۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
بررسی ظرفیت مبادلات با اوراسیا با محوریت روسیه

بررسی ظرفیت مبادلات با اوراسیا با محوریت روسیه

آمار تجارت خارجی، از افزایش ۴۰ درصدی مبادلات ایران با کشورهای اوراسیا در ۶ ماهه نخست امسال حکایت دارد.

به گزارش بازار، امروز همایش اوراسیا، پلی به سوی تجارت جهانی با محوریت روسیه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد که در آن فعالان اقتصادی دو کشور و مسئولانی از سازمان توسعه تجارت، ظرفیت‌ها و موانع روابط ایران و کشورهای اوراسیا را بررسی کردند.

افسانه ضیایی دبیر همایش درباره مباحث مطرح شده گفت: بررسی همه جانبه و کارشناسی درباره فرهنگ و رژیم اقتصادی کشورهای اوراسیا بویژه روسیه، و همچنین شناخت نیازها، فرصت‌ها و چالش‌های مختلف تجارت در این اتحادیه اقتصادی به تجار ما برای برقراری روابط بهتر کمک زیادی می‌کند.

میرهادی سیدی مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت گفت: مبادلات ایران با کشورهای اوراسیا در شش ماهه امسال با رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۲ و نیم میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی با اشاره به توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا در خصوص ۵۰۲ قلم کالا از سوی اتحادیه اورآسیا و ۳۶۰ قلم کالا از سوی ایران گفت: رایزنی‌ها برای اجرای موافقتنامه تجارت آزاد که نخستین بار بین ایران و کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد ادامه دارد و با اجرایی شدن آن ۸۰ درصد اقلام صادراتی و وارداتی دو طرف مشمول تعرفه صفر خواهد شد.

آرش شهر آئینی عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران نیز گفت: تفاهم‌هایی با صندوق‌های ضمانت صادرات کشورهای اتحادیه صورت گرفته و بزودی نهایی می‌شود که بر اساس آن صادرات و واردات دو طرف با امنیت تحت حمایت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: صندوق ضمانت صادرات ۸۰۰ میلیون یورو برای بیمه ریسک اعتباری صادر کنندگان به اوراسیا در نظر گرفته و تا کنون از ۳۰۰ میلیون یورو آن استفاده شده است.

کد خبر: ۱۲۰٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha