۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
تخم‌مرغ بدون ارز دولتی کیلویی ۵۰ هزار تومان | تولید خراسان رضوی نصف شد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تخم‌مرغ بدون ارز دولتی کیلویی ۵۰ هزار تومان | تولید خراسان رضوی نصف شد

مشهد- مشکل تأمین نهاده‌های طیور در خراسان رضوی هنوز حل‌نشده است و لذا مرغداران می‌گویند اگر ارز دولتی برای همین سهمیه نصفه و نیمه برداشته شود نرخ تخم‌مرغ به کیلویی ۵۰ هزار تومان خواهد رسید.

بازار؛ گروه استان‌ها: در سال ۹۸ روزانه ۶۰۰ تن تخم‌مرغ در استان خراسان رضوی تولید می‌شد اما اکنون این میزان به ۳۲۰ تن در روز و تقریباً نصف تولید گذشته کاهش‌یافته است که عامل اصلی آن در کنار عواملی مانند گرانی و تأمین نهاده، پیر شدن گله‌هاست.

متأسفانه تولیدکنندگان تخم‌مرغ هنوز در پیچ‌وخم تولید و تأمین نهاده و کرایه‌های اضافی حمل دان طیور مانده‌اند و از مسئولان انتظار حمایت دارند.

به‌منظور بررسی و واکاوی مشکلات تولیدکنندگان با سید حسین موسوی نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی ساعتی را به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* آیا مشکل نرخ‌گذاری و تجدیدنظر برای تخم‌مرغ حل شد یا هنوز تصمیم گرفته نشده است؟
طی چند هفته گذشته و بعد از پیگیری‌های زیادی که انجام شد قیمت تخم‌مرغ  بالاخره اعلام شد .که بر این اساس قیمت هر شانه تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده ۴۳هزار تومان بود .

چون روند فروش تخم‌مرغ در استان خراسان کیلوگرمی است طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با دوستانمان در تعزیرات و سازمان صنعت و معدن قیمت هر کیلو تخم‌مرغ از درب مراکز پخش تحت شرایط دامپزشکی ، به‌صورت علامت‌گذاری شده به قیمت ۲۰هزار و ۳۵۰تومان تحویل اصناف می‌دهیم و اصناف هم باید این را به قیمت ۲۲هزار و ۵۰۰تومان عرضه کنند.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/09/17/4/41345.jpg

سبد تنظیم بازار خراسان از ۱۷مهرماه آغاز شد ولی چون الآن قیمت تخم‌مرغ از نرخ مصوب ارزان‌تر شده است خریدی از ما انجام نمی‌شود درواقع اتحادیه از روال تنظیم بازار خارج‌شده و شبکه بازار به صورت خودکار مدیریت می شود و قیمت تخم مرغ هم فعلا بیش از ۲۲هزار و ۵۰۰تومان ممنوع است.

* یک کیلو تخم‌مرغ برای تولیدکننده چقدر تمام می‌شود؟
قیمت تمام‌شده یک کیلوگرم تخم‌مرغ بیش از ۱۹هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود.

* امسال چقدر موفق به تأمین نهاده‌های طیور باقیمت دولتی شدید؟

تأمین نهاده‌های از طریق سامانه بازار گاه در حال انجام است هرچند برخی مرغداری‌های در بحث مصارف و تخصیصات  انتقاداتی دارند ولی در کل اگر کار طبق روال انجام شود مشکلی نیست.

ولی بحث ما با سامانه بازار گاه این است که بانک کشاورزی این سامانه را ایجاد کرد ولی متأسفانه علی‌رغم اینکه این گردش مالی که برای نهاده‌ها در سطح کشور انجام می‌شود و در این‌یک بانک متمرکزشده است ولی بانک کشاورزی آن‌طور که بایدوشاید حمایت‌های لازم را از سامانه بازار گاه نمی‌کند .

متأسفانه برخی مرغداری‌های ما مشکل‌دارند و نهاده برایشان بارگذاری نمی‌شود یا در بحث مقادیری که به آن‌ها تخصیص پیدا می‌کند متأسفانه با این وضعیت کرونا به دلیل اینکه نمی‌توانند مشکلات و سؤالاتشان را تلفنی دریافت کنند مجبورند به تهران سفر کنند .

این در حالی است که بازار گاه باید یک نماینده تام‌الاختیار در استان‌ها داشته باشد و پاسخگوی دامداران و مرغداران باشند .

* در حال حاضر نهاده‌های خود را با چه قیمتی و از کجا تأمین می‌کنید؟
بحث تأمین نهاده همان‌طور که در سؤال قبلی هم گفتم فقط از طریق سامانه بازار گاه انجام می‌شود .

ما در خوراک طیور تخم‌گذار گنجاله سویا و ذرت شاید بیش از ۸۰درصد نهاده را تشکیل می‌دهد این دو ماده غذایی مهم فقط از طریق همین نهاده انجام می‌شود و قیمت‌گذاری را هم فقط دولت انجام می‌دهد .

ویکی از انتقادات ما در بحث نرخ‌گذاری که در ابتدای صحبت هم به آن اشاره کردم این بود که خود دولت آمده و رسماً قیمت گنجاله سویا و ذرت را نرخ را در سامانه افزایش و مشخص کرده است که البته متأسفانه این قیمت‌گذاری با تأخیر انجام می‌دهد که من امیدوارم با توجه به قانون تفکیک وظایف تنظیم بازار محصولات کشاورزی که به وزارت جهاد کشاورزی موکول شد انشاا...این نرخ گذاری ها منطقی تر و به موقع تر از گذشته باشد.

* آیا مشکل حمل نهاده‌های طیور از بندر حل شد؟
در خصوص بخشی از صحبتم که عرض کردم قیمت نهاده‌ها در بندرها انجام می‌شود این است که بر این اساس کرایه حملی هم مصوب کرده که متأسفانه هیچ‌کدام از شرکت‌های باربری و راننده‌ها این قانون را رعایت نمی‌کنند و بعد قیمتی که دولت مصوب کرده و ما باید برای یک کیلوگرم گنجاله را که باید از بندر تا به اینجا حدود۴۵۰ تومان هزینه پرداخت کنیم در حال حاضر مجبوریم بین ۹۰۰تا ۱۰۰۰تومان هزینه می‌پردازیم که این مابه‌التفاوت دو برابری هیچ جا لحاظ نمی‌شود .یعنی دولت در قیمت تمام‌شده ما هم آن را لحاظ نمی‌کند و متأسفانه هیچ نظارتی هم در این خصوص بر کار رانندگان نیست و شرکت‌ها حمل‌ونقل باربری رانت بزرگی را در این خصوص ایجاد کرده‌اند ومتاسفانه در این قسمت هم دولت علی‌رغم پیگیری‌های ما سکوت کرده است و دولت جدید در این خصوص تاکنون ورود جدی نداشته است.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/08/18/0/37205.gif

* اگر ارز دولتی برای تأمین نهاده حذف شود قیمت یک کیلو تخم‌مرغ پیش‌بینی می‌کنید چقدر تمام شود؟
درصورتی‌که نهاده‌ها به‌موقع تأمین شود بحران آنفولانزا هم ضربه جدی به صنعت ما وارد نکند احتمال افزایش قیمت ضعیف است حتی ممکن است در ابتدای سال آینده هم ممکن است کاهش قیمت هم داشته باشیم ولی اگر مانند چند سال گذشته بیش از ۲۰میلیون مرغ در اثر آنفولانزا تلف شدند اتفاقی ایجاد شود به دلیل کاهش تولید قطعاً قیمت تخم‌مرغ افزایش پیدا خواهد کرد.

البته مرغداران هزینه‌های بسیار زیادی در بحث ارتقاء سطح قرنطینه و امنیت زیستی خودشان انجام داده‌اند و امروز تخم‌مرغ‌های تولیدی استان خراسان از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است.

* آیا تا پایان سال تخم‌مرغ احتمال افزایش قیمت دارد یا خیر؟
اگر ارز ۴هزار و ۲۰۰تومان برداشته شود قیمت تخم‌مرغ از چیزی که الآن وجود دارد حداقل ۲برابر می‌شود یعنی برای مصرف‌کننده هر کیلو تخم‌مرغ به ۴۵هزار تومان خواهد رسید

* انتظارات شما از مسئولان چیست؟
به تشکل‌های بخش کشاورزی در سطح ملی اعتماد کنند و همان‌طور که بارها اتحادیه‌ها کشوری وظیفه صفرتا صد تنظیم بازار را بر عهده می‌گیریم دولت بیاید این تفویض اختیار را انجام بدهد و نظارت کند ولی دخالت نکند مشروط به اینکه قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا نکند تا بتوانیم صادر و وارد بکنیم و شبکه پخش و صنفی را تأمین بکنیم .

قیمت‌گذاری بر روی محصول ما با تأخیر و کارشناسی باشد.ما در سال ۹۸روزانه بیش از ۶۰۰تن تولید داشته‌ایم و الآن حدود ۳۲۰تن به‌صورت روزانه است.استان خراسانی که رتبه یک تولید تخم‌مرغ کشور را داشته بیش از امروز بیش از ۶۰درصد از واحدهای مرغداری‌اش خالی است و مرغدار ما با همین قیمتی که مصرف‌کننده زیاداست ولی تولیدکننده ما اگر همین قیمت برایش صرفه اقتصادی داشته باشد به تولید ادامه خواهد داد.

کد خبر: ۱۲۰٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha