۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
تیم هسته ای ایران صرفاً به دنبال لغو تحریمها باشد نه تعلیق| آمریکا قادر نیست مانع فروش نفت ایران شود
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

تیم هسته ای ایران صرفاً به دنبال لغو تحریمها باشد نه تعلیق| آمریکا قادر نیست مانع فروش نفت ایران شود

«نادر انتصار» معتقد است تیم مذاکرات هسته ای ایران در مذاکرات جدید باید نگذارد طرف مقابل خواسته های خود را دیکته کند و باید متمرکز بر لغو تحریمها باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: مذاکرات هسته ای از امروز دوشنبه ۸ آذرماه در وین آغاز به کار می کند. این دور از گفتگوها دور هفتم مذاکرات هسته ای است که از تابستان تاکنون به تعویق افتاده است.

ایران در دور جدید گفتگو سه شرط را مطرح کرده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، در این خصوص با بیان اینکه عملی که از دولت فعلی ایالات متحده دیدیم، متاسفانه در خلاف جهت اعلامی آنها بوده است، گفت: ایالات متحده مسیرش برای بازگشت به برجام روشن است؛ باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: آمریکا برای بازگشت از این مسیر غلط باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده، همه را یکجا به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

برخی استدلال می کنند ایران با اعلام این سه شرط به دنبال شکست مذاکرات است. در حالی که به اعتقاد برخی این سه شرط منطقی و بر اساس تعریف یک معاهده بین المللی است.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید.

*دور جدید گفتگوهای هسته ای بین ایران و طرف مقابل برجام از امروز دوشنبه آغاز می شود. ارزیابی شما از این دور گفتگوها چیست؟
ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا اقدام کند و واکنش مذاکره کنندگان ایرانی را بسنجد که موضوعی سخت و دشوار به نظر برسد. غرب حتی ممکن است تلاش کند تا به ابتکار عمل دست بزند و به تهدید متوسل شود. تیم ایران باید محکم بایستد و اجازه ندهد طرف مقابل شرایطش را دیکته کند. امیدوارم تیم مذاکره کننده فعلی ایران تا به حال از اشتباهات تیم قبلی درس گرفته باشد و شیوه مذاکره غرب را آموخته باشد. اگر غرب به این نتیجه برسد که با دادن وعده های دروغین نمی تواند از ایران امتیازات یک طرفه بخواهد، ممکن است واقع بینانه تر عمل کند.

*بر اساس اخبار موجود تیم هسته ای ایران در دوره جدید کارشناسان اقتصادی زیادی را همراه خود داشته است و ایران اعلام کرده است که به منظور رفع تحریمها مذاکره می کند. این موضوع چه پیامی برای آمریکا دارد؟
پیام مهم ایران این است که هدف اصلی آن تلاش برای رفع (و نه فقط تعلیق) تحریم‌های اقتصادی، به‌ویژه تحریم‌های ثانویه غیرقانونی علیه تهران است. دولت رئیسی با این خواسته بسیار سازگار بوده است. اکنون تیم مذاکره کننده به رهبری باقری این فرصت را خواهد داشت که به وضوح و بدون ابهام این نکته را در مذاکرات وین با قوت دنبال کند.

*رابرت مالی در سفرهای اخیر خود توانسه نظر موافق کشورهای حاشیه خلیج فارس به توافق هسته ای را جلب کند. این در حالی است که در دوره اوباما کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مخالف برجام بودند. ارزیابی شما از سفر رابرت مالی چیست؟
من فکر می کنم «رابرت مالی» می خواست به متحدان واشنگتن در خلیج فارس اطمینان دهد که هرگونه توافق احتمالی با ایران به «هزینه کَرد» آنها انجام نخواهد شد و به طور کلی تصویری گسترده از روحیه جدید و در حال تحول منطقه نسبت به ایران به دست آورد.

*برخی معتقد هستند اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آمریکا احتمالا مانع صدور نفت ایران به چین خواهد شد. آیا این موضوع امکان پذیر است؟ ایران در حالی نفت می فروشد که تحت تحریم قرار دارد.
ایالات متحده بارها به ویژه در دوران ترامپ تلاش کرده است تا صادرات نفت ایران به چین را مسدود کند. تاکنون، تلاش‌های واشنگتن تنها تأثیری جزئی بر توانایی ایران برای صادرات نفت به چین داشته است. البته آمریکا می‌تواند صادرات نفت خود را برای ایران سخت‌تر و از نظر اقتصادی پرهزینه‌تر کند، اما نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، مگر اینکه ایران را قرنطینه کند که این یک اعلان و اقدام جنگی خواهد بود.

*اگر مذاکرات به نتیجه نرسید چه اقداماتی از سوی آمریکا علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ممکن است صورت گیرد؟
آمریکا می تواند تلاش کند آژانس بین المللی انرژی اتمی را مجبور کند که پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد و امیدوار باشد که قطعنامه سازمان ملل برای تحریم مجدد ایران را تصویب کند. واکنش روسیه و/یا چین بسیار مهم خواهد بود زیرا هر یک از این دو کشور می توانند از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل یا آژانس جلوگیری کنند.

کد خبر: ۱۲۰٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha