۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
«مکانیزاسیون» پاشنه آشیل جهش تولید در کشاورزی
بازار گزارش می دهد؛

«مکانیزاسیون» پاشنه آشیل جهش تولید در کشاورزی

ساری - مکانیزاسیون گامی برای رونق و جهش تولید در حوزه کشاورزی به شمار می‌رود و برنامه‌ریزی برای ارتقای آن در بهبود عملکرد تولید و ارتقای واحد سطح تاثیرگذار خواهد بود.

گروه استان‌ها - سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در مازندران تولید می‌شود که بخش قابل‌توجه ای از نیاز کشور به حوزه غذایی است و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی می‌تواند به ارتقای تولید در استان کمک شایانی کند.

سالانه حدود ۷۰ نوع محصول کشاورزی و باغی در مازندران تولید می‌شود و ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی تولیدی در استان ۱۰ درصدی تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد. مازندران با داشتن ۲.۵ درصد سطح کشاورزی کشور حدود ۱۰ درصد نیاز غذایی و کشاورزی را تأمین می‌کند، از این‌رو توجه به حوزه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در مازندران بیش از دو درصد و پایین‌تر از میانگین کشوری است و اگرچه این استان رتبه اول را در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی دارد، اما همچنان کشت‌های سنتی در گوشه و کنار استان رواج دارد.

علی عباسی استاد دانشگاه کشاورزی در مازندران با تأکید براینکه مکانیزاسیون کشاورزی و باغی در استان باید ارتقاء یابد، می‌گوید: در برخی محصولات مانند غلات و محصولات صنعتی، ضریب مکانیزاسیون بالا است.

یکی از دلایل توفیق در حوزه گندم و رسیدن به خودکفایی ناشی از افزایش ضریب مکانیزاسیون در حوزه کشت و برداشت این محصول است از این رو مکانیزاسیون در حوزه شالیزاری نیز باید ارتقاء یابد

وی با بیان اینکه یکی از دلایل توفیق در حوزه گندم و رسیدن به خودکفایی ناشی از افزایش ضریب مکانیزاسیون در حوزه کشت و برداشت این محصول است از این رو مکانیزاسیون در حوزه شالیزاری نیز باید ارتقاء یابد.

وی با عنوان اینکه در برخی کشورها مانند ژاپن و اروپایی ضریب مکانیزاسیون بسیار بالا است، ادامه داد: در کشور ما ضریب مکانیزاسیون ۱.۵ درصد و در استان بیش از دو درصد است که باید بر اساس برنامه مدون شده، کشاورزی مدرن را در استان توسعه دهیم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: باید به سمتی برویم که برداشت محصولات باغی مانند باغات سیاه ریشه و غیره نیز به‌صورت مکانیزه برداشت شود و این درحالی‌که در حوزه باغبانی برداشت به‌صورت سنتی انجام می‌شود.

مکانیزاسیون به معنای بیکاری کارگران نیست

عباسی در پاسخ به اینکه آیا نوسازی مزارع و شالیزارها و توسعه کشاورزی مدرن منجر به بیکاری کارگران می‌شود، این برداشت را نادرست دانست و گفت: وقتی کار اقتصادی و مدرن شود، اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد و طول دوره اشتغال نیز بیشتر می‌شود.

استاد حوزه کشاورزی و منابع طبیعی نیز انتخاب نوع ماشین‌آلات را در حوزه کشاورزی مکانیزه بسیار مهم دانست و افزود: ماشین‌آلات باید متناسب با مزارع و اراضی استان باشد و برای هر مزرعه باید ماشین‌آلات خاص موردتوجه قرار گیرد.

محمد هاشمی بابیان اینکه نمی‌توان ماشین‌آلات بسیار بزرگ نظیر کمباین‌ها را در مزارع کوچک به‌کارگیری کرد، یادآور شد: فرسودگی ناوگان کشاورزی در مازندران سبب شده تا بسیاری از ادوات آن کارایی لازم را نداشته باشند.

یکپارچه‌سازی اراضی یکی از زیرساخت‌ها و ملزومات اجرای کشت مکانیزه است و در مازندران به دلیل مسائل اجتماعی و اقتصادی این طرح فراگیر نشده است

وی با تأکید براینکه برای کشت مکانیزه باید زیرساخت‌ها فراهم و انجام کشت به‌موقع انجام شود، تصریح کرد: یکپارچه‌سازی اراضی یکی از زیرساخت‌ها و ملزومات اجرای کشت مکانیزه است و در مازندران به دلیل مسائل اجتماعی و اقتصادی این طرح فراگیر نشده است.

وی با عنوان اینکه زمان کشت مکانیزه بسیار مهم به شمار می‌رود و باید در زمان ۱۵ تا ۲۰ روزه انجام شود، یادآور شد: رطوبت درکشت و برداشت مکانیزه بسیار مهم است و باید آموزش‌های لازم به کشاورزان در این بخش داده شود زیرا میزان رطوبت درکشت سنتی و مکانیزه متفاوت است.

کشاورزی مازندران به سمت مکانیزه گام برداشته است

عزیز الله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه استان در سال‌های اخیر به سمت کشاورزی نوین و مکانیزه گام برداشته است، ادامه می‌دهد: حدود شش هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات کشاورزی در مزارع استان مشغول فعالیت هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه کشاورزی استان در سال‌های اخیر از حالت سنتی به سمت مدرن خارج‌شده است، توسعه مکانیزاسیون را یکی از برنامه‌های مهم در سال جهش تولید بیان کرد.

شهیدی فر یادآور شد: در سال زراعی جاری تلاش می‌کنیم طرح مکانیزه در ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان اجرا شود و این طرح می‌تواند به‌سلامت و توسعه تولید کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در حوزه شالیزاری از فعال شدن بانک‌های نشاء در شروع فصل شالیزاری خبر داد و گفت: مکانیزه شدن تولید محصولات کشاورزی یکی از راههای رونق و جهش تولید به شمار می‌رود.

وی بابیان اینکه سال قبل ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان مشمول کشت مکانیزه بودند، تصریح کرد: امسال این میزان ۲۵ درصد بیشتر شده است.

شهیدی فر به فعالیت دو هزار و ۵۰۰ دستگاه نشاکار فعال در شالیزارهای استان خبر داد و گفت: نشای مکانیزه سبب ارتقای کمی و کیفی تولید می‌شود و کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد در واحد سطح را در پی دارد.

فصل شالی‌کاری از روزهای مانده به عید در مازندران آغاز شد و با توجه به شیوع کرونا، ترویج کشت مکانیزه علاوه بر پیشگیری از بیماری بین کشاورزان در ارتقای تولید، افزایش واحد سطح و بهبود کیفیت حائز اهمیت خواهد بود.

کد خبر: ۱۱٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha