۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
پیش‌بینی وضعیت بارش در حوضه‌های آبریز کشور| بالاترین میزان بارش برای حوضه آبریز دریای خزر

پیش‌بینی وضعیت بارش در حوضه‌های آبریز کشور| بالاترین میزان بارش برای حوضه آبریز دریای خزر

وضعیت بارش‌های کشور در هفته جاری و هفته آینده بیانگر آن است که از مجموع ۶ حوضه آبریز اصلی تنها حوضه آبریز دریای خزر بالاترین میزان بارش را دریافت و ۱۳ حوضه آبریز درجه دو بدون بارش خواهند بود.

به‌ گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، بر اساس اعلام موسسه تحقیقات آب، طی هفته جاری (۶ تا ۱۲ آذر) برای مناطق واقع در نوار شمالی، شمال غرب و غرب تا مرکز کشور و برخی از مناطق واقع در جنوب کشور (شرق هرمزگان، جنوب کرمان و غرب سیستان و بلوچستان) وقوع بارش‌ پیش‌بینی شده است. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته دوم (۱۳ تا ۱۹ آذر)، وقوع بارش‌ها در برخی از نواحی واقع در شمال و شمال شرق کشور مورد انتظار است.
 
متوسط/ بیشینه بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی و درجه دو
بر اساس این گزارش، متوسط بارش حوضه آبریز دریای خزر پیش‌بینی‌شده برای این هفته ۱۲.۳ میلی‌متر و بیشینه بارش آن ۷۶.۴ میلی‌متر است.

دریاچه ارومیه برای هفته جاری متوسط بارش ۷ میلی‌متری دارد و بیشینه بارش آن نیز به ۴۹.۹ میلی‌متر خواهد رسید. متوسط بارش حوضه آبریز فلات مرکزی در حالی به یک میلی‌متر می‌رسد که بیشینه بارش پیش‌بینی‌شده آن ۳۰.۲ میلی‌متر خواهد بود.

بنابر این گزارش، متوسط بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز قره قوم در هفته جاری ۹ دهم میلی‌متر و بیشینه آن نیز ۴ میلی‌متر است. حوضه آبریز مرزی شرق نیز متوسط بارش ۳ دهم میلی‌متری را تجربه می‌کند و بیشینه آن به ۴ میلی‌متر خواهد رسید. همچنین حوضه آبریز خلیج‌فارس در این هفته متوسط بارش ۳.۲ میلی‌متری را تجربه خواهد کرد و بیشینه آن نیز ۵۰.۷ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

در این هفته تنها حوضه آبریز درجه دو کشور که بارش نخواهد داشت رودخانه‌های سیستان و بلوچستان خواهد بود و درعین‌حال محدوده‌های ۹ گانه مدیریت حوضه‌های آبریز هر کدام به فراخور میزانی از بارش را دریافت خواهند کرد.

 بر اساس این گزارش، متوسط بارش حوضه آبریز دریای خزر پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده ۱.۶ میلی‌متر و بیشینه بارش آن ۲۱.۴ میلی‌متر است که کاهش بارش‌ها را نشان می‌دهد.
دریاچه ارومیه برای هفته منتهی به ۱۹ آذر متوسط بارش ۸ میلی‌متری داشته و بیشینه بارش آن نیز ۱۷.۵ میلی‌متر خواهد بود. متوسط بارش حوضه آبریز فلات مرکزی نیز به یک میلی‌متر می‌رسد که بیشینه بارش پیش‌بینی‌شده آن ۸.۳ میلی‌متر اعلام شده است.

متوسط بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز قره قوم در هفته آینده ۵.۸ میلی‌متر و بیشینه آن نیز ۱۶.۶ میلی‌متر است. حوضه آبریز مرزی شرق نیز متوسط بارش ۲ دهم میلی‌متری را تجربه می‌کند و بیشینه آن به ۵.۲ میلی‌متر خواهد رسید. همچنین حوضه آبریز خلیج‌فارس در هفته منتهی به ۱۹ آذر متوسط بارش صفر میلی‌متری را تجربه کرده و بیشینه آن نیز ۱۷.۴ میلی‌متر خواهد بود.

این گزارش حاکی است، در هفته منتهی به ۱۹ آذر از مجموع حدود ۳۰ حوضه آبریز درجه دو کشور ۱۳ حوضه آبریز بارش نداشته و درعین‌حال از محدوده‌های ۹ گانه مدیریت حوضه‌های آبریز زاینده‌رود و کارون بزرگ هیچ بارشی دریافت نخواهند کرد.

کد خبر: ۱۲۰٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha