۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
تور ۲۰دلاری عراقیها در مشهد؛ شایعه یا واقعیت| «بهار گردشگری» در پائیز فرا رسید
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

تور ۲۰دلاری عراقیها در مشهد؛ شایعه یا واقعیت| «بهار گردشگری» در پائیز فرا رسید

مشهد- شایعه تورهای گردشگری از مبدأ کشور عراق به مشهد مقدس آن‌هم با پرداخت تنها ۲۰ دلار موجب این پرسش شده که ایران مقصد بسیار ارزانی برای گردشگری است یا دولت به خارجی‌ها یارانه می‌دهد؟

بازار؛ گروه استان‌ها: مشهد مقدس اصلی‌ترین مقصد زیارتی شیعیان در ایران روزهای شلوغی را پیش‌ رو دارد حالا پس از سفر ۷۲ ساعته هیئت بزرگ عراقی به مشهد مقدس و توافق‌ها و قراردادهای امضاشده و برقراری پروازهای کویت، پیش‌بینی می‌شود جمعیت زائران خارجی در این شهر پس از یک سال و نیم رکود کرونا، افزایش قابل توجهی داشته باشد.

​در حال حاضر روزانه بین ۹ تا ۱۱ پرواز از عراق به مشهد انجام می‌شود و بنا بر آمار منتشره  از اول تا ۳۰ آبان ماه بالغ‌بر ۳۰ هزار زائر عراقی وارد مشهد شده‌اند، یعنی هر روز هزار نفر که بالاترین آمار در این مدت بوده است.

از این هفته هم، با شش پرواز مستقیمی که بین کویت و مشهد برقرار می‌شود، هفته‌ای یک هزار کویتی به این شهر سفر می کنند لذا پایتخت فرهنگی جهان اسلام بهار گردشگری در پائیز ناشی از کرونا را تجربه خواهد کرد.

توافق ایران با عراق به منظور حضور گردشگران عراقی بدون روادید و از طریق مسیر هوایی و هم‌چنین تور های ارزان‌بر تعداد مسافران خارجی در مشهد مقدس افزوده است.

تبلیغات بسیاری در فضای مجازی مبنی بر سفر از نجف به مشهد مقدس آن‌هم به واسطه پرداخت فقط ۲۰ دلار موج می زند که این موضوع خود پرسش بزرگی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است که چگونه با ۲۰ دلار یک زائر و توریست خارجی می‌تواند به ایران سفر کند؟

تبلیغات ارزان جدی یا واقعیت؟
حسین جعفری یکی از فعالان حوزه گردشگری و آژانس های مسافرتی مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: ایران کشور ارزانی است، اما تبلیغات سوء برای آن‌هم زیاد انجام می‌شود به طور مثال چند وقت پیش تبلیغ سفر عمانی‌ها به ایران با ۲۵ ریال عمانی مطرح‌شده بود، درحالی‌که فقط هزینه بلیت مسقط ـ تهران حدود هفت الی هشت میلیون تومان است.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/11/30/4/97170.jpg

​وی اظهار می‌کند: پوشیده نیست که ارز ملی ما افت کرده، اما این‌ها تبلیغاتی علیه گردشگری ایران است.

این فعال حوزه گردشگری اظهار می‌کند: تبلیغات پیرامون سفر به ایران و توافق آژانس‌های ایرانی و عراقی که هر عراقی با پرداخت دست‌کم ۲۰ دلار می‌تواند «تور مشهد» بخرند بخشی از آن شاید درست باشد اما این موضوع تمام ماجرا نیست.

وی ابراز می‌کند: واقعیت این است که در این تبلیغات هزینه بلیط پرواز محاسبه نمی‌شود زیرا تنها بلیط رفت‌وبرگشت نجف- مشهد برای یک مسافر پنج میلیون و ۵۰۰ تا شش میلیون تومان تمام می شود که با پول ما حدود ۲۱۴ دلارمی شود.

وی توضیح می دهد: در واقع تبلیغات صورت گرفته پیرامون تورهای ۲۰دلاری تنها به بخش اقامت در مشهد اختصاص دارد و هزینه ۲۰ دلار فقط برای اقامت مشهد البته برای اسکان در یک مهمان‌پذیر معمولی و یک ستاره و کمتر از سه شب میسر است و الا همین اسکان در هتل‌های لوکس برای مسافران خارجی به ازای هر نفر و برای سه شب حداقل ۱۵۰ دلار هزینه در بردارد.

