۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
قیمت نفت کمی بهبود یافت |بهای منطقی طلای سیاه بین ۷۰ تا ۸۰ دلار
بازار گزارش می دهد

قیمت نفت کمی بهبود یافت |بهای منطقی طلای سیاه بین ۷۰ تا ۸۰ دلار

به دنبال تصمیم اعضای اوپک پلاس قیمت نفت امروز کمی بهبود پیدا کرد. بهای هر بشکه نفت آمریکا با ۱.۱۹ دلار افزایش به ۶۷ دلار و ۶۹ سنت و نفت برنت با یک دلار و ۱۹ سنت افزایش به ۷۰ دلار و ۸۶ سنت رسید.

بازار؛ گروه آب و انرژی : اعضای اوپک پلاس تصمیم گرفتند که در ماه ژانویه نیز سیاست افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید روزانه خود را دنبال کند.

بعد از  تصمیم این کارتل نفتی قیمت نفت کمی بهبود پیدا کرد. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با یک دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۸ درصد افزایش به ۶۷ دلار و ۶۹ سنت رسید. دیروز نیز قیمت نفت ۱.۴ درصد افزایش یافته بود.

قیمت نفت برنت هم که دیروز ۱.۲ درصد رشد کرده بود، امروز با یک دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش به ۷۰ دلار و ۸۶ سنت رسید. هرچند که طلای سیاه در هفته های گذشته تا مرز ۸۵ دلار هم پیش رفته بود اما بسیاری از کارشناسان قیمت منطقی نفت در شرایط فعلی را بین ۷۰ تا ۸۰ دلار می دانند. مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: با توجه به وضعیت تقاضا در بازار جهانی احتمال می رود که نفت تا پایان سال  ۷۰ دلار در نوسان باشد.

او البته تاکید می کند که ممکن است امیکرون تمام معادلات بازارهای جهانی را بهم ریخته و موجب از سر گیری محدودیت های قرنطینه ای شود. در این حالت رشد اقتصادی کشورها متوقف و در نهایت تقاصا برای نفت هم کاهش پیدا کند.

قیمت نفت کمی بهبود یافت |بهای منطقی طلای سیاه بین ۷۰ تا ۸۰ دلار

افت ۱۵ دلاری قیمت نفت در واکنش به امیکرن

این  گفته ها در شرایطی مطرح می شود که قیمت نفت در مقایسه با بالاترین قیمت ثبتی خود حدود ۱۵ دلار کاهش یافته است. البته برخی از تحلیل گران بازار این حجم را کاهش قیمت را به دلیل سویه جدید کرونا را اغراق آمیز می دانند.

اویل پرایس در گزارشی به نقل از  بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز اعلام کرد کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر بیشتر از حد انتظار بوده و تاجران به‌نحو اغراق‌آمیزی تحت تاثیر شیوع نوع جدید ویروس کرونا و تهدید آن برای تقاضای نفت دنیا قرار گرفته‌اند.

در این میان نظرسنجی از ۳۹ اقتصاددان و تحلیلگر نفتی حاکی از آن است که قیمت نفت با توجه به سیاست تولید محتاطانه‌ اوپک پلاس در سال آینده میلادی بالاتر از ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد بود. انتظار می‌رود قیمت نفت خام برنت در ۲۰۲۲ به‌طور متوسط برابر با ۷۵٫۳۳ دلار در هر بشکه باشد.

این تحلیلگران متوسط قیمت نفت خام آمریکا در سال آینده میلادی را  ۷۳٫۳۱ دلار در هر بشکه پیش‌بینی می‌کنند. قیمت نفت آمریکا در نظرسنجی ماه اکتبر ۷۱٫۲۱ دلار پیش‌بینی شده بود. متوسط قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال جاری میلادی طبق نظرسنجی ماه نوامبر برابر با ۶۸٫۵۲ دلار خواهد بود.

این تحلیلگران انتظار دارند ائتلاف اوپک پلاس به رویکرد محتاطانه‌ خود برای افزایش عرضه نفت به بازار ادامه دهد، اما انتظار نمی‌رود این گروه به مدت طولانی نفت را بالای ۸۰ دلار در هر بشکه نگه دارد چون در صورت بالا ماندن قیمت نفت، احتمال تسریع روند افزایش تولید نفت شیل آمریکا وجود دارد.

برگزاری نشست فوق العاده در صورت نیاز اعضایاوپک پلاس در این نشست تأکید کردند در صورت وقوع اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و مازاد عرضه در بازار نفت نشست فوق العاده برگزار کنند.

اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند، این تصمیم از ماه اوت اجرایی شده است.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست‌وچهارمین نشست مشترک ائتلاف اوپک پلاس چهارم ژانویه ( ۱۴ دی‌ماه) برگزار شود.

کد خبر: ۱۲۰٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha