۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
ایران سومین تولیدکننده و چهارمین مصرف‌کننده گاز است
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت:

ایران سومین تولیدکننده و چهارمین مصرف‌کننده گاز است

فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: میزان مصرف گاز در ایران را عجیب و زیاد توصیف و اظهار کرد: ایران سومین تولیدکننده گاز و چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز جهان است.

به گزارش بازار، علی فروزنده با بیان اینکه سرمایه گذاری ها در صنعت نفت و گاز زمان بر است، گفت: اگر بخواهیم کاری در این صنعت از جمله توسعه فاز پارس جنوبی انجام دهیم؛ از زمانی که پروژه تعریف می شود تا به بهره برداری برسد حداقل سه یا چهار سال زمان می برد و این به جز هزینه های کلانی است که از منابع عمومی صرف می شود. بنابراین برای تولید گاز در سال جاری کار چندانی نمی توانیم انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر پروژه نیمه کاره ای هم در حوزه گاز وجود ندارد زیرا اساسا پروژه ای کلنگ زده نشده است که بتوانیم آن را به اتمام برسانیم و از عواید آن استفاده کنیم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت میزان مصرف گاز در ایران را عجیب و زیاد توصیف و اظهار کرد: ایران سومین تولیدکننده گاز و چهارمین مصرف کننده بزرگ گاز جهان هستیم.

کشورهای بالاتر از ایران آمریکا، روسیه و چین هستند که از نظر اقلیم و جمعیت بسیار بزرگتر از ایران هستند اما ایران با جمعیت ۸۰ میلیون نفری رتبه چهارم را در اختیار دارد.

وی با هشدار نسبت به مصرف زیادی گاز توسط مصرف کنندگان عنوان کرد: منابع گازی که در اختیار داریم تمام شدنی هستند و هر چقدر که استفاده کنیم جایگزین نمی شوند. در حال حاضر نیز ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز دنیا را در اختیار دارد اما متاسفانه به خوبی مصرف نمی کنیم.

فروزنده در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: متاسفانه مصرف گاز در کشور منجر به افزایش رفاه نمی شود و بیشتر آن به صورت گرما هدر می رود و به افزایش ثروت ملی و تولید ناخالص ملی هیچ کمکی نمی کند. اگر می توانستیم گاز را صادر کنیم از درآمد ملی بالاتر، تورم کمتر و رفاه بیشتر بهره می بردیم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت از شکسته شدن دیپلماسی انرژی در حوزه گاز خبر داد و گفت: یک قفل حدودا پنج الی شش ساله ای روی روابط گازی ایران با ترکمنستان زده شده بود اما این قفل روز یکشنبه و با تلاش بسیار زیاد شکسته شد و روابطی که بین ایران و ترکمنستان سرد شده بود دوباره گرم شود.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha