«بلاک چین» می تواند باعث شفافیت در ایمنی غذا شود| ایجاد تحول اساسی در خدمات مالی
استاد دانشگاه نیویورک در گفتگو با «بازار» :

«بلاک چین» می تواند باعث شفافیت در ایمنی غذا شود| ایجاد تحول اساسی در خدمات مالی

وینستون ما، استاد دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک معتقد است بلاک چین می تواند در جهت شفافیت زنجیره تامین مواد غذایی و برای اطمینان دادن به مصرف‌کنندگان در مورد ایمنی غذا استفاده شود.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: همانطور که یکی از دغدغه های مصرف کنندگان درباره میزان آلودگیهای مواد غذایی است؛  از این رو به  نظر می رسد با مزایایی که فناوری بلاک چین دارد از جمله شفافیت و ردیابی  می تواند در زنجیره مواد  غذایی در جهت  اعتماد بخشی  سلامت مواد غذایی برای مصرف کنندگان استفاده شود.

 برای آگاهی از این مساله و نمونه هایی که در این خصوص وجود دارد خبرگزاری بازار گفتگویی با «وینستون ما»، استاد دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک، نویسنده کتاب The Hunt for Unicorns & The Digital War، انجام داده که در ادامه متن این گفتگو آمده است.

*استفاده از بلاک چین در زنجیره تامین مواد غذایی چه مزایایی دارد؟
برای شرکت‌ها، انتظار می‌رود که بلاک چین به طور گسترده در دنیای تجارت اعمال شود تا نحوه مدیریت و اشتراک‌گذاری داده‌ها را متحول کند. بلاک چین می تواند یک راه حل عالی برای همگام سازی داده ها، به ویژه اطلاعات حساس، در بین شرکت ها، صنایع و مرزهای جغرافیایی ارائه دهد. 

به عنوان مثال، از آنجایی که رسوایی‌های غذایی - از برنج کشت شده در خاک آلوده به کادمیوم گرفته تا شیر خشک آغشته به ملامین برای نوزادان - در چین گسترده است، بلاک چین برای حمایت از شفافیت زنجیره تامین مواد غذایی و قابلیت حسابرسی برای اطمینان دادن به مصرف‌کنندگان در مورد ایمنی غذا استفاده می‌شود.

برای مثال در ژوئن ۲۰۱۹، والمارت چین با شرکت مشاوره PricewaterhouseCoopers (PwC) و شرکت بلاک چین VeChain برای ایجاد پلت فرم ردیابی بلاک چین والمارت چین (Walmart China) وارد همکاری شدند.

*لطفا درباره تاثیر بلاک چین بر خدمات مالی و زنجیره تامین توضیح دهید.
فناوری بلاک چین در حال متحول کردن خدمات مالی است. به عنوان مثال، بلاک چین در مدل تامین مالی زنجیره تامین (SCF) در چین اعمال شده است، و مزایای آن در حال حاضر مشهود است، به ویژه برای SME ها (شرکت های کوچک و متوسط).

بلاک چین فناوری ایده‌آلی است برای اطمینان از اینکه تمام داده‌های جریان نقدی و تجارت در بین شرکت‌های اصلی و تامین‌کنندگان همه‌لایه (عملکرد آنها و عوامل خطر مرتبط) را می‌توان به شیوه‌ای تایید شده با بانک‌ها (و خودشان) به اشتراک گذاشت، حتی زمانی که هیچ رابطه مستقیمی بین آنها وجود ندارد.

به لطف تغییر ناپذیری و ماهیت ردیابی بلاک چین، تبادل داده در سرتاسر بلاک چین در زمان واقعی امن، تایید شده و قابل اعتماد است، به طوری که همه اعضای شبکه تامین می توانند در هر زمان به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

به این ترتیب، اعتبار دیجیتالی دریافتنی‌های تامین‌کنندگان بر روی بلاک چین شکل می‌گیرد که بر اساس آن بانک‌ها می‌توانند اعتبار را به شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی در یک زنجیره تامین گسترش دهند.

کد خبر: ۱۲۰٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha