۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
بخش خصوصی به دلیل واگذاری‌های نامناسب برای حضور در مزایده‌ها رغبتی ندارد
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

بخش خصوصی به دلیل واگذاری‌های نامناسب برای حضور در مزایده‌ها رغبتی ندارد

فروش دارایی‌ها و اموال مازاد دولت نیازمند یک برنامه جدی است و باید با تشکیل یک گروه سلامت، پاک دست و بدور از هرگونه حداقل شبهه ای و کار کارشناسی و شفاف سازی شرایط خریدار واگذاری ها را انجام دهند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت دارایی‌ها و اموال مازاد در کشور برای جبران کسری بودجه گفت: بسیاری از ادارات زمین‌ها و ساختمان‌های رها شده‌ای در اختیار دارند که طی سال ها هیچ بهره برداری از آنها نشده است، در خصوص فروش این اموال مازاد علی‌رغم اقدامات انجام شده طی سال‌های گذشته هنوز فضای لازم و رضایت دستگاه‌های مجری وجود ندارد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تصریح کرد: علی‌رغم اختیاری که براساس قانون بودجه به وزارت اقتصاد و دارایی داده شده تا بدون نیاز به اخذ موافقت دستگاه بهره بردار، آن را واگذار و بفروشد اما باز دستگاه بهره‌بردار به یک شکلی موانعی را ایجاد می‌کند و از سوی دیگر از فرایند فروش در شرایط فعلی استقبالی نمی شود.

وی با بیان اینکه در واگذاری‌ها دو موضوع ساختمان‌ها و سهام شرکت های دولتی مطرح است، بیان کرد: در بحث عرضه و واگذاری سهام شرکت های دولتی متاسفانه اکنون به دلیل نوسانات بازار بورس اعتماد مردم نسبت به آن کاهش یافته است اما فروش و واگذاری اموال و دارایی های مازاد دولت نیاز به یک محل امن برای مزایده دارد.

خدابخشی تصریح کرد: اکنون شرایط برای عرضه سهام در بازار بورس خیلی فراهم نیست و کسی از آن استقبال نمی کند، دولت حتی اگر سهام ارزان نیز عرضه کند با توجه به اتفاقات سال قبل کسی حاضر به بردن سرمایه خود در بازار نمی شود. از سوی دیگر حقوقی ها با توجه به شرایط قانونی، خیلی در بازار سرمایه ورود و خروج نمی کنند و بازار حالت رکود پیدا کرده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس ادامه داد: واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌ها نیز طی این چند سال به نحوی اتفاق افتاده که اکنون بخش خصوصی برای حضور در مزایده رغبتی ندراد، زیرا بسیاری از بخش‌ها که در واگذاری اموال موفق نبوده‌اند با آرای مراجع قضایی به دولت بازگردانده شده‌اند و این موضوع آثاری بر رفتار بخش خصوصی به دنبال داشته است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: دولت برای اقدام در حوزه واگذاری‌های اموال و دارایی خود باید ضمن رعایت چارچوب قانون، از خریدار نیز حمایت کند، نه آنکه بعد از واگذاری یک کارخانه یا سهام آن طبق قانون، مدعی شود ارزان فروخته و یا خریدار به تعهداتش عمل نکرده است، بنابراین این فضا باید مدیریت شود.

وی اظهار کرد: فروش دارایی‌ها و اموال مازاد دولت نیازمند یک برنامه جدی است و باید با تشکیل یک گروه سلامت، پاک دست و بدور از هرگونه حداقل شبهه ای در واگذاری و کار کارشناسی و شفافیت شرایط خریدار، واگذاری ها را انجام دهند.

خدابخشی بیان کرد: اگر دولت برای فروش و واگذاری اموال و دارایی های مازاد حکم دیگری را مدنظر دارد، باید بیاید در مجلس مطرح کند زیرا نگاهداشت اموال مازاد و تعطیلی بخش سرمایه‌گذاری ظلم در حق ملت است.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha