۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
تمایل بازار آهن به ثبات قیمت

تمایل بازار آهن به ثبات قیمت

قیمت روز آهن آلات در پایان هفته گذشته با حفظ ثبات در برخی مبادی روندی رو به کاهش را طی کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن آلات در پایان هفته گذشته با حفظ ثبات در برخی مبادی روندی رو به کاهش را طی کرد. خبرها از بازار آهن نیز حاکی از ادامه جریان سینوسی نرخ دلار است به طوری که پس از اندکی کاهش، مجددا در پایان هفته افزایش داشت و در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۴۴۰ تومان مبادله شد، به نظر می‌رسد متأثر از اخبار منفی از نشست برجامی، نرخ دلار باز هم میل به افزایش داشته باشد.

تحلیل قیمت روز آهن
گزارش آهن پرایس از بازار آهن حاکی از این است که قیمت میلگرد در روز پنجشنبه به طور عمده ثبات خود را حفظ کرد و در برخی مبادی فروش نیز کاهشی بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و برخی کارخانه‌ها نیز کاهش قیمت مختصری داشتند.

به همین ترتیب قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی کاهش ۳۰۰ تومانی را ثبت کرد و در بخش شاخه‌فروشی نیز حدود ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان با کاهش قیمت عرضه شد. قیمت پروفیل نیز تقریبا در همه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر اعلام شد و قیمت انواع لوله نیز مانند غالب محصولات فولادی در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

در بررسی علل روند ثابت و کاهش قیمت روزانه آهن می‌توان اینگونه بیان کرد که اخبار موجود از تالار صنعتی گویای کاهش و نبود رونق در معاملات بورس کالا است، از طرفی دیگر به دلیل کمبود متقاضی مصرف شاهد بی‌رونقی بازار هستیم و از آنجایی که شمش صادراتی ایران نیز با افت ۲۲ دلاری مواجه بوده، همه از عوامل ثأثیرگذار بر تثبیت قیمت‌ها در کنار سیر کاهشی نرخ اهن الات است.

یکی دیگر از عوامل بیرونی تأثیرگذار بر اوضاع فعلی بازار آهن و بازار ارز، اخبار موجود از نشست برجام است؛ براساس اخبار علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین متن پیشنهادی خود را در دو قالب لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای، به طرف دیگر مذاکره تحویل داد.

 اما گویا دیپلمات‌ها اروپایی گفته‌اند این پیشنهادات سخت‌گیرانه است و ایران باید مواضع انعطاف‌پذیری در پیش بگیرد و به طور کلی از رویکرد ایران انتقاد کردند. از همین رو رئیس جمهور فرانسه در این زمینه ابراز کرد: فکر می‌کنم احتمالا این دور از مذاکرات با توجه به مواضع ایران با موفقیت چندانی همراه نبود.

طرف‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و بررسی بیشتر متن پیشنهادی ایران به پایتخت‌های خود بازگشته و احتمالا پایان این هفته مذاکرات از سر گرفته شود. ولی به طور کلی خروجی مثبتی در این‌باره مشاهده نمی‌شود و باید دید بازارهای وابسته چه واکنشی در این زمینه نشان خواهند داد.

اما می‌توان از اوضاع کلی بازارها، به ویژه بازار آهن این نتیجه را گرفت که به دلیل چالش عدم متقاضی مصرف برای محصولات فولادی و تورم بالا در تمامی بازارها، اخبار مذاکرات وین یا نوسانات نرخ دلار نیز توانایی تغییر شرایط حاکم را نخواهد داشت.

از سویی دیگر شیوع سویه جدید کرونا که به موسوم به او میکرون است نیز همه بازارها را تحت تأثیر قرار داده و موجب رشد منفی بازارهای جهانی شده است، مجموعه این عوامل علت شرایط حاکم بر بازار و تثبیت آن است.

چالش‌های خرده‌فروشان در سامانه تجارت
پس از الزام همه واحدهای زنجیره فولاد برای ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت، چالش‌های متفاوتی ایجاد شد که از جمله آنها عدم تمایل خرده‌فروشان برای ثبت‌نام در این سامانه است.

در همین زمینه اکبر شمشیری رئیس اتحادیه صنف دفاتر فروش آهن اصفهان اظهار کرد: علی‌رغم الزام همه واحدهای فولادی در سامانه جامع تجارت، خرده‌فروشان به ویژه در شهرهای کوچک با مشکلاتی مواجه شدند، به همین علت پیشنهاد شد که از ثبت‌نام خرده‌فروشان در این سامانه که معاملات محدودتری نیز دارند، چشم‌پوشی شود.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر بازار فعلی و کاهش معاملات محصولات فولادی، بیان کرد: به طور میانگین این خرده‌فروشان حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن در ماه معامله می‌کنند و این میزان بسیار ناچیز است، از طرفی دیگر چون کاسبان سواد اینترنتی پایینی دارند، فعالیت در سامانه برایشان دشوار است، از همین رو درخواست خروج این مبادلات را از سامانه تجارت ارائه کردیم اما درحال حاضر نتیجه خاصی دربر نداشته است.

شمشیری همچنین افزود: پیش از این خرده‌فروشان با فاکتور امور مربوط به معاملات خود را انجام می‌دادند اما حال باید جزئیات معاملات و اطلاعاتی همچون نام خریدار و میزان معامله، ارزش معامله و... را نیز در این سامانه ثبت کنند، اما به دلیل ناآشنایی با این فضا و محدودیت امکانات با مشکلاتی روبه‌رو هستند، این مشکلات در شهرهای بزرگتر و بین عمده‌فروشان کمتر مشاهده می‌شود.

در هر صورت هر تغییر جدیدی با یکسری چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت همراه است که باید به مرور مرتفع شود، از اساسی‌ترین راه‌های برطرف کردن برخی مسائل، ارائه آموزش لازم و ایجاد امکانات مکفی جهت تسهیل استفاده و بهره‌وری از برنامه‌های جدید به ویژه سامانه جامع تجارت است.

کد خبر: ۱۲۱٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha