۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
کنتوری هوشمند که به داد چاه‌های کشاورزی می‌رسد| تولید انبوه نیازمند حمایت دولت
بازار گزارش می‌دهد؛

کنتوری هوشمند که به داد چاه‌های کشاورزی می‌رسد| تولید انبوه نیازمند حمایت دولت

همدان-کنتور حجمی هوشمند وسیله ای کارا برای مدیریت مصرف آب چاه‌های کشاورزی است که توسط مهندسان همدانی ساخته شده و در صورت حمایت دولت و تولید انبوه مشکل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی را حل خواهد کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: توسعه روش ها و سامانه های نوین آبیاری به خصوص در شرایط کنونی که مناطق مختلف کشور از جمله استان همدان با بحرانی به نام خشکسالی مواجه شده فرصتی برای استفاده بهینه از منابع آبی و کاهش برداشت از سفره های زیرزمینی به شمار می رود.

ناگفته پیداست برداشت آب به روش سنتی و آبیاری مزارع با شیوه های قدیمی نه تنها سبب تخلیه زودهنگام سفره های آب زیر زمینی و حتی آب های سطحی می شود بلکه در مقابل نیز میزان محصول تولیدی در مقایسه با هزینه ها و صرف منابع ناچیز خواهد بود.

بهره گیری از روش های نوین آبیاری این امکان را به وجود می آورد تا از قطره قطره آب به خوبی استفاده شود و میزان مصارف این منابع به کمترین سطح خود و در عین حال با بازدهی بالا باشد

در این میان بهره گیری از روش های نوین آبیاری این امکان را به وجود می آورد تا از قطره قطره آب به خوبی استفاده شود و میزان مصارف این منابع به کمترین سطح خود و در عین حال با بازدهی بالا باشد.

کنتوری هوشمند که به داد چاه های کشاورزی می‌رسد| تولید انبوه نیازمند حمایت دولت

البته همدان به عنوان یکی از استان های قطب در حوزه کشاورزی در حوزه اجرای سامانه نوین آبیاری نیز جایگاه خوبی در کشور دارد ضمن اینکه خوشبختانه با توجه به ظرفیت بالای کشاورزی در استان همدان واحدهای تولیدی بسیاری خوب و مدرنی در زمینه تولید تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری فعالیت دارند.

شرکت ذوب ریزان همدان و پایا بسپار آریا از جمله شرکت های فعال در زمینه تولید تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری هستند

شرکت ذوب ریزان همدان و پایا بسپار آریا از جمله شرکت های فعال در این زمینه هستند که در این گزارش تلاش شد ضمن بازدید از این دو مجموعه پای صحبت‌ها و درد و دل مدیران این واحد ها نشسته و موضوعاتی به بحث گذاشته شود.

مدیرعامل شرکت ذوب ریزان همدان در همین خصوص با اشاره به اینکه شرکت ذوب ریزان همدان ۴۷ سال سابقه فعالیت دارد، اظهار کرد: کارخانه شماره یک ذوب ریزان دارای سالن ذوب ریخته گری، مدل و قالب سازی است و کارخانه شماره دو در شهرک صنعتی بهاران قرار دارد که طرح توسعه بوده است.

وحید زارعی با اشاره به اینکه در این واحد۸۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۷۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال دارند، ادامه داد: محصولات شرکت به چهار گروه تقسیم و به گروه صنعت آب و کشاورزی دسته بندی می شود.

وی بابیان اینکه شیرآلات چدنی، اتصالات چدنی، دریچه چدنی و محصول جدید کنتور حجمی و کنتور هوشمند آب در این واحد تولید می‌شود، افزود: برای نخستین بار کنتور حجمی در استان همدان به صورت دیجیتال ساخته شده است.

کنتوری هوشمند که به داد چاه های کشاورزی می‌رسد| تولید انبوه نیازمند حمایت دولت

مدیرعامل شرکت ذوب ریزان همدان با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات کار کردن با ارگان دولتی به خصوص وزارت نیرو است، اضافه کرد: امسال به دلیل مشکلات به این نتیجه رسیدیم به جای فروش اسنادی و اوراقی، فروش کمتری داشته باشیم و بیشتر روی صادرات تمرکز کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت ذوب ریزان نخستین شرکتی است که این تیپ محصولات را صادر می‌کند، افزود: به کشورهای ترکیه، عراق، اسپانیا، قطر و عمان صادرات داریم.

در استان همدان دو کارخانه فروسیلیس وجود دارد و فروسیلیکومنیزیوم از سمنان و تهران در داخل کشور تامین می‌شود اما گرافیت کم سولفور در ایران تولید نمی شود و وارداتی است

زارعی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد مواد اولیه تولیدات این مجموعه آهن قراضه است، بیان کرد: در استان همدان دو کارخانه فروسیلیس وجود دارد و فروسیلیکومنیزیوم از سمنان و تهران در داخل کشور تامین می‌شود اما گرافیت کم سولفور در ایران تولید نمی شود و وارداتی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه شماره دو مربوط به تراشکاری، ماشین کاری، تست و مونتاژ و رنگ و ... است، ادامه داد: همیشه پایه تولید بر این است که طبق سفارش واحد بازرگانی تولید اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه سالهای قبل دپو پر از محصولات ما بود اما هم اکنون به دلیل گرانی طبق سفارش مشتری در ۸۰ درصد موارد کار را جلو می‌بریم، افزود: یکی از محصولات خوب که در استفاده بهینه از آب موثر است کنتور حجمی هوشمند خواهد بود.

کنتوری هوشمند که به داد چاه های کشاورزی می‌رسد| تولید انبوه نیازمند حمایت دولت

مدیرعامل شرکت ذوب ریزان همدان با بیان اینکه براساس قانون کشاورز به میزان مشخصی از برداشت آب از چاه ها محدود شده و در دراز مدت کشاورز باید پول آب بدهد، ادامه داد: وزارت نیرو مطرح کرد که کنتوری نیاز داریم که شرایط و مشخصات خاص داشته باشد.

این کنتور تمام مصرف آب کشاورز را هر ۲۴ ساعت برای مرکز ارسال می کند ضمن اینکه کشاورز می تواند از راه دور به کنتور فرمان دهد

وی با اشاره به اینکه کنتور ساخته شده در شرکت ذوب ریزان همدان سیم کارت می خورد و به اینترنت وصل می شود، ادامه داد: این کنتور تمام مصرف آب کشاورز را هر ۲۴ ساعت برای مرکز ارسال می کند ضمن اینکه کشاورز می تواند از راه دور به کنتور فرمان دهد.

زارعی با اشاره به اینکه ۷۰۰ هزار حلقه چاه مجاز و ۵۰۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد، اضافه کرد: ۱۵۰ هزار حلقه چاه به کنتور های هوشمند مجهز نشدند و دولت نیاز دارد برای استفاده بهینه از آب این کنتور ها نصب شود.

ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار کنتور را داریم و در صورت گسترش تولید می توانیم تا ۴۸ هزار کنتور تولید کنیم

زارعی با اشاره به وجود بحران آب و با اشاره به اینکه برای نصب کنتور هوشمند دولت باید به کشاورز کمک کند چراکه هزینه خرید این کنتور ها برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، افزود: ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار کنتور را داریم و در صورت گسترش تولید می توانیم تا ۴۸ هزار کنتور تولید کنیم.

کنتوری هوشمند که به داد چاه های کشاورزی می‌رسد| تولید انبوه نیازمند حمایت دولت

وی با تاکید بر اینکه دولت باید کشاورز را حمایت کند تا در این مسیر پیش برود، ادامه داد: در دو سال آینده روی پروژه ای کار می کنیم که کشاورز در خانه خود بنشیند و آبیاری مزارع خود را انجام دهد.

از مسئولان استانی انتظار داریم با صنعتگران ارتباط بیشتری داشته باشند و صنعتگران واقعی را پیدا کرده و از آنها حمایت کنند

مدیرعامل شرکت ذوب ریزان همدان با اشاره به اینکه ناهماهنگی بین تولید کننده و سیستم اداری به خصوص وزارتخانه ها وجود دارد، اضافه کرد: از مسئولان استانی انتظار داریم با صنعتگران ارتباط بیشتری داشته باشند و صنعتگران واقعی را پیدا کرده و از آنها حمایت کنند.

شرکت پایا بسپار آریا نیز در زمینه تجهیزات آبیاری فعالیت دارد که مدیر عامل شرکت پایا بسپار آریا با اشاره به اینکه شرکت پایا بسپار آریا با نام تجاری ویسپار در زمینه تولید و تجهیزات آبیاری نوین فعالیت می کند، اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد سهم تجهیزات آب و آبیاری در اختیار شرکت ویسپار قرار دارد.

شرکت دانش بنیان پایا بسپار آریا، تولید کننده تجهیزات آبیاری با برند ویسپار، با ارائه محصولات با کیفیت مطابق با استانداردهای روز دنیا و حضور در نمایشگاه‌های کشاورزی مطرح جهان توانسته در بازارهای بین‌المللی نیز جایگاه ویژه‌ای‌ داشته باشد

محمود رجبی با اشاره به اینکه  از مهمترین مولفه‌های نفوذ در بازارهای جهانی، کیفیت محصولات است و شرکت دانش بنیان پایا بسپار آریا، تولید کننده تجهیزات آبیاری با برند ویسپار، با ارائه محصولات با کیفیت مطابق با استانداردهای روز دنیا و حضور در نمایشگاه‌های کشاورزی مطرح جهان توانسته در بازارهای بین‌المللی نیز جایگاه ویژه‌ای‌ داشته باشد، گفت: هم اکنون محصولات ویسپار به بیش از ده‌ها کشور در خاورمیانه و اروپای شرقی صادر می‌شود.

کنتوری هوشمند که به داد چاه های کشاورزی می‌رسد| تولید انبوه نیازمند حمایت دولت

وی بابیان اینکه صادرات به تمام کشورهای شرق و غرب و شمال کشور انجام می شود، ادامه داد: محصولات شرکت ویسپار به روسیه، اوکراین و حتی تا اکوادور صادر شده است.

رجبی با اشاره به اینکه گروه صنعتی پایا بسپار آریا یک هلدینگ تشکیل داده است، افزود: ۷۰۰ نفر نیروی کار مستقیم در ۱۳ واحد این شرکت فعالیت دارند.

ویسپار ۱۳ واحد فعال در داخل شهرک صنعتی بوعلی دارد و شیرآلات و اتصالات صنعتی جدیدی تولید می‌کند

مدیر عامل شرکت پایا بسپار آریا با اشاره به اینکه در شرکت پایا بسپار آریا ۳۰۰ قلم محصول به بازار ارائه می‌شود، اضافه کرد: ویسپار ۱۳ واحد فعال در داخل شهرک صنعتی بوعلی دارد و شیرآلات و اتصالات صنعتی جدیدی تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در شرکت اتصالات رزوه ای تولید می کنیم و در اتصالات جامع ترین و کامل ترین تولیدات را در کشور داریم، بیان کرد: پنج خط تولید لی فلت را وارد و یکسری لوله های انعطاف پذیر تولید کردیم که بیشترین مصرف این محصول برای خارج کشور است و روسیه و ترکیه به این محصول علاقه مند هستند.

طبق آنچه از سوی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان عنوان شده در استان همدان ۲۶۷ هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد که از این میزان تا شهریور امسال ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتار مجهز به سامانه نوین آبیاری شده اند.

براساس وسعت زمین های زراعی و باغی در استان همدان می توان به این نتیجه رسید که ۶۱ درصد اراضی باغی و زارعی استان همدان به سیستم آبیاری نوین مجهز هستند ضمن اینکه در زمینه تجهیز اراضی آبی به سیستم نوین آبیاری ۸۰ درصد اراضی به این سیستم مجهز هستند که در این اقدام و کسب رتبه برتر همدان در کشور وجود کارخانه های فعال در همدان موثر بوده است.

کد خبر: ۱۲۰٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha