گمرک کشاورزی باید متفاوت از دیگر بخشها باشد| وارد کنندگان خودرویی به کشاورزی صدمه زدند!
فعال بخش تجهیزات کشاورزی در گفتگو با بازار مطرح کرد

گمرک کشاورزی باید متفاوت از دیگر بخشها باشد| وارد کنندگان خودرویی به کشاورزی صدمه زدند!

بهرام زاده فعال بخش ماشین آلات کشاورزی گفت: به واسطه عدم شفافیت بخش های دیگر که قطعات وارد می کنند ما نیز لطمه دیده ایم. لذا حرف ما این است که برای صادرات و واردات با دیگر بخشها سنجیده نشویم.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید کنندگان بخش ادوات، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی غالبا به دو دسته تقسیم می شود؛ کسانی که تنها تامین کننده بازار داخل هستند و کسانی که علاوه بر بازار داخل به بازارهای صادراتی نیز راه یافته اند. به گفته کارشناسان امر، دسته دوم علاوه بر چالش های پیش رو برای تولید در بازارهای صادراتی نیز با موانع بسیاری مواجه هستند که غالب این مشکلات درونی است و از سوی ارگان ها و سازمان های داخلی برای آنها ایجاد می شود.

انتقال پول؛ اصلی ترین چالش صادرکنندگان بخش کشاورزی
ابراهیم بهرام زاده مدیر بازرگانی یک شرکت دانش بنیان که در حوزه تولید ادوات کشاورزی، ماشین های دنباله بند و کمباین فعالیت دارد و به بازارهای صادراتی نیز محصولات خود را ارسال می کنند در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: بزرگترین چالش های صادراتی ما بحث انتقال پول است؛ یعنی به شدت در حوزه انتقال پول  مشکل داریم که این محدودیت ها باعث می شود گاهی در مسیر نقل و انتقال پول مبالغ زیادی را از دست بدهیم و این امر تولیدکننده یا سرمایه گذاران بخش را دلسرد می کند.

بهرام زاده افزود: مساله اساسی اینجا است که چنانچه نتوانیم تعامل درستی با خارج از کشور و تولیدات آنها داشته باشیم به لحاظ علمی و تکنولوژی عقب می افتیم  و به تبع بتدریج کشاورزی ما عقب می افتد و تبدیل به یک کشور عقب افتاده می شویم.

عدم شفافیت در واردات بخش هایی همچون بخش خودرو و آرایشی و بهداشتی به بخش کشاورزی صدمه می زند بنابراین خواستار این هستیم گمرک بخش کشاورزی با دیگر بخشها متفاوت باشد

گمرک به واسطه بدبینی به خودرویی ها و کالاهای بهداشتی به بخش کشاورزی سخت می گیرد
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد یاد شده در بحث صادرات با چالش های دیگری نیز مواجه هستیم که مربوط به داخل است؛ یعنی در کنار عدم شفافیت بخش های دیگر که قطعات صنعتی عمدتا وارد می کنند ما نیز لطمه دیده ایم.

بهرام زاده تاکید کرد: در واقع واردات بخش هایی همچون بخش خودرو، به بخش کشاورزی صدمه می زند؛ به عنوان مثال وقتی قصد داریم به گمرک درخواست کاری را بدهیم که بسیار هم برای ما حساس و حیاتی است به واسطه بدبینی که از دیگر بخش ها از جمله خودرو و بخش آرایشی و بهداشتی دارند به ما سخت می گیرند.

گمرک کشاورزی باید متفاوت از دیگر بخشها باشد| وارد کنندگان خودرویی به کشاورزی صدمه زدند!

این فعال بخش ادوات کشاورزی گفت: حرف ما این است که گمرک بخش کشاورزی با دیگر بخشها متفاوت باشد؛ یعنی با بخش های دیگر برای صادرات و واردات سنجیده نشود.

وی ادامه داد: مساله مهم این است که کشاورزی بخش متفاوت تری نسبت به دیگر بخش ها است اما شاهد هستیم که به عنوان مثال واردات نهاده های کشاورزی با بخش بهداشتی سنجیده می شود؛ به این معنا که همان قدر که در مورد واردات دارو حساسیت نشان می دهند برای واردات مواد غذایی نیز حساسیت نشان داده می شود که این امر باعث می شود چندین هزار تن ذرت ما در انبارها و گمرک دچار مشکل شود و قطعا در بازار اختلال ایجاد می شود.

علیرغم وجود قدرت های بزرگ در تولید و صادرات ادوات و ماشین آلات کشاورزی، تولیدکنندگان برای گذر از موانع موجود به سختی می جنگند و در نتیجه از بازارهای صادراتی باز می مانند

بخش کشاورزی باید خاص تر دیده شود چون کمبود در این بخش در وهله اول به ضرر مردم تمام می شود
بهرام زاده اظهار داشت: بنابراین در حوزه واردات و صادرات پیشنهاد ما این است که  بخش کشاورزی خاص تر دیده شود حتی اگر کارگروه ویژه ای وجود دارد که در این بخش وارد عمل شود که صدمات این موضوع را به صورت جامع تر در نظر بگیرند. چرا که به عنوان مثال وقتی واردات خوراک دام دچار مشکل می شود اولین لطمه را جامعه می بیند و کمبودهایی که وجود دارد از این موضع ساطع می شود.

وی در پایان تاکید کرد: مسئولان امر آگاه باشند که علیرغم اینکه در حوزه تولید و صادرات ادوات و ماشین آلات کشاورزی در کشور قدرت های بزرگی داریم که مشغول فعالیت هستند، با این حال غالب تولید کنندگان این حوزه در این مسیر به سختی می جنگند تا کارشان پیش برود و لذا از مسیرهای صادراتی دور می شوند. در حالی که صادرات در این بخش برای کشور قطعا ارز آوری بالایی دارد و تبادلات ما را با بازارهای پیشرفته خارجی رقم می زند.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha