۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
روابط اقتصادی «بسیار ضعیف» تهران_دمشق| امکان سرمایه گذاریهای کلان در سوریه
وزیر صمت اعلام کرد؛

روابط اقتصادی «بسیار ضعیف» تهران_دمشق| امکان سرمایه گذاریهای کلان در سوریه

بر اساس اعلام وزیر صمت جمهوری اسلامی ایران، با وجود روابط فرهنگی بسیار قوی، روابط اقتصادی ایران با سوریه بسیار ضعیف است و نیاز به بهبود دارد.

به گزارش بازار، رضا فاطمی امین وزیر صنعت و تجارت ایران شامگاه یکشنبه اعلام کرد که روابط اقتصادی کشورش و سوریه «بسیار ضعیف» است.

وی در یک بیانیه مطبوعاتی در طول پرواز به دمشق گفت: با وجود روابط فرهنگی بسیار قوی، روابط اقتصادی ما با سوریه بسیار ضعیف است و نیاز به بهبود دارد.

فاطمی خاطرنشان کرد: سوریه کشوری در حال بازسازی است که امکان سرمایه گذاری های کلان در آن وجود دارد و آماده بازگشت به اتحادیه عرب است.

وی با بیان اینکه سوریه می تواند پلی برای صادرات محصولات ایرانی به برخی از کشورهای عربی از جمله مصر و اردن باشد، تصریح کرد: در سفرش به سوریه بر سرمایه گذاری های ایران تمرکز خواهد شد، به ویژه اینکه سوریه کشوری در حال بازسازی است ؛ ضمن اینکه پتانسیلی برای سرمایه گذاری های کلان در این کشور وجود دارد.

در اواسط آبان، رضا شهرستانی، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اعلام کرد که کشورش نقش زیادی در بازار مصالح ساختمانی سوریه ندارد.

وی با بیان اینکه سوریه تمایل زیادی برای خرید مستقیم فولاد و فولاد از ایران ندارد، خاطرنشان کرد: ایران در به دست آوردن سهم بزرگی در بازگشت شهرهای سوریه کاملاً به حاشیه رفته است. وی همچنین تصریح کرد که به جای ایران، ترکیه به بازار مسکن و توسعه در سوریه مسلط شده است.

به گفته «فرزاد بلتن» مدیرکل دفتر توسعه تجارت عربی و آفریقایی ایران، سهم ایران در اقتصاد سوریه تنها حدود سه درصد است و تقریباً هیچ سهمی در بازار مصالح ساختمانی و ساختمانی در این کشور ندارد. سازمان.

بلتن افزود: بر اساس آمار رسمی در چهار ماهه نخست سال جاری (از ۳۰ اسفند ۱۳۹۰)، حدود ۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۶۶ میلیون دلار از ایران به سوریه صادر شده است.

وی تصریح کرد: ترکیه با ۳۸ درصد، چین با ۲۰ درصد، مصر با هفت درصد، روسیه با چهار درصد و هند و لبنان با کمی بیش از سه درصد رتبه اول را دارند.

خرداد ماه سال گذشته، حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس ایران اعلام کرد: «تهران بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است و باید این پول را پس بگیرد، زیرا پول مردم ایران است».  

کد خبر: ۱۲۰٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha