجبور به تعویض تلویزیون خود شود، حتما مشکل پیکسل گیر کرده را در اولین فرصت برطرف کنید.

حل مشکل پیکسل گیر کرده تلویزیون

برای حل آسان این مشکل، باید در اولین فرصتی که متوجه سایه دار شدن تصویر تلویزیون شدید، به سراغ دفترچه راهنمای تلویزیون بروید و تنظیمات سطح نور، حسگر نور محیط و صرفه جویی برق را دوباره انجام دهید. این کارها می‌تواند پیکسل را از حالت گیر کرده خارج کند. اگر دفترچه راهنمای تلویزیون شما فارسی نیست و تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارید بهتر است این کار را انجام ندهید. یک اشتباه کوچک در تغییر تنظیمات می‌تواند باعث آسیب جدی به تلویزیون شما شود.

افراد ماهر و متخصص، برای خارج کردن پیکسل از حالت گیر کرده، از ابزارهای خاصی استفاده می‌کنند. این ابزارها پیکسل گیر کرده را وادار به پخش مجدد رنگ‌ها می‌کند و دیگر نیازی نیست تلویزیون خود را عوض کنید.

کد خبر: ۱۲۱٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha