۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
۲.۲ میلیون تن کالا بین مازندران و شرکای خارجی مبادله شد
ناظر گمرکات مازندران:

۲.۲ میلیون تن کالا بین مازندران و شرکای خارجی مبادله شد

ساری- ناظر گمرکات مازندران گفت: در سال جاری دو میلیون و ۲۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۹۳۳ میلیون دلار با شرکای تجاری مبادله شد.

به گزارش بازار به نقل از گمرک مازندران، علی یوسفی منش اظهار داشت: تجارت خارجی گمرکات مازندران در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ مانند ماه‌های پیش از آن، با رشد قابل توجهی همراه بود و در این مدت دو میلیون و ۲۵۸هزار تن کالا به ارزش ۹۳۳ میلیون و هفت هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری آن مبادله شد.

ناظر گمرکات مازندران با اعلام این آمار اظهار داشت: مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی گمرکات مازندران با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۳۱درصدی در ارزش دلاری کالاها است.

یوسفی منش افزود: از میزان دو میلیون و ۲۵۸هزار تن کالای مبادله شده در این مدت، ۵۹۲ هزار و۸۰۲ تن آن را صادرات، به ارزش ۱۸۲میلیون و ۱۸۷دلار تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۲۵درصد و از حیث ارزش ۴۷درصد افزایش یافته است.

وی در توضیح عمده اقلام صادراتی کشور اظهار داشت: محصولات معدنی با ۴۰۰ هزار و ۵۵۸ تن به ارزش ۳۱ میلیون و۲۹۶هزار دلار ۶۸درصد از وزن و ۱۷درصد از ارزش مجموع صادرات گمرکات مازندران را در این مدت به خود اختصاص داده است.

یوسفی منش اضافه کرد: پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی خروجی از گمرکات مازندران به ترتیب روسیه با ۱۸۱هزار و ۱۱۱ تن به ارزش ۳۶ میلیون ۲۷۸هزار دلار، قزاقستان با ۱۳۹ هزار و ۱۶۵ تن به ارزش ۱۳ میلیون و ۹۳۹ هزار دلار، ترکمنستان با ۱۲۷ هزار و ۵۴۶ تن به ارزش ۱۲ میلیون و ۳۰۱ هزار دلار، اعراق با ۸۷هزار تن به ارزش۷۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار و افغانستان با هفت هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیون و۲۹ هزار دلار بودند.

وی افزود: در بحث واردات نیز گمرکات مازنذران در هشت ماهه سال‌جاری یک میلیون و ۶۶۵هزار تن کالا به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات مازندران در مورد پنج کشور اصلی طرف معامله واردات با گمرکات مازندران به ترتیب از روسیه ۵۹۶ هزار و۴۷۴ تن کالابه ارزش ۲۷۷ میلیون و ۷۷هزار دلار، امارات متحده عربی با ۳۷۲هزار تن به ارزش ۱۸۲میلیون و ۸۶۳ هزار دلار، قزاقستان با ۲۹۸هزار و۲۲۱ تن به ارزش ۱۰۰ میلیون و۶۶۹ هزار دلار، ترکیه با ۱۳۸ هزار و ۴۴۶ تن به ارزش ۶۱ میلیون و ۲۲۹ دلار و هنگ کنگ با ۶۲ هزار تن به ارزش ۱۸ میلیون و ۸۳۵۶ هزار دلار نام برد.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha