۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
آب های ژرف و خط انتقال خلیج فارس آخرین امیدهای کرمان برای رفع کم آبی
بازار گزارش می دهد؛

آب های ژرف و خط انتقال خلیج فارس آخرین امیدهای کرمان برای رفع کم آبی

کرمان- ادامه خشکسالی گسترده در استان کرمان و کاهش شدید منابع آبی حالا کرمانی ها را به فکر استفاده از آب های ژرف انداخته است.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان چهار دهه اخیر با خشکسالی بی سابقه مواجه شده است و نکته عجیب اینکه در طول این ۴۰ سال مسئولان به جای مدیریت مصرف آب فشار بی سابقه ای به آب های زیر زمینی برای تامین آب مورد نیاز در بخش کشاورزی وارد کرده اند.

نتیجه ۴۰ سال برداشت بی رویه از آبخوان ها خشک شدن بسیاری از منابع آبی و افت شدید دشت های کرمان، رفسنجان، سیرجان، زرند، راور و ارزوئیه است؛ حالا کار به جایی رسیده که کرمانی ها برای تامین آب خوردن هم امید به آب شیرین کن های خلیج فارس دوخته اند.

یک سوم از باغهای کشور در استانی قرار دارد که طی ۵ سال اخیر شدیدترین خشکسالی ها را تجربه کرده است و میزان بارندگی به حداقل ممکن رسیده و دمای هوا نیز در حال افزایش است

یک سوم از باغ های کشور در استانی قرار دارد که طی ۵ سال اخیر شدیدترین خشکسالی ها را تجربه کرده است و میزان بارندگی به حداقل ممکن رسیده و دمای هوا نیز در حال افزایش است.

در کمال تعجب اما برداشت از هزاران حلقه چاه غیر مجاز در استان همچنان ادامه دارد و سطح آب در دشت های کرمان دیگر از افت متراژی گذشته و در برخی از دشتها دیگر آبی برای برداشت باقی نمانده است.

کرمان باید از شعار خارج و مسئولان وارد کار عملیاتی شوند

عملا تنها اقدامی که از سوی بخش خصوصی برای تامین آب معادن و صنایع اجرا شده است انتقال آب خلیج فارس به استان است که بخش کوچکی از نیاز استان را تامین می کند.

آب های ژرف و خط انتقال خلیج فارس آخرین امیدهای کرمان برای رفع کم آبی

حالا کرمانی ها فرصت پاییز و زمستان برای تامین منبع مطمئن برای تامین آب شرب را در پیش رو دارند که هنوز اقدامی قابل توجه برای رفع مشکلات انجام نشده و همه چیز در دستگاه های اجرای استان در حد دستور العمل و تیترهای رسانه ای و هیجانی باقی مانده است.

باید اشتغال در بخش کشاورزی حفظ شود
رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت آبیاری مکانیزه در استان گفت: سخن گفتن در خصوص هدر رفتن آب در بخش کشاورزی آسان است اما باید به این نکته اشاره کرد که حدود یک میلیون نفر در استان کرمان کشاورزی هستند و حفظ اشتغال این افراد ضروری است و ما هم هر آنچه در این سال ها توانستیم برای توسعه آبیاری مکانیزه انجام دادیم.

عباس سعیدی افزود: کاهش کیفیت آب های موجود و سخت شدن آب یکی از مشکلات عمده در مسیر آبیاری مکانیزه در استان کرمان است با این وجود در حال بررسی و رفع مشکلات هستیم.

باید از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مکانیزه برویم و کشاورزان محصولاتی که به آب کم نیاز دارند اما بازدهی اقتصادی بالا دارند روی بیاروند

وی با اشاره به اقدامات مطلوب در این زمینه گفت: باید از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مکانیزه برویم و کشاورزان محصولاتی که به آب کم نیاز دارند اما بازدهی اقتصادی بالا دارند روی بیاروند.

در این میان پرداختن به روش های جدید تامین آب حداقل برای تامین آب شرب بسیار مهم است که می توان به استفاده بهینه از آب های موجود اشاره کرد که در این زمینه با وجود دستور العمل های مسئولان که بیشتر به مردم باز می گردد در بخش عملکرد مدیران کمتر توجه شده است به طوری که تنها در شهر کرمان بخش قابل توجهی از آب های شرب در شبکه به دلیل فرسودگی شبکه توزیع هدر می رود.

استفاده از آب در کرمان باید اقتصادی شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار در خصوص منابع موجود آبی در استان کرمان اظهار کرد: باید برای استفاده از آب های موجود به حساب و کتاب روی بیاوریم و این آب های در دسترس که بسیار گرانبها هستند را از دست ندهیم.

محمدرضا پور ابراهیمی افزود: اگر حساب و کتاب در کار باشد کشاورز هم به کشت محصولات بی ارزش روی نمی آورد و سعی می کند از روش های آبیاری مکانیزه روی بیاورد.

وی افزود: بهره وری در کرمان بسیار مهم است و در این مسیر باید کشاورزان را توجیه کنیم که از آبیاری سنتی دور شوند اما در کنار آن استفاده از راهکارهای دیگر برای تامین آب به خصوص در بخش شرب اهمیت فراوان دارد.

در خصوص استفاده از آب های ژرف در استانهای همجوار استان کرمان اقدامات قابل توجهی انجام شده است که باید از نتایج این تحقیقات و پژوهش ها به صورت ویژه و عملیاتی استفاده کنیم

پور ابراهیمی گفت: در خصوص استفاده از آب های ژرف در استانهای همجوار استان کرمان، اقدامات قابل توجهی انجام شده است که باید از نتایج این تحقیقات و پژوهش ها به صورت ویژه و عملیاتی استفاده کنیم و راه آن ها را در استان کرمان ادامه دهیم.

وی ادامه داد: اجرای طرح برداشت از آب های ژرف در استان کرمان حیاتی است و باید اجرایی شود که در همین راستا مشاور پروژه نیز مشخص شده است و حمایت از این طرح با جدیدت ادامه می یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسلما از این آب ها باید در بخش شرب استفاده شود و نباید این منابع در صورت در دسترس قرار گرفتن در بخش های دیگر و غیر ضروری هدر بروند.

پور ابراهیمی گفت: متاسفانه از ۷۵ درصد آبی که در استان به بخش کشاورزی اختصاص یافته است ۹۰ درصد به دلیل آبیاری سنتی و غرق آبی هدر می رود و بعضا محصولاتی تولید می شود که بازار خرید ندارند و در برخی از موارد در زمینهای کشاورزی امحاء می شوند و این مساله اصلا قابل قبول نیست چون آب در کرمان اهمیت بسیار بالایی دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: جهاد کشاورزی نباید اجازه تولید بی رویه محصولی را بدهید که با افت تولید مواجه می شود و در این میان هم هزینه نهاده ها و زحمت کشاورزان از بین می رود و هم آب از چرخه اقتصادی خارج می شود.

خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به زودی عملیاتی می شود
وی در خصوص طرح دیگر استان کرمان برای تامین آب به توسعه طرح انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان اشاره کرد و گفت: در این خصوص مذاکرات زیادی در دولت گذشته و دولت جدید انجام شده است و خط دوم انتقال آب به شهرهای شمالی استان کرمان به زودی اجرا می شود.

پور ابراهیمی افزود: تامین این آب هزینه بر است و مردم باید توجیه شوند که از این آب باید به صورت مدیریت شده استفاده شود.

عملا طرح های استان کرمان برای تامین آب همچنان در حد مطالعه و تامین اعتبار و طرح است و با وجود اینکه کرمان با مشکلات جدی در بحث تامین آب مواجه شده است اما مدیریت استان کرمان همچنان نتوانسته اقدام موثری برای اجرایی شده طرح ها بردارد.

اینکه چه زمانی کرمانی ها خیالشان از بابت تامین آب شرب راحت می شود مشخص نیست اما پیگیری های خبرنگار بازار از اداره کل هواشناسی استان کرمان نشان می دهد بی آبی و کاهش بارندگی در استان کرمان همچنان ادامه داد و کرمان با مخاطره کمبود آب مواجه شده است.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha