۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
ایران با دست بالا در مذاکرات حضور دارد| چین واردات نفت از ایران را بدون ترس از آمریکا دنبال می کند
مدیر ارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

ایران با دست بالا در مذاکرات حضور دارد| چین واردات نفت از ایران را بدون ترس از آمریکا دنبال می کند

«طارق رئوف» معتقد است با توجه به ضعف بایدن در داخل آمریکا، ایران دست بالا را در مذاکرات هسته ای دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: مذاکرات هسته ای از امروز دوشنبه ۸ آذرماه در وین آغاز به کار می کند. این دور از گفتگوها دور هفتم مذاکرات هسته ای است که از تابستان تاکنون به تعویق افتاده است.

ایران در دور جدید گفتگو سه شرط را مطرح کرده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، در این خصوص با بیان اینکه عملی که از دولت فعلی ایالات متحده دیدیم، متاسفانه در خلاف جهت اعلامی آنها بوده است، گفت: ایالات متحده مسیرش برای بازگشت به برجام روشن است؛ باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: آمریکا برای بازگشت از این مسیر غلط باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده، همه را یکجا به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

برخی استدلال می کنند ایران با اعلام این سه شرط به دنبال شکست مذاکرات است. در حالی که به اعتقاد برخی این سه شرط منطقی و بر اساس تعریف یک معاهده بین المللی است.

خبرنگار بازار در گفتگو با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) است.

*دور جدید گفتگوهای هسته ای بین ایران و طرف مقابل برجام از امروز دوشنبه آغاز می شود. ارزیابی شما از این دور گفتگوها چیست؟
به نظر من، ایالات متحده به دلیل مخالفت های شدید داخلی و مخالفتهای اسرائیل در مورد کاهش تحریم ها علیه ایران، گزینه های کمی دارد، بایدن رئیس جمهور ضعیف شده ای است و جمهوری خواهان نیز مانند اسرائیل ضعف او را احساس می کنند. ایالات متحده با خواسته های غیر واقعی خواهد آمد. ایران در موقعیت قوی‌تری قرار دارد، زیرا پس از شکست آمریکا در افغانستان، سعودی‌ها و اماراتی‌ها اکنون در تلاش هستند تا با ایران آتش بس برقرار کنند. حملات اقتصادی و سیاسی آمریکا به چین موقعیت این کشور را برای ادامه واردات نفت از ایران با دور زدن دلار تقویت می کند.

*بر اساس اخبار موجود تیم هسته ای ایران در دوره جدید کارشناسان اقتصادی زیادی را همراه خود داشته است و ایران اعلام کرده است که به منظور رفع تحریمها مذاکره می کند. این موضوع چه پیامی برای آمریکا دارد؟
بیش از ۱۵۰۰ تحریم ایالات متحده باید برداشته شوند - ایران می‌تواند تشخیص دهد که کدام یک از آنها باید ابتدا برداشته شود و چگونه راستی آزمایی و تأیید کند که لغو تحریم‌ها منجر به باز شدن تجارت بین‌المللی به روی ایران می‌شود.

*رابرت مالی در سفرهای اخیر خود توانسه نظر موافق کشورهای حاشیه خلیج فارس به توافق هسته ای را جلب کند. این در حالی است که در دوره اوباما کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مخالف برجام بودند. ارزیابی شما از سفر رابرت مالی چیست؟
مشکل بزرگ برای «رابرت مالی» اسرائیل و جمهوری خواهان در ایالات متحده هستند، به علاوه حمایت او در وزارت امور خارجه ضعیف است.

*برخی معتقد هستند اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آمریکا احتمالا مانع صدور نفت ایران به چین خواهد شد. آیا این موضوع امکان پذیر است؟ ایران در حالی نفت می فروشد که تحت تحریم قرار دارد.
صادرات نفت ایران به چین با دلار صورت نمی گیرد و با ارزهای غیر دلاری چون یوآن و مبادله کالا صورت می گیرد. بر این اساس امریکا قادر نخواهد بود که مانع صادرات نفت ایران به چین شود.

*اگر مذاکرات به نتیجه نرسید چه اقداماتی از سوی آمریکا علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ممکن است صورت گیرد؟
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ناتوان است، آمریکا در وین نمی‌تواند در برابر ایران کاری بکند چرا که حمایت نخواهد شد. ایران باید به آژانس بگوید که برجام را کنار بگذارد و فقط فکتها را به صورت عملیاتی دنبال کند و از طرح مطالبات از ایران دست بردارد. آژانس الان بازیکن نقش آفرین نیست.

کد خبر: ۱۲۰٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha