۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت بار قابل مدیریت
گزارشی از عملکرد ۳ ماهه وزارت نیرو در دولت سیزدهم؛

برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت بار قابل مدیریت

گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق موضوع مورد تاکید دولت بوده به‌طوری‌که برنامه‌ریزی برای تدوین بسته بهینه‌سازی مصرف انرژی به عنوان اقدامات اولیه این وزارتخانه ثبت شده است.

به‌ گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، وزارت نیرو به‌منظور عملیاتی‌کردن برنامه محرابیان وزیر نیرو از ابتدای دولت سیزدهم با بررسی چالش‌ها و آسیب‌شناسی دقیق، فعالیت گسترده‌ای در صنعت آب و برق انجام داده و توانسته با اقدامات جدی خود در این حوزه، عملکرد مناسبی را در ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت به ثبت برساند.

برنامه‌های مدیریت مصرف برق
صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق همواره یکی از موضوعاتی جدی و اساسی است که از چندین سال قبل مورد توجه بوده اما با استقرار دولت سیزدهم این مبحث مورد تاکید قرار گرفت، به‌طوری‌که اقدامات جدیدی در این زمینه آغاز شد.

تدوین بسته بهینه‌سازی مصرف انرژی بر مبنای برنامه‌ریزی جدی برای شناسایی و برخورد با ماینرهای غیرمجاز تولید رمزارزها، اصلاح الگوی مصرف برق در بخش خانگی، برنامه‌ریزی برای دادن پاداش به مشترکانی که مصرف خود را کاهش می‌دهند، برنامه‌ریزی برای نصب کنتورهای هوشمند برق و جایگزینی با کنتورهای موجود و تجهیز چاه‌های آب کشاورزی و مشترکان دیماندی و اجرای سامانه پایش مدیریت مصرف خانگی برای ایجاد ظرفیت بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات بار قابل مدیریت از جمله این اقدامات است.

برنامه‌ کوتاه و میان مدت صنعت برق برای سال‌های آتی نیز شامل تداوم احکام قانونی مورد نیاز از جمله بند (د) تبصره ۱۵ در قوانین بودجه سالیانه، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه تولید کنتورهای فهام و تجهیزات بهینه‌سازی مصرف، همکاری وزارت صمت برای رفع موانع تولید کنتورهای فهام و تجهیزات بهینه سازی مصرف از جمله تأمین منابع ارزی و مواد اولیه موردنیاز و استفاده از ظرفیت تهاتر فروش نفت خام و میعانات گازی صادراتی است.
 
افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۴ سال آینده
در این زمینه ظرفیت نصب شده فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۹۳۱ مگاوات بوده که وزارت نیرو با توجه به برنامه ارائه شده وزیر نیرو تکلیف سنجیده‌ای برای خود آماده کرده و آن هم افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر ظرف چهار سال آینده است.

بر این اساس، سازمان ساتبا فراخوان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را از محل ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید منتشر کرده که طبق آن ۳۱ شرکت برای ایجاد نیروگاه‌های جدید با ظرفیت ۴۴ هزار و ۳۶۶ مگاوات اعلام آمادگی کرده‌اند.

از جمله برنامه‌های وزارت نیرو برای برون رفت از شرایط فعلی این موضوع در قسمت کوتاه‌مدت و میان‌مدت شامل انتشار اوراق اسلامی، تخصیص گواهی صرفه‌جویی سوخت و تهاتر مطالبات تولیدکنندگان غیردولتی برق است.

برق به‌عنوان یک کالای راهبردی بوده و یکی از زیرساخت‌های مهم و ضروری کشور محسوب می‌شود. فرآیند تولید، توزیع و مصرف این کالا از حساسیت‌های مختلفی برخوردار است. در دولت قبل صنعت برق کشور درگیر چالش‌های سخت و نفس‌گیر زیادی شد اما از بدو ورود دولت سیزدهم و انجام بررسی و آسیب‌شناسی‌های لازم برنامه‌های کوتاه و میان‌مدتی برای این صنعت تدوین شد.

کد خبر: ۱۲۱٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha