۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
آینده بازار دام در گروی تصمیمات کلان است| سودهای بانکی؛ رقبای اصلی بخش تولید
فعال صنعت دامداری در گفتگو با بازار مطرح کرد

آینده بازار دام در گروی تصمیمات کلان است| سودهای بانکی؛ رقبای اصلی بخش تولید

کوثری، فعال صنعت دامداری گفت: چون در تولید بحثهای اقتصادی در حاشیه قرار می گیرد، هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست سرمایه اش را جایی درگیر کند که از سود بانکی که بانکها پرداخت می کنند درآمد کمتری داشته باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت دامداری و دامپروری کشور طی سالهای اخیر با چالش های بسیاری مواجه بوده است که اصلی ترین این مشکلات به تامین خوراک دام بر می گردد. به طوری که گرانی خوراک دام و از طرفی سختی تامین آن این صنعت را زمین گیر کرده است. یکی از اولین پیامدهای این کمبودها و چالش ها به صورت کشتار دام های مولد نمایان شد که در ماه های اخیر شاهد هستیم به دلیل نبود خوراک، دامداران دام های مولد خود را به کشتارگاه ها می فرستند. در راستای بررسی وضعیت فعلی این صنعت و اقدامات صورت گرفته از سوی بخش خصوصی در این زمینه، خبرنگار بازار گفتگویی با «محسن کوثری» یکی از دو تولید کننده خوراک های جایگزین نهاده های پروتئینی انجام داده است که در ادامه می خوانید.  گفتنی است وی خود طراح خط تولید این محصولات نیز بوده است.

*تولیدات شما بسیار منحصر بفرد و نسبتا ناشناخته شده است. در ابتدا محصول تان را معرفی کنید.
ما در حقیقت تولید گریدهای خوراکی جایگزین نهاده های پروتئینی ویژه دام های پروار و غیر شیرده را داریم. یعنی ما تولید کننده بستر طیور برای جایگزین نهاده های پروتئینی در کنستانتره هستیم. مواد اولیه مصرفی ما نیز کود مرغ گوشتی است و تولیدات ما به واسطه بالا بودن کیفیت غذایی، مواد معدنی و میزان پروتئینی که دارد برای مصرف نشخوار کنندگان غیر مولد دام سبک و سنگین استفاده می شود.

با استفاده از خوراک های جایگزین نهاده های پروتئینی، قیمت تمام شده پایین می آید و برای دامدار افزایش ۱۰۰ درصدی بهره وری را در پی دارد

*محصولات شما از چه طریقی بهره وری تولید را بالا می برد؟
در واقع به دلیل اینکه استفاده از این محصولات موجب می شود قیمت تمام شده پایین بیاید در نتیجه افزایش بهره وری صد درصدی را برای دامدار در پی دارد.

*چه چالش هایی در تولید دارید؟
 
به طور کلی تولید چالش است و هیچ افق روشنی برای کار تولیدی نمی بینیم چون از سوی دولت و یا سایر ارگارنها هیچگونه حمایتی نمی شویم.  از سوی دیگر در بحث قیمت مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه هستیم به طوری که قیمت ها نسبت به سال گذشته حدودا ۲ برابر شده است. با این وجود ما در بحث صادرات نیز یکسری دستگاه ها و ماشین آلات ما  را به روز رسانی کرده ایم و اگر شرایط کشورهای دیگر اجازه بدهد صادرات هم خواهیم داشت، امیدواریم حداقل در این مسیر با چالش چندانی روبرو نباشیم.

*اصلی ترین خواسته مشتریان شما غالبا چه مواردی است که ملزم به برآوردن آنها هستید؟
مشتریان ما دامداران هستند و هدف ما این است که در شرایط سختی که بر بازار نهاده ها دامی حاکم شده است کمکی برای این صنعت باشیم. به همین دلیل علیرغم بالا رفتن هزینه های تولید نسبت به سال گذشته، قیمت تولیدات خود را بالا نبرده ایم تا کمکی به دامدار باشد و بتوانیم نقش کمک کننده ای در این شرایط بحرانی داشته باشیم. لذا هم ظرفیت تولید را بالا بردیم و هم قیمت ها را نسبت به سال قبل افزایش نداده ایم.

هیچ سرمایه گذاری نیست که تصمیم بگیرد سرمایه اش را یک جا درگیر کند که از سود بانکی که بانک ها پرداخت می کنند درآمد کمتری داشته باشد

*برای باقی ماندن در بازار رقابت چه راهکاری را پیشنهاد می دهید؟
در حال حاضر فقط یک تولیدکننده دیگر در کشور وجود دارد که محصولات ما را تولید می کند با این وجود در شرایطی که الان بر تولید حاکم است هیچکس وارد بحث تولید نمی شود و فارع از داشتن رقیب، میزان سرمایه گذاری که باید انجام بدهید توجیه ندارد؛ یعنی هیچ سرمایه گذاری نیست که تصمیم بگیرد سرمایه اش را یک جا درگیر کند که از سود بانکی که بانک ها پرداخت می کنند درآمد کمتری داشته باشد. مساله اینجا است که در کشور ما تولید یعنی عاشق بودن و بحث های اقتصادی در حاشیه قرار می گیرد.

*پیش بینی شما از آینده بازار دام چیست؟
آنچه پیش روی بازار دام قرار دارد، بستگی به تصمیمات دولت دارد؛ با این وجود می بینید که در یکسال گذشته دامداران به خاک سیاه نشسته اند. ما با جامعه دامدار ارتباط نزدیک داریم و از نزدیک می بینیم که تا چه حد آسیب دیده اند و تصمیم گیران باید بدانند ترکش و عواقب این اتفاقات باز هم دامن گیر مصرف کنندگان در ماه های آینده می شود.

کد خبر: ۱۱۹٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      برای خرید محصولات شما به کجا مراجعه کنیم
    • خداداد IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      محصولات شما اصلا به دست دامدار نمیرسد و بازاری برای دلالان است
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      همش دروغ تحویل مردم بیچاره میدن هر مسئولی بیاد به یه شکل دروغ پشت دروغ
    • سید حمید آقامیری IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      0 0
      سلام.اسم شرکت .نام محصول تولیدی .قیمت و چگونگی فراهم کردن یا تهیه محصول را بفرمایید.