۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
 ۷۰ درصد آرای محاکم؛ علیه ماست
معاون سازمان امور اراضی:

۷۰ درصد آرای محاکم؛ علیه ماست

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشاورزی کشور گفت: ۷۰ درصد آرای محاکم قضایی در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز؛ علیه ماست.

به گزارش بازار، صفدر نیازی با بیان این که بر اساس قانون، به هر سازه‌ای که در حال ساخت در اراضی کشاورزی است ابتدا تذکر می‌دهیم و در صورت توجه نکردن؛ آن را تخریب می‌کنیم افزود: اگر سازه‌ای تکمیل شود باید در این زمینه به دادگاه شکایت کنیم و برای تخریب؛ حکم بگیریم که در این زمینه بیشتر آراء؛ علیه ماست.

وی گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۳۷ درصد شهرهای کشور زیر پنج هزار نفر و ۵۷ درصد شهرها زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند و به محض تبدیل روستا به شهر؛ تولید دچار مشکل می‌شود، زیرا برای شهرها حریم تعریف شده است.

نیازی افزود: اکنون یک میلیون و ۶۵ هزار هکتار؛ سطح شهرهای کشور است، اما حریم این شهرها؛ چهار میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار است که بیشتر آن؛ اراضی کشاورزی مرغوب محسوب می‌شود.

وی گفت: در سه استان شمالی؛ ۲۷۸ هزار هکتار زیر اجرای طرح‌های هادی قرار گرفته است که ۳۰ هزار هکتار از آن؛ اراضی کشاورزی است.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشاورزی کشور افزود: در کل ۴۰۰ هزار هکتار شالیکاری در شمال کشور داریم که باید برای تولید دو میلیون تن برنج نیاز کشور؛ حفظ شود.

نیازی گفت: ۱۸ و شش دهم میلیون هکتار اراضی کشاورزی داریم که شامل زراعی، باغی و بخشی به صورت پایش است.

وی افزود: از این میزان؛ شش میلیون هکتار؛ آبی و دو میلیون هکتار؛ باغی است و سالانه ۱۴ تا ۱۴ و نیم میلیون هکتار از اراضی؛ کشت می‌شود.

نیازی با بیان این که حدود چهار میلیون بهره بردار در بخش کشاورزی فعال هستند اضافه کرد: سرانه اراضی کشاورزی از سال ۱۳۵۰ تا کنون به یک سوم کاهش یافته و دو میلیون از اراضی کشاورزی به دلیل توسعه شهری و روستایی از بین رفته است.

وی گفت: سرانه اراضی کشاورزی از ۵ هزار و ۲۱۰ مترمربع در سال ۱۳۵۰ به هزار و ۸۹۰ مترمربع کاهش یافته است.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشاورزی کشور افزود: در زمینه خُرد شدن اراضی کشاورزی نمی‌توانیم جلوی صدور اسناد مشاعی را بر اساس قانون؛ بگیریم و اکنون حتی برای ۵۰ متر نیز سند مشاعی صادر می‌شود.

نیازی گفت: صدور سند تک برگ برای اراضی کشاورزی خُرد شده؛ ممنوع است، اما در زمینه‌ی اسناد مشاع نمی‌توانیم از صدور آن جلوگیری کنیم.

وی افزود: در هیچ جای دنیا زمین مولد در بحث ارث؛ قطعه قطعه نمی‌شود و نباید زمین کشاورزی به غیر از کشاورز فروخته شود.

نیازی گفت: باید تقسیم اراضی در مجلس شورای اسلامی جرم انگاری و قانون آن مصوب شود.

وی افزود: به کارگیری تعاونی‌ها برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی؛ نیاز به سرمایه گذاری کلان و حمایت دارد.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشاورزی کشور گفت:، چون شهرداری‌ها و برخی دستگاه ها؛ محدودیت منابع مالی دارند، از محل ماده‌ی صد و جریمه‌ی سازه غیرمجاز؛ درآمدزایی می‌کنند.

نیازی افزود: در حالی که تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جرم است، اما دستگاه‌های خدمات رسان مانند وزارت نیرو به ساخت و سازها در این اراضی خدماتی مانند امتیاز برق و آب می‌دهند.

وی گفت: ظرفیت کشور در زمینه صادرات محصولات بخش کشاورزی؛ در تولیدات باغی است و اکنون در تولید ۲۳ محصول باغی؛ مقام اول تا ۱۵ دنیا را داریم و تولید این محصولات در کشور دو و نیم برابر سرانه دنیاست، اما باغ‌های ما تبدیل به باغ‌های تفریحی شده اند که برای آینده بخش باغداری کشور خطرناک است.

کد خبر: ۱۲۰٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha