۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
روشن شدن چراغ اماکن اقامتی در مشهد| پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای نوروز ۱۴۰۱ آماده می شود
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

روشن شدن چراغ اماکن اقامتی در مشهد| پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای نوروز ۱۴۰۱ آماده می شود

مشهد- با واکسینه سازی بخش زیادی از جمعیت، شهرهای زائر پذیری هم چون مشهد خود را برای نوروزی متفاوت در سال ۱۴۰۱ آماده می کنند و به باور بسیاری از مسئولان نوروز آینده آمار سفرها افزایش چشمگیر خواهد داشت.

بازار؛ گروه استان ها: مشهد مقدس که بنا بر آمار های منتشره سالانه میزبانی ۳۰ میلیون زائر و گردشگر را به همراه داشته است در طی دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا با افت شدید گردشگر و زائر در این حوزه همراه بوده به نحوی که نبود گردشگر افزون بر ۷۵۰۰ میلیارد تومان به تاسیسات گردشگری آن خسارت وارد کرده است.

 در حال حاضر با توجه به‌ پیش‌بینی افول شیوع کرونا به دلیل واکسیناسیون عمومی و بهبود شرایط بهداشتی، دستگاه‌های اجرایی استان باید پیش‌بینی حضور گسترده زائران در مشهد مقدس را برای نوروز ۱۴۰۱ داشته باشند.

مشهد مقصد زائران
اگر چه با توافقات به عمل در هفته های اخیر برای تسهیل روند حضور گردشگران خارجی شاهد جنب و جوش بیشتری در دفاتر گردشگری و برگزاری تور های هوایی هستیم اما بسیاری از دستگاه ها و نهاد ها نیز اقدامات لازم برای آماده سازی زیرساخت های میزبانی زائران در نوروز ۱۴۰۱ را از حالا در دستور کار خود قرار دادند.

در همین راستا تولیت آستان قدس رضوی چندی پیش بر لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان برای خدمت‌رسانی شایسته به زائران در نوروز ۱۴۰۱ تأکید کرد  و گفت: به‌ واسطه شیوع ویروس کرونا تقریبا دو سال است که زیارت حضرت رضا(ع) با محدودیت‌هایی مواجه بوده است و مردم عزیز و ولایتمدار ایران اسلامی دو عید نوروز از توفیق حضور در حرم مطهر حضرت رضا(ع) محروم بوده‌اند.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/03/11/4/12403.jpg

​حجت‌الاسلام احمد مروی در جلسه مشورتی خدمات سفر نوروز ۱۴۰۱ با حضور مسئولان ارشد دستگاه‌های اجرایی استان و شهر مشهد افزود: با توجه به‌ پیش‌بینی افول شیوع کرونا با واکسیناسیون عمومی و بهبود شرایط بهداشتی، دستگاه‌های اجرایی استان باید پیش‌بینی حضور گسترده زائران در مشهد مقدس را برای نوروز ۱۴۰۱ داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به گرانی سفر به عتبات عالیات، بسیاری برای زیارت به مشهد مقدس مشرف می‌شوند؛ لذا باید آمادگی میزبانی حداکثری از زائران را داشته باشیم.

تلاش برای رونق بخشی
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی  اذعان کرد: هم اکنون ۲ هزار واحد تاسیسات گردشگری شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر، دفاتر خدمات مسافرتی و بومگردی در استان فعالیت دارد که از مجموع این تعداد، هزار و ۷۲۰ واحد بازگشایی و مشغول فعالیت و ارائه خدمات هستند اما ۲۶۱ واحد دیگر همچنان تعطیل هستند.

یوسف بیدخوری بابیان اینکه با شروع  همه‌گیری واکسیناسیون حالا به دنبال ایجاد فرصت‌های گردشگری و رونق این صنعت در خراسان هستیم اظهار کرد: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوبی در کشورهای عمان، آذربایجان، پاکستان، هندوستان و حتی عربستان و بحرین وجود دارد که می‌توانیم پذیرای زائران آن‌ها باشیم که نیازمند تعاملات دوجانبه میان بخش خصوصی است.

وی گفت: ازآنجایی‌که شرایط امیدوارکننده‌ای را در پیش داریم  اداره کل میراث فرهنگی در حال به‌روزرسانی واحدها، بازگرداندن واحدهای تعطیل به چرخه فعالیت و همچنین بازگردانی نیروی انسانی است تا ارائه خدمات به گردشگران همانند گذشته کیفیت داشته باشد و برخی از فعالیت‌ها بهتر از گذشته انجام شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی  بابیان اینکه برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری در دوران پساکرونا اقدامات بسیاری در دستور کار است به ما گفت: خوشبختانه مراسم  نوروز گاه‌ها و جشن نوروز به‌صورت اختصاصی در اختیار خراسان رضوی قرارگرفته است.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/07/19/4/32680.jpg

بید خوری اذعان کرد: به نظر من با توجه به کاهش تعداد مبتلایان به کرونا، افزایش آمار واکسیناسیون، رفع محدودیت‌های سفر برای بسیاری از مقاصد سفر کشور و ازجمله خراسان رضوی، زمینه‌های رونق گردشگری در استان را فراهم کرده است که باید این فرصت‌ها را غنیمت‌ بشماریم.

وی خاطرنشان کرد: تعاملات بین‌المللی ایران نیز به سمت رفتارهای مسالمت‌آمیز و تعدیل تحریم‌ها پیش می‌رود تا ظرفیت‌های گردشگری بیش‌ازپیش مورداستفاده قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با توجه به شرایط موجود شیوع ویروس کرونا و شرایطی که در عرصه بین‌المللی با آن مواجه هستیم، بستری فراهم شود تا گردشگری از طریق کشورهای اطراف و همسایگان کشور بیش از گذشته توسعه پیدا کند و این موضوع با لغو روادید برای برخی از کشورها مانند عراق رقم خورده است.

افزایش ضریب اشغال تخت‌ها
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هم چنین با اشاره به اینکه از ابتدا مهرماه تاکنون درصد اشغال واحدها ۶۶ درصد و اشغال تخت‌ها ۵۹ درصد بوده است افزود: در سه روز پایانی ماه صفر به بیشترین آمار اشغال تخت نزدیک شدیم  و لذا درصد اشغال اتاق‌ها به ۸۸ و اشغال تخت‌ها به ۸۲ درصد افزایش یافت.

بید خوری بیان کرد: این در حالی است که درصد اشغال اتاق‌ها در فصل تابستان و درست در پیک سفرها از ۳۹ درصد و اشغال تخت‌ها نیز از ۳۳ درصد در مشهد مقدس بیشتر تجاوز نکرد!

درصد اشغال اتاق‌ها در فصل تابستان و درست در پیک سفرها از ۳۹ درصد و اشغال تخت‌ها نیز از ۳۳ درصد در مشهد مقدس بیشتر تجاوز نکرد!

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد واحدهای اقامتی بازگشایی‌شده و ۳۰ درصد باقی‌مانده همچنان تعطیل هستند بیان کرد: از ابتدا امسال تاکنون، میانگین درصد اشغال اتاق‌های تأسیسات گردشگری که بازگشایی‌شده و فعالیت داشته‌اند، حدود ۴۲ درصد و اشغال تخت‌ها ۳۵ درصد بوده است.

بیدخوری اذعان کرد: خوشبختانه از ابتدای مهر ماه تا پایان آبان ماه امسال حدود ۶۳.۵ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر در استان تکمیل است که بیشترین میزان اقامت در هتلها با تکمیل ۶۸.۵ درصد ظرفیت تخت بوده است.

افزایش هزینه هتل داری
مدیر هتل رفاه مشهد بابیان اینکه میزان ورود زائران داخلی و خارجی به مشهد در طی یک ماه گذشته فزونی یافته است در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: امیدواریم که روند حضور زائران و گردشگران اعم از داخلی و خارجی با رعایت همین روند و پروتکل‌های بهداشتی ادامه یابد و موج‌های بعدی این بیماری این روزنه امید را کور نکند.

محمد قانعی بابیان اینکه البته این رونق نسبی نمی‌تواند حجم خسارات وارده به هتل داران و اماکن گردشگری را جبران کند اما به هر ترتیب برای بقای این صنف و هم‌چنین حفظ اشتغال ضرورت داشته و مفید است.

وی با اشاره به این موضوع که با افزایش هزینه‌های جاری هتل باید اتاق‌ها را باقیمت بالاتری در اختیار مسافر گذاشت افزود: با این‌حال بسیاری از اماکن اقامتی برای حفظ و جذب مشتری حتی فروش اتاق زیر قیمت مصوب رادارند.

وی می‌افزاید: تورم بالا  و افزایش تمامی خدمات باعث ضعیف شدن توان مالی مسافران داخلی شده و افزایش هزینه‌های جاری هتل‌ها موجب شده دامنه سود هتل‌ها به حداقل رسد.

این کارشناس هتلداری اذعان کرد: متأسفانه باوجود خسارات وارده بیش‌ازحد اما درمجموع بسته‌های حمایتی آن‌طور که باید چاره‌ساز نبود و از آن جا که انتظار می‌رفت که دولتمردان در حوزه تعدیل مالیات از هتل‌ها و یا هزینه‌های مربوط به انرژی و قبض‌های آب، برق و گاز حمایت کنند اما متأسفانه در این موارد کوتاهی شد.

وی بابیان این در حال حاضر شاهد محسوس تعداد زائران در مشهد هستیم ابراز کرد: امیدواریم که در نوروز امسال اماکن اقامتی این شهر مقدس بتوانند هم چون گذشته احیاء و به زائران رضوی ارائه خدمت کنند.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha