۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
کاهش شدید پرداخت حق بیمه ها به دلیل ناتوانی مالی| خدمات دیجیتال بیمه ای در ایران یک دهم نرم جهانی
«بازار» از وضعیت صنعت بیمه کشور گزارش می دهد

کاهش شدید پرداخت حق بیمه ها به دلیل ناتوانی مالی| خدمات دیجیتال بیمه ای در ایران یک دهم نرم جهانی

ضعف بنیه مالی خانوارها به دلیل افزایش سرسام آور هزینه های زندگی باعث شده است تا بیمه گذاران در پرداخت به موقع حق بیمه تعلل و بسیاری نتوانند سهم بیمه خود را به شرکت های بیمه بپردازند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هرچند بیمه ها به عنوان پشتیبان و پرستاری بی منت در تمام دوران زندگی بخصوص زمان پیری دستگیر سری افرادی هستند که با برنامه ریزی درست و چشم اندازی امید بخش به فکر روز مبادی خود و آسایش و آرامش زندگی بوده و هستند اما توجه به این مهم زمانی می تواند کارساز واقع شود که اقتصاد کشور بر مدار رشد قرار داشته باشد و مردم از وضعیت اقتصادی و مالی خاصی برخوردار باشند تا بتوانند خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور به دلیل ناتوانی مالی و گران بودن حق بیمه ها ازخدمات بیمه ای متنوع برخوردار نیستند در حالی که با سرمایه گذاری در این بخش می توان آینده ای خوب و بی دغدغه ای را پیش روی خود و خانواده گذاشت

۷۰ درصد مردم از خدمات  ارزنده و قابل توجه بیمه بی بهره اند
البته نباید پوشش بیمه ای را فقط مختص به بیمه تامین اجتماعی یا بیمه شخص ثالت و آتش سوزی دانست چرا که شرکت های بیمه از تنوع خدمات بیمه ای زیادی برخوردارند. حال از آنجایی که بخش عمده ای از مردم یعنی حدود ۷۰ درصد به نوعی تحت پوشش بیمه هستند اما خدمات این نوع بیمه ها در حد ابتدایی و برای مواقع ضروری بوده و این نوع بیمه ها آنچنان خدمات رضایت بخشی ندارند.

به طور مثال بیمه تامین اجتماعی بیمه ای با پوشش گسترده و مطلوب در ارایه خدمات به افراد تحت پوشش است اما اگر فردی دارای بیمه تکمیلی در کنار بیمه تامین اجتماعی باشد به راحتی می تواند در زمان ضرورت از مزایای بیمه بصورت ویژه برخوردار شود چرا که این نوع  بیمه تضمین و تامین کننده هزینه های درمانی سنگین است که البته در بیمه تامین اجتماعی چنین امتیازی وجود ندارد.

علاوه بر بیمه درمان، هم اکنون تنوع پوشش خدمات بیمه ای در کشور وجود دارد، خدماتی چون بیمه عمر، بیمه زندگی، سرمایه گذاری و انوع و اقسام پوشش های بیمه ای دیگر که البته جز بیمه تامین اجتماعی وشخص ثالت که اکثر افراد جامعه تحت پوشش این نوع بیمه هستند اما بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور به دلیل ناتوانی مالی و گران بودن حق بیمه از سایر خدمات بیمه ای برخوردار نیستند در حالی که با سرمایه گذاری در این بخش می توان آینده ای خوب و بی دغدغه ای را پیش روی خود و خانواده گذاشت.

به طور مثال بیمه‌های عمر هم ازجهت جنبه پس انداز و هم از جانب سرمایه کلانی که برای مشارکت‌های اقتصادی ایجاد می‌نماید می‌توانند موتور محرک رشد و توسعه اقتصاد شوند و از طرفی  تضمین کننده آینده بیمه گذاران نیز شود.

توسعه و پیشرفت صنعت بیمه به مباحث رونق اقتصاد کلان کشور و بنیه مالی مردم بستگی دارد، البته اکنون سهم صنعت بیمه کشور از تولید ناخالص داخلی به دلیل ناکارآمدی اقتصاد کشور و تحریم ها هم اکنون کمتر از ۳ درصد است

سهم کمتر از ۳ درصدی صنعت بیمه در اقتصاد کشور
مدیرعامل سابق شرکت بیمه البرز در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه توسعه و پیشرفت صنعت بیمه به مباحث رونق اقتصاد کلان کشور و بنیه مالی مردم بستگی دارد گفت: سهمم صنعت بیمه کشور از تولید ناخالص داخلی به دلیل ناکارآمدی اقتصاد کشور و تحریم ها هم اکنون کمتر از ۳ درصد است.

سید رسول تاجدار، اظهارداشت: این کاهش ضریب نفوذ بیمه در اقتصاد به دلیل کوچک شدن حجم اقتصاد کشور ناشی از وجود تحریم ها و رکود اقتصادی است که باعث شده صنعت بیمه با توجه به ظرفیت بالایی که دارد در جایگاه واقعی خود قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه پوشش بیمه ای در کشور طی چند سال اخیر در بیمه های عمر و سرمایه گذاری در پی رکود اقتصادی و ضعف بنیه مالی خانوارها کم شده است افزود: وقتی اقتصاد شرایط مساعدی ندارد و تورم افزایشی است به این ترتیب سفره خانوارها کوچک می شود درچنین شرایطی مردم در این مواقع بیشربه فکرتامین نیازهای اولیه و ضروری زندگی هستند تا اینکه به فکر تامین خدمات بیمه ای که جزو نیازهای ثانویه و البته ضروری برای زندگی بهتر است باشند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی چرخ اقتصاد کشور به خوبی بچرخد و تورم کاهشی همچنین رونق اقتصادی و رفاه نسبی در جامعه ایجاد شود مردم علاوه بر تامین نیازهای ضروری با آینده نگری خود و خانواده را تحت پوشش بیمه های عمر و زندگی و ... قرار می دهند تا از مزایای آن بهره مند شوند.

این در حالی است که اکنون خیلی ها به دلیل ناتوانی مالی و پوشش سرسام آور هزینه های ضروری زندگی توان پرداخت به موقع حق بیمه خود را ندارند،  طوری که اغلب شرکت های بیمه با کاهش شدید پرداخت حق بیمه به دلیل ضعف بنیه مالی بیمه گذاران مواجه اند.

از آنجایی که گرانی ها و وضعیت اقتصادی نامساعد به دلیل وجود تورم پایدار در اقتصاد کشور باعث کاهش ارزش سرمایه گذاری در بخش بیمه شده و قدرت خرید آن را کاهش داده است، بنابراین توجه به رونق اقتصاد کشور و ایجاد رفاه نسبی می تواند زمینه ساز رونق صنعت بیمه در کشور شود

کاهش سرمایه گذاری در صنعت بیمه به دلیل تورم انتظاری ضعف مالی
این کارشناس صنعت بیمه اظهار داشت: از آنجایی که گرانی ها و وضعیت اقتصادی نامساعد به دلیل وجود تورم پایدار در اقتصاد کشور باعث کاهش ارزش سرمایه گذاری در حوزه بیمه شده و قدرت خرید آن را کاهش داده است، بنابراین توجه به رونق اقتصاد کشور و ایجاد رفاه نسبی می تواند زمینه ساز رونق صنعت بیمه در کشور شود.

تاجدار در ادامه اضافه کرد: بیشتر کشورهای دنیا برای خدمات رسانی متنوع و رضایت بخش به بیمه گذاران مدتهاست در مسیر ارایه خدمات بیمه بصورت دیجیتال در حرک هستند و در این راستا موفقیت هایی قابل توجهی را نیز کسب کرده اند اما در ایران خیلی به این موضوع توجه نشده است آنطور که سهم صنعت بیمه کشور در بخش دیجیتال به نسبت کشورهای جهان شاید حدود یک دهم نرم جهانی باشد.

بنا به این گزارش؛ کارشناسان صنعت بیمه تاکید دارند؛ توسعه صنعت بیمه در کشور در گرو رشد و رونق اقتصاد کشور و خانوارهاست و چنانچه اقتصاد کشور شرایط نامساعدی نداشته باشد نباید گفت صنعت بیمه با رشد و رونق همراه می شود چرا که مردم باید توان مالی مناسبی را داشته باشند تا بتوانند از بیمه های عمر، تکمیلی و سرمایه گذاری استفاده کنند از طرفی کاهش قدرت خرید مردم و محدودیت درآمد متاسفانه مانع از سرمایه گذاری در بخش بیمه می‌شود.

کد خبر: ۱۲۰٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha