۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
تشدید نظارت بر مصرف انرژی دستگاه‌های اداری
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد

تشدید نظارت بر مصرف انرژی دستگاه‌های اداری

رجبی مشهدی، مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: وضعیت مصرف انرژی در بخش اداری کشور از امروز با شدت بیشتری کنترل می‌شود.

به گزارش بازار، نگرانی از افزایش مصرف انرژی در بخش خانگی و اداری که سبب کاهش عرضه سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها می‌شود به دغدغه‌ای جدی در مقابل صنعت برق تبدیل شده است و گرچه اقدام‌هایی برای تامین به موقع سوخت برای نیروگاه‌ها صورت گرفته، اما روند افزایش مصرف در بخش خانگی و اداری احتمال تغییر در مسیر تامین سوخت را جدی‌تر می‌سازد.

در همین رابطه و براساس اعلام وزارت نیرو، آقای مصطفی رجبی مشهدی» در باره افزایش مصرف در بخش اداری افزود: از امروز نظارت‌ها بر رفتار مصرفی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها تشدید می‌شودتا فرایند مصرف در این بخش‌ها کنترل شود.

وی ادامه داد: بخش‌های عمومی ساختمان‌ها و اداره‌ها می‌توانند دما بیرون را داشته باشند و نیازی به دستگاه‌های گرمایشی ندارند. همچنین عایق بندی ساختمان‌ها می‌تواند ۴۰ تا ۵۰ درصد از اتلاف انرژی جلوگیری و کاهش مصرف در ساختمان را به دنبال داشته باشد.

سخنگوی صنعت برق گفت: براین اساس از هموطنان می‌خواهیم که اگر با اداره یا بانک‌هایی روبه رو شدند که اتلاف انرژی داشتند، تذکر دهند و یا با همکاران ما در شرکت‌های توزیع با شماره ۱۲۱ تماس بگیرند تا در اسرع وقت بررسی‌های لازم انجام و با این موارد برخورد شود.

رجبی مشهدی افزود: در حال حاضر مصرف بخش خانگی و تجاری در این روزها حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز برآورد شده که در مواقعی بیشتر هم می‌شود. در این روزها با کاهش مصرف، مثلا با کم کردن یک درجه‌ای دمای خانه، می‌توان حدود ۶ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مصرف حدود ۸۵ درصد از مشترکان برق پایین‌تر از الگوی مصرف است و فقط ۱۵ درصد پرمصرف هستند و از این ۱۵ درصد، دو درصد دو برابر الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند. حتی اگر همین عده نیز رعایت کنند، می‌شود برق همگان را تامین کرد؛ یعنی می‌شود با یک همکاری در فصل سرد، حتی از روشنایی معابر خیابانی هم کم نکرد. مشترکان بدانند که خاموش کردن حتی یک لامپ می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

اولویت وزارت نیرو تامین برق داخل کشور است
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، اولویت اول وزارت نیرو را تامین برق داخل کشور اعلام کرد که میزان اندک تبادل انرژی، تاثیری بر آن ندارد.

رجبی مشهدی گفت: در حال حاضر تبادل انرژی داریم به گونه‌ای که از سه کشور برق را وارد و به سه یا چهار کشور برق صادر می‌کنیم. مجموع تبادل انرژی ما حدود یک درصد از کل مصرف انرژی روزانه کشور است که تاثیری روی مصرف کل برق ندارد. آن چیزی که در این فصل محدودیت ایجاد می‌کند، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها و تامین سوخت است.

پیشتر «مصطفی رجبی مشهدی» مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفته بود: امسال با تلاش‌های وزارتخانه‌های نفت و نیرو قبل از شروع فصل سرما، تدابیر بسیار خوبی برای تامین سوخت کافی نیروگاه‌ها اندیشیده شده تا نگرانی ناشی از این موضوع کاهش یابد و روند سوخت‌رسانی مطلوب به نیروگاه‌ها برای تامین انرژی برق پایدار در زمستان امسال به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر میزان ذخایر نفت گاز و نفت کوره نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار است. تداوم این روند می‌تواند نقش موثری در تامین انرژی مورد نیاز بخش برق کشور ایفا کند.

بر اساس آمارهای موجود مصرف انرژی بخش خانگی ایران به ازای هر مترمربع زیر بنا ۲.۴ برابر آمریکا و ۱.۸ برابر اروپا است.

کد خبر: ۱۲۰٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha