۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
افزایش تورم بی سابقه در اسپانیا

افزایش تورم بی سابقه در اسپانیا

نرخ تورم در اسپانیا در ماه نوامبر دوباره شتاب گرفت و رقم آن در مقیاس سالیانه، یعنی ‏نسبت ‏به همین مدت زمان در ‏سال ‏گذشته، به ۵.۶ درصد رسید.

به گزارش بازار، بر اساس اولین آمار و ارقام و داده‌های رسمی منتشر شده که روز دوشنبه توسط موسسه ملی آمار اسپانیا (INE) منتشر شد، نرخ تورم در این کشور در ماه نوامبر دوباره شتاب گرفت و رقم آن در مقیاس سالیانه، یعنی ‏نسبت ‏به همین مدت زمان در ‏سال ‏گذشته، به ۵.۶ درصد رسید که بالاترین سطح از سپتامبر ۱۹۹۲ است.

آمار و ارقام و داده‌های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که شاخص سطح عمومی قیمت ‏‏کالاها و ‏خدمات مصرفی مورد ‏‏نیاز مردم و ‏‏خانوارها در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل از آن دو واحد افزایش یافته است.

بر اساس اعلام این نهاد عمومی، قیمت برق که در هفته‌های اخیر در شرایط افزایش قیمت‌های جهانی به افزایش خود ادامه داده بود، اندکی کاهش یافت.

بر اساس گزارش سازمان آمار اسپانیا، شاخص ‏‏هماهنگ بهای کالاها و ‏خدمات مصرفی IPCH‏ ‏که ‏برای هر ‏کدام از ‏کشورهای عضو ‏اتحادیه ‏اروپا به‌طور ‏جداگانه انجام ‏‏‏می‌گیرد و بانک ‏مرکزی اروپا ‏از آن به ‏‏عنوان معیاری برای ‏مقایسه نرخ تورم با ‏‏دیگر ‏کشورهای منطقه یورو استفاده ‏‏می‌کند، ۰.۳ ٪ بود.

تورم در آغاز سال در اسپانیا مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا پس از باقی ماندن در منطقه منفی در بیشتر سال ۲۰۲۰ به دلیل تأثیرات اقتصادی اقدامات و تدابیر محدودیت زا برای مهار بیماری همه گیر کووید-۱۹، شروع به بازگشت کرد.

با این حال شتاب تورم در ماه اکتبر در اسپانیا بسیار محسوس بود و از ۴ درصد در مقیاس سالیانه، یعنی ‏نسبت ‏به همین مدت زمان در ‏سال ‏گذشته، به پنج و شش دهم درصد رسید. در ماه اکتبر نیز شاخص سطح عمومی قیمت ‏‏کالاها و ‏خدمات مصرفی مورد ‏‏نیاز مردم و ‏‏خانوارها به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ رسیده بود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی اروپا، نرخ تورم در منطقه یورو اکنون به چهار درصد در مقیاس سالانه رسیده است که بالاترین نرخ از زمان معرفی یورو به عنوان پول مشترک در سال ۱۹۹۹ است.

کارشناسان و اقتصاددانانی که این خبرگزاری نظر آن‌ها را در این باره جویا شده بود می‌گویند علت این افزایش اقدامات و تدابیر محدودیت زا برای مهار بیماری همه گیر کووید-۱۹، است و انتظار می‌رود که میزان آن در سال ۲۰۲۲، افت کند.

کد خبر: ۱۲۰٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha