۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
راه‌اندازی نخستین کارخانه ورق ضخیم آلومینیوم| اشتغال‌زایی  ۱۲۰۰ نفر
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

راه‌اندازی نخستین کارخانه ورق ضخیم آلومینیوم| اشتغال‌زایی ۱۲۰۰ نفر

بجنورد- تأمین زیرساخت‌های نخستین پروژه تولید ورق ضخیم آلومینیوم کشور در خراسان شمالی نیازمند حمایت مسئولان است که در صورت حمایت برای ۱۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم در سال ۱۳۸۰ در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و پنج کیلومتری شمال شهر جاجرم به بهره‌برداری رسید. این مجموعه ازجمله کارخانه‌های قدیمی و معدود استان خراسان شمالی در عرصه صنعت است که به‌تنهایی توانسته بار بسیاری از کمبودها در حوزه آلومینیوم کشور را به دوش بکشد و نیازهای بخش عظیمی از صنایع را با تولید آلومینا، هیدرات آلومینا و آلفای آلومینا و فلز آلومینیوم رفع کند.

شرکت آلومینای ایران در چهار سال اخیر با اشتغال بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر که  بیش از  سه هزار و ۵۰۰ نفر مستقیم به‌صورت دو هزار و ۱۰۰ نفر در داخل فنس کارخانه‌های و یک هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه پیمانکاری‌های معادن و هفت هزار نفر غیرمستقیم، سهم به سزایی در زدودن غبار محرومیت از منطقه داشته است به‌طوری‌که رونق اقتصادی حاصل از این اشتغال‌زایی یکی از ثمرات عملکرد چهارساله این شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی است.

راه‌اندازی نخستین کارخانه ورق ضخیم آلومینیوم | اشتغال‌زایی  ۱۲۰۰ نفر

۱۳۱ میلیارد دلار سرمایه سرگردان در بانک
در این میان مجتمع آلومینای ایران به‌عنوان تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور با ورود سرمایه‌گذار جدید وارد فاز توسعه‌ای تولید ورق آلومینیوم باضخامت بالا شده که با راه‌اندازی این واحد زنجیره کاملی از صنعت آلومینیوم در خراسان شمالی و جاجرم ایجاد می‌شود.

سرمایه‌گذار جدید تولید پروژه ورق آلومینیوم در این زمینه در گفتگو با بازار با بیان اینکه در کشور کارخانه تولید ورق ضخیم آلومینیوم وجود ندارد و تنها یک کارخانه در کشور فعال است  که آن نیز ورق نازک تولید می‌کند، می گوید: با توجه به اینکه آلومینیوم صنعتی استراتژیک در کشور است و صنایع بسیاری وابسته به این صنعت هستند تولید ورق ضخیم آلومینیوم اتفاقی خوب خواهد بود چراکه ضخامت این ورق از پنج میلی‌متر تا یک متر خواهد بود.

شرکت آلومینای ایران در چهار سال اخیر با اشتغال بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر که  بیش از  سه هزار و ۵۰۰ نفر مستقیم به‌صورت دو هزار و ۱۰۰ نفر در داخل فنس کارخانه‌های و ۱۵۰۰ نفر در حوزه پیمانکاری‌های معادن و هفت هزار نفر غیرمستقیم، سهم به سزایی در زدودن غبار محرومیت از منطقه داشته است

زارعی  با بیان اینکه مقرر بود تا این کارخانه در تبریز ایجاد شود اما یکی از بزرگ‌ترین معایب برای این کارخانه در تبریز، حمل‌ونقل شمش به‌عنوان ماده اولیه بود که به همین دلیل ایجاد این کارخانه در جاجرم نهایی شد که فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود، ابراز کرد: اشتغال‌زایی بیش از هزار و ۲۰۰ نفر در کارخانه ورق ضخیم آلومینیوم صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه برای پاسخگویی میزان مصرف داخلی کشور باید روزانه ۴۰۰ تن تولید داشته باشیم که آمادگی تحمل تمام سختی‌ها را برای این سرمایه‌گذاری و احداث این پروژه راداریم، ابراز کرد:  برای تأمین زیرساخت‌های این کارخانه نیازمند کمک همه مدیران و مسئولان و مردم هستیم.

تکمیل زنجیره صنعت آلومینا
این سرمایه گذار با بیان اینکه در سایر کشورها دولت‌ها برای همکاری و رفع موانع سرمایه‌گذاری استقبال خوبی دارند اما در کشور خودمان وضعیت حمایت‌ها بسیار ناراحت‌کننده است و همین موضوع باعث شده تا پول‌های سرمایه‌گذاران در سایر کشورها سرگردان باشد، گفت: به‌عنوان‌مثال  ۱۳۱ میلیارد دلار سرمایه سرگردان در بانک‌های ترکیه داریم که اگر کشورمان از سرمایه‌گذار حمایت کند این پول در کشور می‌ماند و صرف توسعه و عمران در بخش‌های مختلف می‌شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان گرمه و جاجرم و راز و جر گلان در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفتگو بازار؛ می‌گوید: مجتمع آلومینای ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین و تنها کارخانه تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است از سوی دیگر باید گفت کارخانه تولید ورق ضخیم آلومینیوم برای اولین بار در کشور و خاورمیانه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرستان جاجرم صورت خواهد گرفت. 

  ۱۳۱ میلیارد دلار سرمایه سرگردان در بانک‌های ترکیه داریم

محمد پاک مهر با بیان اینکه با اقدامات انجام‌شده و ورود سرمایه‌گذار، زنجیره صنعت آلومینا در خراسان شمالی و شهرستان جاجرم  تکمیل می‌شود، بیان کرد:  استان خراسان شمالی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه فراوان و بی‌نظیر است که متأسفانه به دلیل بی‌برنامگی و ضعف نگاه توسعه‌ای به آینده چند دهه است در جا زده‌ایم البته امروز خوشبختانه باید گفت جلسات لازم با شرکت‌های آب و برق و گاز و نیز واگذاری زمین در شهرک صنعتی و منابع طبیعی و ... برگزار و هماهنگی لازم برای تسریع درروند کار صورت گرفته است

وی با اشاره به برنامه سرمایه‌گذار برای ایجاد کارخانه ورق آلومینیوم در جاجرم، خاطرنشان می‌کند: این واحد تنها کارخانه موجود در ایران و خاورمیانه خواهد بود که درزمینهٔ تولید ورق آلومینیوم باضخامت بالای پنج میلی‌متر ایجاد خواهد شد لیکن باید تاکید کرد که خام فروشی تولیدات صنایع مادر استان و عدم توجه به فرآوری محصولات و زنجیره تولید موجب شده از اشتغال و کارآفرینی و درآمدهای سرشار صنایع تبدیلی و جانبی بی‌بهره باشیم.

نماینده مردم بجنورد گرمه و جاجرم مانه و سملقان و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری می‌کند: روند موافقت اصولی و کسب جواز تأسیس این واحد در استان هر چه زودتر انجام شود و پیمانکار نسبت به کلنگ زنی این پروژه اقدام کند تا طی دو سال آینده این صنعت در استان ایجاد شود.

راه‌اندازی نخستین کارخانه ورق ضخیم آلومینیوم | اشتغال‌زایی  ۱۲۰۰ نفر

تولید ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم
مدیرعامل مجتمع آلومینای ایران نیز با بیان اینکه این شرکت به‌عنوان شرکت آلومینای ایران و تنها تولیدکننده پودر آلومینا و یکی از تولیدکنندگان مطرح درزمینهٔ شمش آلومینیوم در کشور فعالیت دارد که بر این اساس با سرمایه‌گذاری جدید مقرر است ماده اولیه کارخانه ورق ضخیم که همان شمش است را نیز تأمین کند، می گوید: در حال حاضر سالانه چهل هزار تن شمش آلومینیوم در این مجتمع تولید می‌شود که بیش از ۲۰ هزار تن مورد مصرف کارخانه برای تولید ورق ضخیم خواهد بود.

این شرکت به‌عنوان شرکت آلومینای ایران و تنها تولیدکننده پودر آلومینا و یکی از تولیدکنندگان مطرح درزمینهٔ شمش آلومینیوم در کشور فعالیت دارد

تورج زارع بیان کرد: برای هرگونه همراهی در حین اجرا و در زمان بهره‌برداری به‌منظور سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه تولید ورق ضخیم در کنار این مجتمع در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام آمادگی کرد.

علی میر کریمی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان شمالی با اشاره به واگذاری مجوز سرمایه‌گذاری برای تولید ورق آلومینیوم ضخیم برای نخستین بار در کشور در شهرستان جاجرم گفت: این صنعت از صنایع پایین‌دستی آلومینا است و ماده اولیه آن شمش آلومینیوم بوده و در این زمینه تفاهم اولیه برای تأمین این ماده اولیه انجام‌شده است.

گفته می شود که بر اساس این تفاهم، شرکت آلومینا شمش موردنیاز را به قیمت بورس در اختیار قرار می‌دهد حال باید دید که سرنوشت این شرکت در نهایت چه می شود.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha