۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
تهیه طرح ویژه سلطانیه اواخر امسال نهایی می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی زنجان:

تهیه طرح ویژه سلطانیه اواخر امسال نهایی می‌شود

زنجان- مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه طرح تفصیلی و جامع شهر سلطانیه ۲۸۷ هکتار محدوده دارد، گفت: تهیه طرح ویژه سلطانیه اواخر امسال نهایی می‌شود.

به گزارش بازار و به نقل از راه و شهرسازی زنجان، مسعود بیات منش به طرح جامع شهر سلطانیه اشاره کرد و اظهار داشت: شهر سلطانیه یک شهر تاریخی قدیمی است و به لحاظ قوانین مدون و معاصر، در دوره‌ی قبل از انقلاب هم شهر محسوب می‌شده و تا سال ۱۳۸۹ این شهر با طرح‌های هادی مدیریت می‌شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اظهار کرد: نخستین طرح جامع این شهر سال ۱۳۸۹ مصوب شد و افق طرح نیز سال ۱۴۰۵ بوده است.

وی با بیان اینکه شهر سلطانیه به لحاظ میراثی، ویژه است، عنوان کرد: شهرهایی که با جمعیت زیر ۱۰ هزار نفر هستند، در آئین نامه اجرایی قانون شورای عالی معماری شهرسازی، طرح‌های جامع و تفصیلی با هم مطالعه می‌شوند ولی به علت ویژه بودن این شهر، بلافاصله بعد از ابلاغ طرح جامع، طرح تفصیلی با نگاه ویژه (میراثی) تهیه شد و در سال ۹۶ به تصویب رسید و سال ۹۷ ابلاغ شد که ملاک عمل این شهر با افق جمعیت پذیری ۱۳ هزار نفر پیش بینی شد.

بیات‌منش تاکید کرد: الان مردم شهر سلطانیه مشکلی به لحاظ ساخت و ساز و اخذ پروانه در شهرداری ندارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ضرورت مطالعه یک طرح ویژه برای سلطانیه با نظر و پیگیری‌های اداره کل راه و شهرسازی استان در شورای عالی معماری شهرسازی به تصویب رسید، ادامه داد: در سال ۹۵و ۹۶ در شورای عالی معماری شهرسازی که طرح تفصیلی شهر سلطانیه را تصویب می‌کردند با درخواست و با نظر شورای عالی معماری شهرسازی به تصویب رسید که طرح ویژه ای برای شهر تهیه شود.

وی با بیان اینکه تهیه طرح در اسناد و مصوبات است، گفت: علت اینکه ضرورت مطالعه طرح ویژه به تصویب رسید ویژه بودن و میراثی بودن شهر بود و قید شده بود که تهیه طرح ویژه زمان بر است و میراث فرهنگی از عمده بازیگرانی که در تهیه این طرح نقش آفرینی می‌کنند هستند که می‌بایست حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

۹۴ درصد سلطانیه تحت تاثیر مباحث میراثی است

بیات منش با بیان اینکه طرح تفصیلی و جامع شهر سلطانیه ۲۸۷ هکتار محدوده دارد، گفت: از این میزان ۲۶۰ هکتار پهنه، عرصه میراثی، حریم درجه یک، دو و سه است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با تاکید بر اینکه مردم عزیز شهر سلطانیه نگران مطالعه طرح ویژه سلطانیه نباشند، افزود: اجرای طرح جامع سلطانیه نیازمند همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان است و تلاش اداره کل راه و شهرسازی برای کمک به توسعه شهر سلطانیه است هرچند در حال حاضر نیز براساس قوانین اداره کل و راه و شهرسازی هیچ مانعی در مسیر توسعه شهر سلطانیه وجود ندارد.

وی ابراز کرد: در مقطعی که ضرورت این طرح به تصویب رسید متولی معرفی انتخاب مشاور میراث فرهنگی بود و نتیجه‌ای که در نهایت به دست آمد عدم توان‌مندی مشاور در پیشبرد طرح بود.

بیات منش با بیان اینکه شهر سلطانیه فاقد طرح نیست، تصریح کرد: شهرستان سلطانیه ظرفیت سکونت پذیری بالایی دارد و زمانی که این طرح تصویب می‌شد ضرورت یک طرح ویژه دیگر را در شورای عالی معماری شهرسازی با درخواست خود اداره کل راه و شهرسازی به تصویب رسید که اواخر سال گذشته اعتبار لازم مصوب شد و بلافاصله بعد از تصویب و ابلاغ اعتبار، ۱۵ روز بعد از آن مشاور طراح ویژه انتخاب و به شورای عالی معرفی شد و مشاوراز فروردین سال ۱۴۰۰ مشغول تهیه طرح ویژه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان افزود: با اینکه تهیه طرح ویژه سلطانیه زمان بر خواهد شد و حداقل دو سال کار لازم دارد ولی این اداره در پی آماده کردن طرح تا سه ماه بعد می‌باشد.

وی تصریح کرد: در جلسات کار گروه زیر بنایی که هر ماه یک بار برگزار می‌شود باید این طرح تصویب شود و در کل امیدواریم مراحل تصویب طرح در مراجع ذی‌ربط بیشتر از زمان در نظر گرفته شده به طول نینجامد.

بیات منش گفت: ۲۰۰ میلیون تومان برای مطالعه طرح، جذب و به مشاور پرداخت شده و کار خود را انجام می‌دهد و ربطی به مباحث عمرانی ندارد.

طرح موجود تفصیلی سلطانیه هیچ مانعی برای ساخت و ساز ندارد

وی با بیان اینکه معضل و مشکلی برای ساخت و ساز در سلطانیه وجود ندارد، افزود: ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی، تجاری و عمومی در طرح فعلی شهر سلطانیه برای گنجایش ۱۳ هزار نفر جمعیت پیش بینی شده است و از شهرداری سلطانیه درخواست دارم تا مردم را به طرح حواله نکنند و در کل طرح موجود تفصیلی سلطانیه هیچ مانعی برای ساخت و ساز ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان افزود: طرح ویژه، جدا از طرح تفصیلی نیست و هدف اداره کل راه و شهرسازی استان از تهیه طرح ویژه، آشتی پذیری سکونت گاه و میراث فرهنگی است.

بیات منش متذکر شد: تا سال ۱۳۹۹ اعتباری برای تهیه طرح به دست ما نرسیده بود و در این دو، سه سالی که بنده در این استان هستم پیگیر جذب اعتبار بودم که مبلغ پیش‌پرداخت در اعتبار سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود و در کل هزینه مطالعه این طرح ۳ تا ۴ میلیارد تومان خواهد بود.

وی با تاکید بر این مطلب که ۹۴ درصد شهر سلطانیه که در پهنه و حرایم میراث قرار دارد مانعی در جلو توسعه است، گفت: در طرح ویژه که ما مطالعه می‌کنیم قطعاً رویکرد این طرح به توسعه شهر کمک خواهد کرد. 

کد خبر: ۱۱۹٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha