۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴
احیای تعاملات گازی با ترکمنستان بعد از ۵ سال| سوآپ تیری با چند نشان است
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

احیای تعاملات گازی با ترکمنستان بعد از ۵ سال| سوآپ تیری با چند نشان است

گرگان- سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انعقاد قرارداد سوآپ گازی سه جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان، گفت: این قرارداد سبب بهبود روابط تجاری و اقتصادی هم خواهد شد.

رمضانعلی سنگدوینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وزیر امور خارجه در زمینه تعامل با دنیا به خوبی پیش می‌رود و علاوه بر آن در ارتباط با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان هم به خوبی عمل کرده است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در دولت های قبل ارتباطات و تعاملات خوبی با ترکمنستان داشتیم که آن را در زمان دولت روحانی از دست دادیم؛ در سال ۸۶ که واردات گاز ایران از ترکمنستان قطع شد وزیر وقت، اقدامات خوبی انجام دادند و گاز را  برقرار کرد و حتی بدهی های ترکمنستان از طریق تعاملات اقتصادی و تجاری و تهاتر پرداخت شد و ما خدمات فنی و مهندسی به کشور ترکمنستان ارائه کردیم.

وی بیان کرد: اما در دولت قبل مشاوره و راهنمایی های خوبی برای تعامل با ترکمنستان انجام نشد در نتیجه ما به دادگاه لاهه شکایت کرده و محکوم شدیم در نتیجه روابط روابط تجاری و اقتصادی ما با ترکمنستان محدود شد و حتی تجارت و اقتصاد کشورهای اطراف منطقه را هم از دست دادیم.

سنگدوینی توضیح داد: با روی کار آمدن دولت جدید و تعامل با ترکمنستان بعد از پنج سال اتفاقات خوبی افتاده و قرارداد سوآپ گازی بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان منعقد شد که براساس آن سالیانه ۱.۵ الی دو میلیارد مترمکعب توافق گازی خواهیم داشت که از طریق مرز ایران از ترکمنستان به آذربایجان خواهد رفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: علاوه بر اینکه از این جابجایی گاز، حق ترانزیت دریافت می کنیم، مشکلات گازی پنج استان کشور در زمستان هم رفع خواهد شد.

وی بیان کرد: ما در حال تشکیل منطقه آزاد بوده و مسیر ریلی ایجاد خواهیم کرد و باید محموله ها از آسیای میانه و چین به ایران آمده و از سمت جنوب به سمت اروپا برود در نتیجه برقراری روابط با ترکمنستان نیاز است.

سنگدوینی گفت: با توجه به جمعیت ترکمن نشین گلستان ارتباطات خوب و فرهنگ نزدیکی با ترکمنستان داریم که می‌توانیم بازارچه‌ مرزی ایجاد کرده و تعاملات بیشتر تجاری و اقتصادی داشته باشیم.

وی در خصوص سوآپ گازی هم گفت: معاملات گازی از ابتدای زمستان امسال اتفاق می‌افتد و باید دید چه میزان گاز از طریق کدام مرزها وارد کشور می‌شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سنوات گذشته روزانه ۴۵ الی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد ایران می شد که این رقم به دو میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید و باید در ادامه دید که جزئیات واردات گازی چیست که امیدواریم بتواند مشکلات صنایع و نیروگاه‌ها را حل کند.

کد خبر: ۱۲۰٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha