۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰
مصرف گاز؛ از ارزش افزوده تا هدر رفت
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد

مصرف گاز؛ از ارزش افزوده تا هدر رفت

در همه دنیا قیمت گاز و برق در واحدهای تولیدی کمتر از مصرف خانگی است. برق یا گاز مورد استفاده در صنعت تبدیل به ارزش افزوده می‌شود که ضمن رشد تولید ناخالص داخلی، میزان اشتغال هم با افزایش همراه می شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید به کمبود گاز در فصل زمستان و تبعات آن بر فعالیت واحدهای تولیدی  به گفت: مشکل مربوط به کمبود گاز و قطعی آن در زمستان طی سال‌های گذشته تجربه شده، وجود چنین مشکلی در کشور ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در بخش تولید طی این سال‌ها بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش مصرف نیز، عدم مدیریت صحیح مصرف و عدم اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی باعث ایجاد مشکلاتی شده که علت آن به واقعی نبودن قیمت گاز بر می گردد.

صالحی به وجود الگوی پرمصرفی در کشور تاکید کرد و افزود: علت عمده این اتفاق مربوط به عدم واقعی سازی قیمت های حامل های انرژی است، این مسایل دست به دست هم داده است تا در زمستان امسال هم با مشکل کمبود گاز و قطعی آن در واحدهای تولیدی مواجه شویم.

وی با تاکید بر اینکه مصارف گاز خانگی امسال به دو سوم تولید می رسد، اظهار داشت: این امر باعث عدم تامین گاز مورد نیاز واحدهای تولیدی انرژی می شود که گاهاً محصولات آنها صادر می شود یا برای صنایع پایین دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ممکن است برخی از واحدهای تولیدی با استفاده از مازوت یا دیگر سوخت های مایع قادر به ادامه فعالیت خود باشند، ادامه داد: استفاده از این سوخت ها نیاز به برنامه ریزی از قبل دارد و باید اقدامی صورت گیرد تا از قطعی گاز با کمترین خسارت عبور کنیم.

وی با بیان اینکه با وجود استفاده شرکت های فولادی از نیروگاه ها اما فعالیت آنها به دلیل قطعی گاز همچنان با مشکل مواجه می شود، گفت: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد که متاسفانه در زمستان امسال با شرایط چندان معقولی روبرو نباشیم و امیدواریم تا این کمبودها از طریق یک تعهد اساسی در زمینه تولید و مصرف برق و گاز به حداقل برسند.

نرخ گاز ارزان تر است
وی نرخ گاز فعلی برای واحدهای تولیدی را ارزان‌تر از سوخت های دیگر اعلام کرد و افزود: با توجه به فاصله موجود در قیمت انرژی ها برای تولید با قیمت انرژی در دیگر کشورها؛ بنابراین پیش بینی می‌شود که بطور واقعی تاثیر زیادی محسوس نشود البته باید به طور حتم این مشکل از اساس و پایه برطرف شود تا شاهد نوسان قیمتی کالاها در بازار و ضرر و زیان مردم در خرید محصولات نباشیم.

صالحی به استفاده گاز توسط واحدهای تولیدی فولادی، سیمانی و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند که باید قطعی گاز پتروشیمی ها به دلیل صادرات محصولاتشان و عدم تاثیرگذاری آن در بازار داخلی در اولویت قرار بگیرد؛ این در حالیست که در پتروشیمی ها از گاز برای خوراک هم استفاده می شود و بهتر است تا مسأله قطعی گاز در همه صنایع به تناسب و با عدالت در نظر گرفته شود.

صیانت از حقوق سهامداران در بازار سرمایه
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اکنون همه صنایع با توجه به وجود محدودیت در مصرف برق و گاز به دنبال رفع مشکلات خود هستند، این واحدها تلاش می کنند تا از طریق تأسیس نیروگاه، مشکل برق و نیز با استفاده از دیگر اقدامات مسأله گاز را برطرف کنند.

وی به تأثیر قطعی گاز بر سهام شرکت‌های فولادی، سیمان و پتروشیمی در بورس اشاره کرد و افزود: در کنار قطعی گاز و ضرر و زیان اعمال شده بر واحدهای تولیدی باید اقدامی صورت بگیرد تا از سهام شرکت‌هایی که وارد بورس شده اند، صیانت شود و سهامداران تحت تاثیر قطعی گاز و برق دچار ضررو زیان نشوند.

تعمیرات حتمی میادین گاز
صالحی با بیان اینکه در بخش تولید گاز باید به طور حتم هزینه هایی در نظر گرفته شود تا فشار گاز در میادین موجود با کاهش همراه نشود، اظهار داشت: اکنون چند سالی است که این سرمایه گذاری‌ها انجام نشده و سبب ایجاد مشکل در تولید گاز شده است.

به گفته نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، اکنون باید این موضوع مدنظر باشد که دو سوم از تولیدات گاز، جزو مصارف خانگی است و شامل حال واحدهای تولیدی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید در زمستان با همکاری مردم میزان مصرف خانگی کاهش یابد تا از این طریق بخش بیشتری از منابع تولیدی گاز کشور به بخش تولید برسد و هر چه زودتر از این بحران عبور کنیم، افزود: با این اتفاق درست و اصولی، ارزش افزوده واحدهای تولیدی افزایش می یابد و زمینه ایجاد اشتغال و افزایش درآمد ملی فراهم خواهد شد.

واقعی سازی قیمت گاز، راه حل مدیریت بحران
وی ادامه داد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در بخش مصرف گاز و افزایش تصاعدی قیمت‌ها برای مشترکان پرمصرف، احتمالاً شدت مصرف کاهش پیدا می‌کند و این امر باعث می‌شود تا حجم بیشتری از گاز در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد.

صالحی با بیان اینکه در همه دنیا قیمت گاز و برق در واحدهای تولیدی کمتر از مصرف خانگی است، گفت: برق یا گاز مورد استفاده در صنعت تبدیل به ارزش افزوده می‌شود که با این اقدام ضمن رشد تولید ناخالص داخلی میزان اشتغال و صادرات کشور با افزایش همراه خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پایان اعلام کرد: اکنون موضوع قابل توجه برای واحدهای تولیدی، استمرار استفاده از گاز و برق است و به هیچ عنوان نباید قطع شدن آنها باعث اختلال در فعالیت واحدهای صنعتی شود.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود فغفوری IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      مشکل مدیران هستند نه مردم، وقتی من حقوقم مثل 3 سال پیش هست گاز با این قیمت برام خیلی هم گرون هست میلیاردی، دلاری، حقوق میگیرید بعد میگیدگاز ارزان هست