این فعال حوزه گردشگری بابیان اینکه بسیاری از عراقی ها برای ارزان تمام شدن سفر معمولا از شهر های بصره از طریق زمینی به شلمچه و آبادان سفر کرده و در این شهر نسبت به تهیه بلیط پرواز به مشهد اقدام می کنند افزود: بسیاری از این زائران به دنبال سفر ارزان هستند و لذا اقدام برای ارزان تمام شدن سفر در مشهد به نفع صنعت گردشگری و حرکت خوبی است.

توافق با هیئت های عراقی
وی در خصوص توافقات انجام‌شده با هیئت عراقی که چندی پیش به مشهد سفر کرد بیان می‌کند: تشکل‌های صنفی استان خراسان رضوی نیز از شرکت‌های گردشگری عراق از شهرهای مختلفی چون نجف، حله، بغداد، اربیل، بصره و کربلا دعوت کردند تا با ظرفیت‌های پزشکی، درمانی و هتلی از نزدیک آشنا شوند.

جعفری اذعان کرد: البته در این توافقات مقرر شد خدمات کامل و  وعده‌های غذایی مناسبی برای یک هفته سفر با مبالغ ۵۰ دلار در نظر گرفته شود اما این هزینه تنها برای ارائه خدمات در شهر مقدس مشهد است.

وی اذعان می‌کند: البته این هزینه‌ها برای زائران و گردشگران داخلی هم با همین تخفیف‌ها قابل ارائه است چنانچه که برخی هتل‌های لوکس مشهد با تخفیف‌های ۵۰ و حتی ۷۰ درصدی گاهی اوقات ظرفیت خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

ارزان ترین تور ۵ میلیون تومان آب می‌خورد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: هزینه ۳ شب اقامت در مشهد با پرداخت ۲۰ دلار برای هتل یک ستاره صحت دارد و این در حالی است که هزینه بلیت رفت‌وبرگشت از نجف به مشهد و بالعکس متغیر بوده و به طور متوسط حدود پنج تا شش میلیون است.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/11/30/4/97166.jpg

سعید ولی زاده در خصوص ارزان ترین تور و گران ترین تور برای یک مسافر از کشور عراق به ما می‌گوید: ارزان ترین تور برای  یک مسافر با محاسبه قیمت بلیت هواپیما و اقامت در مشهد برای سه شب حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و گرانترین تور برای مشهد برای اقامت در هتل پنج ستاره و سه شب اقامت حدود هفت میلون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی به بازار می گوید: در صورتی که مدت اقامت افزایش یابد، نرخ تور هم افزایش پیدا می کند لذا  تور هفت روزه در هتل یک ستاره  حدودا با محاسبه قیمت پنج میلیون به میزان هفت میلیون تومان می رسد و همین تور هفت روزه در هتل پنج ستاره با محاسبه نرخ بلیت حدود ۱۰ میلیون تومان میشود که فقط پنج میلیون آن نرخ بلیت هواپیما است.

حمایت از بخش خصوصی
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به این موضوع که از ابتدای آبان ماه روادید گردشگری برای کشورهای خارجی در نظر گرفته‌شده و بیشترین زائران خارجی مشهد را اتباع کشور عراق تشکیل می‌دهند اظهار کرد:در حال حاضر در دوران پساکرونا قرار داشته و لذا امیدوار هستیم با فراگیری واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها بتوانیم با توجه به دستورالعمل نحوه ورود گردشگران خارجی به کشور و مسئولیت‌هایی که برای دستگاه‌های اجرایی مشخص‌شده بود، زمینه حمایت از بخش خصوصی فراهم شود.

یوسف بیدخوری در خصوص دستاورد برگزاری نشست فعالان گردشگری ایران و عراق در مشهد اظهار کرد: مشهد در این همایش میزبان ۵۵ شرکت خدمات مسافرتی عراق بود و لذا اقدامات لازم جهت تسهیل ورود زائران به خراسان رضوی و مشهد در این همایش میان دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی هر دو کشور  موردبررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به برخورداری از دو هزار و ۷۰۰ واحد تاسیسات گردشگری و واحدهای اقامتی در خراسان رضوی افزود: تا قبل از کرونا نیز کشورعراق بیشترین میزان ورود زائر و گردشگر را به ایران و مشهد به ثبت رسانده بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس دستورالعمل نحوه ورود گردشگران خارجی به کشور، ارائه کارت واکسیناسیون، نتیجه منفی آزمایش «پی.سی.آر» بیمه کرونایی و تاییدیه رزرو اتاق در هتل از سوی زائران خارجی الزامی است و گردشگران خارجی همچنین باید در واحدهای اقامتی دارای مجوز اقامت داشته باشند.

بیدخوری گفت: خوشبختانه اجرای پروتکل های بهداشتی در واحدهای اقامتی این استان در بالاترین سطح ممکن در حال اجرا است.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha