۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۶
قیمت گذاری دستوری برای خودرو اشتباه است
کارشناس صنعت خودرو:

قیمت گذاری دستوری برای خودرو اشتباه است

خاکساری، کارشناس صنعت خودرو با توجه به انحصاری که در صنعت خودروسازی وجود دارد، قیمت گذاری دستوری برای خودرو را اشتباه دانست.

به گزارش بازار، علی خاکساری کارشناس خودرو گفت: با توجه به انحصاری که در صنعت خودروسازی وجود دارد، قیمت گذاری دستوری از سوی شورای رقابت یا شورای سیاست گذاری خودرو، نه تنها هیچ کمکی به صنعت خودرو نمی‌کند بلکه سودی هم برای اقتصادمان نخواهد داشت.

کارشناس صنعت خودرو افزود: با وضعیت فعلی، با تولید خودرو و قیمت گذاری دستوری؛ هیچ کمکی برای ‌مردم و تولید نمی‌توان متصور بود.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص نحوه اصلاح شرایط موجود در صنعت خودرو گفت: باید تفکیک کاملی در دو مقوله سیاست گذاری صنعت خودرو با تولید خودرو داشته باشیم، یعنی مجلس شورای اسلامی کاملا مستقل و به دور از دخالت‌های وزارت صمت و خودروسازان (ایران خودرو، سایپا)؛ بر اساس میزان عرضه و تقاضا و ارزش افزوده محصولات خودروسازان، سیاست گذاری کند و بقیه مجموعه‌های مرتبط در حوزه خودروسازی، کار اجرایی را عهده دار شوند.

وی تاکید کرد: در این فرایند، هر گونه دخالت از سوی مدیران خودروسازی یا وزارتخانه و یا حتی قطعه سازان، باعث می‌شود این صنعت به نابودی کشیده شود.

خاکساری افزود: ما باید مانند کشورهای ترکیه، مالزی، هند و چین اجازه دهیم هر کسی که توان تولید خودرو دارد بتواند وارد این صنعت شود و درهای کشور را هم به روی واردات باز کنیم، اما به شرطی که هیچ انحصاری به شخص، شرکت یا مجموعه‌ای ندهیم؛ با این شرایط، صنعت خودرو در کشورمان پیشرفت خواهد کرد و با این روش، جان مردم، محیط زیست و اقتصادمان به شدت تاثیر مثبتی خواهد دید.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد اینکه با واردات خودرو دیگر کسی خودرو ایرانی نخواهد خرید گفت: اگر نمی‌توانند خودرو با کیفیت تولید کنند چرا مردم باید تاوان این خودروسازان را بدهند؟ در این سه دهه اخیر فرصت‌های بسیاری به این دو خودروساز داده شده است و هزاران میلیارد تومان از درآمد و منابع کشور صرف حمایت از این‌ها شده است.

خاکساری گفت: طبق آمارها سالی ۳۳۰ هزار نفر مصدوم می‌شوند که حدود ۷۰ درصد سهم خودروسازان است همچنین سالی ۱۷ هزار نفر کشته می‌شوند که درصد قابل توجهی از آن هم به دلیل نوع خودروها است.

وی در خصوص زیان انباشته این دو خودروساز گفت: قطعا اگر قیمت گذاری دستوری هم برداشته شود زیان انباشته این دو خودروساز تمام نخواهد شد.

کد خبر: ۱۲۱٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha