۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
باید حضور اقتصادی و سرمایه گذاری ما در کشورهای همسایه و به ویژه سوریه قوی تر از قبل باشد
نایب رییس مجلس شورای اسلامی:

باید حضور اقتصادی و سرمایه گذاری ما در کشورهای همسایه و به ویژه سوریه قوی تر از قبل باشد

نایب رییس مجلس گفت: دولت قبلی در عرصه اقتصادی و ورود شرکت های بازرگانی در سوریه کم گذاشت اما سیاست کلی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم این است که ما بتوانیم با ۱۵ کشور همسایه و سوریه ویژه تر کار کنیم.

به گزارش بازار، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز مجلس در گفتگو با شبکه العالم، درباره جایگاه مجلس در قانون و نظام جمهوری اسلامی گفت: پارلمان جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با پارلمان های دیگر کشورها از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است. پارلمان جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی ضمن حفظ استقلال قوا، مصوباتش به عنوان قانون برای همه لازم الاجرا است و همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند مجلس در راس امور است و مجلس ریل گذار دولت است.

وی درباره استقلال مجلس و روابط با دولت گفت: دولت، مجلس و قوه قضاییه مستقل از هم هستند اما همه باید در راستای قانون حرکت کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس با توجه به دو وظیفه تقنین و نظارت که دارد در عین حال که دیدگاه مشترکی در مباحث کلان جهانی و داخلی با دولت دارد استقلال خود را حفظ کرده است و به وظایف خود عمل می کند. نزدیکی اعتقادات و دیدگاه ها خدشه ای در استقلال قوا و انجام وظایف آن ها ایجاد نکرده است.

نیکزاد درباره تفاهم نامه ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران با چین گفت: این تفاهم نامه اگر قرار باشد به قرار داد تبدیل شود طبق قانون اساسی حتما باید از کانال مجلس عبور کند و اکثر نمایندگان مجلس دیدگاه مثبتی نسبت به این موضوع یعنی کار کردن با حفط منافع جمهوری اسلامی با کشور چین و روسیه دارند.

وی با بیان اینکه آمریکا جهان خوار است و در عهدش وفا دار نیست تاکید کرد: مذاکره برای مذاکره معنایی ندارد، ما به تعهدات خودمان در برجام عمل کردیم اما طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبود، تیم مذاکره کننده جدید عملیاتی، زبده و کارشناسی است که به مذاکرات رفته اند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره برجام و نقش مجلس در مذاکرات وین گفت: اگر طرف مقابل پایبند شوند و به برجام برگردند و تحریم ها را بردارند، و آنچه قرار بود از برجام عاید ایران شود از جمله بحث لغو تحریم ها، برقراری سوئیفت، لغو تحریم های خطوط هواپیمایی مسافربری، راه اندازی سرمایه گذاری شرکت های خارجی، لغو تحریم های کشتیرانی، صادرات نفت و پتروشیمی و صادرات فلزات انجام شود، ایران نیز برجام را پذیرفته و به آن پایبند خواهد ماند.

نیکزاد افزود: قانون مجلس شورای اسلامی درخصوص برجام می گوید که ما نباید در موضوع لغو تحریم فقط به صورت یکطرفه امتیاز بدهیم بلکه اگر ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، در مقابل ایران نیز به تعهدات خود بازگردد و نفع این توافق به جمهوری اسلامی برگردد، مجلس با آن موافق است. نه این که ما فقط به صورت یکطرفه به تعهدات خود عمل کنیم از جمله به کاهش توان هسته ای و بستن مکان های هسته ای خود مبادرت کنیم بدون این که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نماید.

وی خاطرنشان کرد، اگر طرف مقابل به تعهدات خود باز گردد و مذاکره فقط برای مذاکره نباشد بلکه برای توافق واقدام عملی باشد، قانون مجلس شورای اسلامی در این زمینه کمک حال مذاکره کنندگان و پشتیبان آنان خواهد بود.

وی در خصوص روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با دنیا نیز خاطرنشان کرد، از بعد سیاسی پارلمان جمهوری اسلامی ایران به غیر از یک رژیم که آن را به عنوان یک کشور نمی شناسد، و همچنین با ایالات متحده آمریکا و معدود کشورهایی که متخاصم هستند، با تمام کشورهای دنیا رابطه دارد. جمهوری اسلامی اسلامی ایران در زمینه پارلمانی با همه کشورهای دنیا در زمنیه دفاع از حقوق بشر، کمک برای صلح و آزادی ارتباط دارد و کارش را تحت عنوان گروه دوستی پارلمانی کشورها پیش می برد.

نیکزاد در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ نیز افزود: سال ۱۴۰۰ بودجه ای را که دولت حجت الاسلام حسن روحانی تقدیم مجلس کرده بود، مجلس آن را مورد بررسی قرار داد که ۹۳۷ هزار میلیارد تومان سقف اول بودجه بود. قرار بود اگر ۳۴۰ هزار میلیارد تومان محقق شود ما به سقف ۱۲۷۷ هزار میلیارد برسیم. اما دولت قبل در این موضوع تخلف کرد و بدون این که سطح دوم بودجه محقق شود بعضی از احکام را اجرا کرد و در باب کل احکام هم بنابر گزارش دیوان محاسبات از ۴۱۰ حکمی که داده شده بود، بخش بسیارکمی از آن را عمل کردند و عملا ما با یک کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ مواجه شدیم. دولت مردمی سیزدهم نظرش این است که بودجه را جوری ببندد که کسری بودجه نداشته باشیم و منابع را جوری ببیند که مجبور نشود خلق پول و یا از بانک مرکزی استقراض کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد، بنابر این حق دولت است که بودجه را ارایه بدهد و از سویی حق مجلس است که آن را بررسی کند ودر قانون هم گفته نشده که مجلس چه میزان از ارقام بودجه را می تواند تغییردهد و درآن دست ببرد. به نظر ما بودجه ای که دولت می دهد باید صرف نظر از مباحث تحریم باشد بلکه بنا را باید بر این بگذارد که بودجه را در شرایط تحریم ارایه کند و درصورتی که دوستان مذکراه کننده نیز به نتیجه رسیدند و گشایشی انجام شد، بعدا متمم بودجه درشرایط رفع تحریم کار آسانی خواهد بود.

اتحادیه اروپا مدیون اقدامات بی بدیل ایران و خاصه مجاهدت های سردار شهید عزیز ما سردار حاج قاسم سلیمانی است

وی درخصوص فعالیت های مستشاری و سپس اقتصادی ایران در سوریه نیز گفت: به جهت مجاهدت خاصی که در این زمینه صورت پذیرفت و مسئولین کشور سوریه می دانند که کار بزرگی توسط مستشاران ایرانی صورت گرفته و دنیا و اتحادیه اروپا نیز مدیون اقدامات بی بدیل ایران و خاصه مجاهدت های سردار شهید عزیز ما سردار حاج قاسم سلیمانی است. وی به بشریت خدمت کرد و جلوی استقرار و گسترش داعش را که بویی از انسانیت و اسلامیت نبرده بود، گرفت.

نیکزاد افزود: دولت قبلی در عرصه اقتصادی و ورود شرکت های بازرگانی، تجاری واقتصادی درسوریه کم گذاشت. سیاست کلی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم این است که ما بتوانیم با ۱۵ کشورهمسایه کار کنیم و به خصوص در سوریه و کشور جمهوری آذربایجان که در این کشورها به بازسازی، زیرساخت، سرمایه گذاری و مشارکت نیاز دارند، حتما روند پشتیبانی دولت سیزدهم از شرکت ها نسبت به دولت دوازدهم ویژه خواهد بود، چون اولویت دولت قبلی همکاری و تعامل با همسایه ها نبود بکله بیشتر امیدش به این بود که رفع تحریم به نتیجه برسد و کشورهای اروپایی و آمریکایی بیایند درایران سرمایه گذاری کنند که ما هم مخالف این مساله نبودیم در مقطعی کشورهای اروپایی پشت سرهم آمدند و منتظر سرمایه گذاری آنها بودیم، اما در شرایط کنونی که نگاه ما به کشورهای همسایه است، باید حضور اقتصادی و سرمایه گذاری ما دراین کشورها به ویژه سوریه قوی تر از قبل باشد.

وی در باره نگاه مجلس به حوزه محور مقاومت نیز خاطرنشان کرد: دربحث محور مقاومت، مجلس انقلابی و کمیسیون های تخصصی پشت سر این سیاست قرار دارند و اعتقادشان بر این است که ما باید به صورت معنوی و راهبردی به محور مقاومت کمک و مساعدت لازم را انجام دهیم و به پشتیبانی دیپلماتیک از آن مبادرت کنیم. اخیرا در جلسه بین المجالس که در شهر مادرید اسپانیا برگزارشد و بیش از ۱۵۷ کشور در آن عضویت دارند، کشور اندونزی موضوع مصوبه این نشست را موضوع فلسطین وعدم رعایت حقوق بشر در فلسطین مطرح کرد و ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای بسیار فعال با این موضوع تعامل و از حقوق پایمال شده فلسطین در آنجا حمایت کرد. بنابر این مسلم است که مجلس انقلابی از محور مقاومت با راهبرد مشخص و بنابر ادله اعتقادی حمایت می کند، این حمایت به بخاطر ظلمی است که به محور مقاومت می شود، استعماری که صورت می پذیرد و لشکر کشی آمریکا به منطقه که از ۱۱۳۰۰ کیلومتر آن طرف تر و به نام حقوق بشر آمده، درحالی که کشورهای عراق و افغانستان هیچ عایدی از شعار حقوق بشری آمریکا بدست نیاوردند.

نیکزاد افزود: تاریخ نشان داده است، کسانی که به جای اینکه به خود و همسایگان و کسانی که به تمامیت ارضی کشورها و به حقوق بشر به معنای واقعی به مقاومت و به شرافت انسانی پایبند هستند مراوده داشته باشند، چشم به حمایت و مراوده با کسان دیگری داشته باشند، سخت در اشتباهند چرا که این کشورها منافع ملی خودشان را در نظر می گیرند و هر زمان منافع ملی شان به خطر افتد، آنها می فروشند.

وی درباره حضور ایران در جلسات بین المجالس گفت: در این سفر، که برای شرکت در صدو چهل و سومین اجلاس بین المجالس بود، باید رئیس مجلس شورای اسلامی شرکت می کرد که ایشان به خاطر مشغله فراوان نتوانستند حضور داشته باشند و این کار را به ما محول کردند و ما به اتقاق هیاتی از برادران عزیزم از مجلس شورای اسلامی جناب آقایان، اقا تهرانی، نادری و رحیم زارع در آن اجلاس شرکت کردیم که البته دستاورد بسیار ارزشمندی داشتیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با رییس مجلس اسپانیا درباره حقانیت جمهوری اسلامی، قدمت پارلمانی جمهوری اسلامی، استقلال مجلس شورای اسلامی، در راس بودن مجلس شورای اسلامی و همچنین اشتراکات مشترکی که ما با کشور اسپانیا داشتیم، صحبت کردیم. همچنین با رئیس مجلس مکزیک که قبلا به مدت ۴ سال رئیس (ای پی یو) بود، در مورد یمن، عراق، سوریه و افغانستان صحبت کردیم، و اینکه مجالس دنیا باید وارد شوند و از صلح، آزادی و حقوق پایمال شده انسانها دفاع کنند.

وی افزود: از مباحث مهم دیگر در بین المجالس موضوع رژیم صهیونیستی بود، چرا که رژیم صهیونیستی با پررویی تمام ما را به عنوان محور شرارت و ترویسم مطرح می کرد، در صورتی که در بیانیه و حرفهای ما گفته شده که این رژیم مسوول همه اتقاقات در منطقه است، چرا لشکرکشی کرده اند، چرا درسوریه و عراق آن وقایع را به وجود اوردند، و چه کسی داعش را به وجود اورد و آن را بر عراق تحمیل کرد، چه کسی دستور داد، شهید قهرمان ما را که تمام زندگیش را در راه دفاع از حقانیت و نابودی داعش گذاشت، ترور کنند.

نیکزاد افزود: همچنین، جلسه ای با رئیس کمیسیون سیاست خارجی اسپانیا که استاد دانشگاه و نماینده مجلس است، داشتیم، درباره نقاط مشترکمان و اینکه چرا اتحادیه اروپا در برجام مستقل عمل نکرد چرا که این سندی بین ایران و ۵ کشور امضا شده بود و علت اینکه وقتی امریکا یک طرفه از برجام به ناحق خارج شد، علی رغم اینکه ایران به کلیه تعهداتش عمل کرده بود، چرا اتحادیه اروپا از هویت مستقل خودش دفاع نکرد که البته در این رابطه پاسخی نداشتند و حتی گفتند که ما برای این موضوعات پاسخی نداریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در این اجلاس به صراحت اعلام کردیم که مردم جمهوری اسلامی ایران می خواهند مستقل زندگی کنند، ما نمی خواهیم وابسته به هیچ کشوری باشیم و اصلا ما چرا باید تحریم باشیم، چرا هوایپماهای مسافربری ما باید تحریم باشد، چرا باید دارو تحریم باشد، چرا باید مواد غذایی ما تحریم باشد، در صورتی که هیچ یک از این مباحث نظامی نیستند، در دنیا هیچ بانک مرکزی کشور را تحریم نمی کند چرا آمریکا به ناحق چنین اقداماتی را انجام می دهد، که این هم از موضوعاتی بود که در انجا مطرح شد و البته در جلسه ای دیگری که بصورت دوره ای و درحال حاضر کشورهمسایه و دوست ما اذربایجان ریاست ان را بر عهده دارد، رئیس محترم مجلس اذربایجان در کنار جلسه (ای پی یو) موضوع جنبش عدم غیرتعهدها را مطرح کرد و ما در آنجا اعلام کردیم از این جنبش حمایت و پشتیبانی می کنیم.

نیکزاد افزود: درباره کشورهای افریقایی که بشدت در رابطه با بیماری کرونا و تهیه واکسن کرونا تحت فشار هستند، صحبت و قرار شد کشورها دراین رابطه کمک کنند، هرچند در انجا نیز درهمین رابطه بازی سیاسی انجام داده اند حتی وقتی که اندونزی به عنوان اولین پیشنهاد موضوع ملت مطلوم فلسطین را مطرح کرد ودر رابطه با احجاف و ظلم و بی عدالتی که درباره مردم فلسطین می شود بیانیه صادر کرد، در انجا نیز بازی به راه انداختند و بحث کرونا و واکسن را پیش کشیدند و چون باید رای گیری می شد کاری کردند که این کشورها به نفع موضوع واکسن و کشوری که پیشنهاد داده، کنار بکشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اجلاس بین المجالس از باب حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران و بیان دیدگاه های مان در مورد مباحث بین الملی و پارلمانی جلسه خوبی بود.

کد خبر: ۱۲۰٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha