۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
دولت سابق از ظرفیت‌های اکو استفاده نکرد
نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول:

دولت سابق از ظرفیت‌های اکو استفاده نکرد

نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول با اشاره به این موضوع که زمینه های استفاده از ظرفیت کشورهای عضو اکو بسیار زیاد و متعدد است، اظهار کرد: در هشت سال گذشته دولت سابق متاسفانه نگاه به غرب داشت.

به گزارش بازار، محمد آقاقوام، نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول از پیشینه قدیمی سازمان همکاری های اقتصادی اکو گفت و بیان کرد: این سازمان در سال ۱۳۴۳ شمسی و در قالب سازمان توسعه منطقه ای توسط ایران، پاکستان، ترکیه و با حضور انگلیس و آمریکا تشکیل شد. آن سازمان در واقع بازوی اقتصادی پیمان امنیتی و سیاسی «سنتو» بود که آمریکا برای مهار نفوذ شوروی در خلیج فارس ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، آن سازمان معلق شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۶۳ ایران با یک ابتکار عمل آن سازمان را مجددا احیا کرد با این تفاوت که اهداف سیاسی آن که در راستای منویات آمریکا و انگلیس بود حذف کردند و تحت عنوان سازمان همکاری های اقتصادی راه اندازی کردند.

نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول از پیوستن کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی گفت و بیان کرد: امروز ۱۱ کشور عضو اکو هستند.

وی افزود: صرف نظر از اینکه در پانزدهمین اجلاس سران اکو چه گذشته است، اکو ظرفیت های گسترده ای برای همکاری بین اعضا دارد. این ظرفیت ها به حدی گسترده است که حتی دانشکده اکو داریم که دانشجوهای عضو اکو تحصیل می کنند.

آقاقوام در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به این موضوع که زمینه های استفاده از ظرفیت کشورهای عضو اکو بسیار زیاد و متعدد است، اظهار کرد: گسترش تجارت و ایجاد قراردادهای پولی یک ظرفیت مناسب است. برای انجام تجارت ها اکو می تواند یک پول واحد تشکیل دهند و یا به صورت دو جانبه بین کشورها انجام شود. همچنین استفاده از شبکه راه ها بین کشورها نیز می تواند از دیگر ظرفیت هایی باشد که کشورها از آن بهره ببرند.

نماینده سابق ایران در صندوق بین الملل درباره عدم تحقق بسیاری از اهداف سازمان اکو گفت: در هشت سال گذشته متاسفانه نگاه به غرب داشت و اساسا نگاهی به کشورهای همسایه ها و کشورهای آسیایی وجود نداشته است.

وی درباره ایجاد مناطق آزاد در ایران با هدف گسترش همکاری با کشورهای عضو اکو تصریح کرد: بیش از ۳۰ منطقه آزاد ایجاد کرده ایم اما متاسفانه فقط سه یا چهار منطقه آزاد فعالیت درست و صحیحی دارند و بقیه آن ها تبدیل به «هاب» های واردات و کالای قاچاق شده اند.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha