۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
راهنما خرید فیلتر ممبران

راهنما خرید فیلتر ممبران

فیلتر ممبران تصفیه آب از اجزای اصلی دستگاه تصفیه آب می باشند.

به گزارش بازار، فیلتر ممبران تصفیه آب از اجزای اصلی دستگاه تصفیه آب می باشند. بدون داشتن فیلتر ممبران کار تصفیه آب به درستی انجام نخواهد شد. مثل اتومبیل که جهت حرکت کردن بنزین نیاز دارد. دستگاه تصفیه آب هم جهت انجام عمل فیلتراسیون به فیلتر تصفیه آب نیاز دارد. فیلتر های مبران  انواع و اقسام بسیاری دارند. برخی از آن ها از جنس پوست نارگیل می باشند. آب آشامیدنی که ما از طریق لوله کشی مصرف می نماییم دارای مقداری مواد آلوده و میکروب می باشند. در ظاهر این آب زلال و بدون مشکل بوده ولی در حقیقت اینطور نیست. در صورتی که همین آب لوله کشی را دوباره تصفیه کنیم و با آب قبل مقایسه کنیم خواهیم دید که چقدر در مزه و بو و حتی ظاهر آب تغییر ایجاد شده است. تمام این فرآیند زلال شدن آب را فیلتر های ممبران به عهده دارند. در ادامه مقاله راهنما خرید فیلتر ممبران همراه ما باشید.

نقش اصلی فیلتر ممبران چیست؟

فیلتر ممبران در دستگاه‌های RO نقش مهمی را برعهده دارد. این فیلتر افزون بر در دستگاه‌های UF یا اولترافیلتراسیون و همچنین NF یا همان نانوفیلتراسیون استفاده می‌شود اما مکانیزم عملکرد آن‌ها به یک شکل می باشد.

در دستگاه‌های اسمز معکوس این فیلتر در مسیر آب قرار می‌گیرد. این فیلتر آب ورودی را از خود عبور می‌دهد. اما نمک‌های محلول و همچنین مواد آلی داخل لایه‌های فیلتر ممبران باقی می‌مانند و تنها چیزی که از فیلتر عبور می‌کند آب مصرفی است. در حقیقت این فیلتر آب را به یک دوراهی وارد می‌کند که در آن آب تمیز و بدون نمک‌های محلول و فلزهای سنگین در یک مسیر قرار می‌گیرد و آب دارای نمک‌های محلول هم مسیر جداگانه‌ای دارد و از شیر تخلیه به سمت فاضلاب جاری می گردد.

فیلتر ممبران اصل به شکل یک لایه‌ی غشایی شکل است. این لایه عمدتا از کامپوزیت‌های نازک ساخته می‌شود. در برخی فیلترها از کامپوزیت‌های پلیمری هم استفاده می‌شود تا قدرت تصفیه‌ی فیلتر را بالا ببرند. این پلیمرها عمدتا در فیلتر ممبران امریکایی و تایوانی وجود دارد. این لایه‌ی غشایی نازک مقاومت pH و غلظت کمی دارد و صرفا برای تصفیه آب استفاده می‌شود. مولکول‌های آب در یک فشار خاص از داخل این لایه عبور می‌کنند و نمک‌های نامحلول و محلول و همچنین فلزات سنگین پشت غشا باقی می‌مانند و از شیر تخلیه وارد فاضلاب می‌شوند. دلیل اینکه فیلتر ممبران تصفیه آب عمر طولانی‌تری نسبت به فیلترهای رسوب و کربن دارد این است که هیچ ماده‌ای داخل لایه‌های ممبران باقی نمی‌ماند و هر ماده‌ای که پشت غشا قرار می‌گیرد به طور کامل تخلیه می‌شود. برای همین عمر مفید فیلتر ممبران اصل عمدتا بین ۲ الی ۳ سال است. قیمت فیلتر ممبران هم نسبت به فیلترهای دیگر کاملا متعادل است و نیازی نیست هزینه‌ی زیادی را بابت تعویض آن پرداخت کنید. فیلتر ممبران کمتر دچار هواگیری می‌شود و تعویض آن هم به راحتی انجام می‌شود.

نقش فیلتر ممبران در تصفیه آب 

این فیلتر می‌تواند جلو نمک‌های محلول در آب را بگیرد. می‌دانید که فیلتر رسوب تنها کاری که انجام می‌دهد جلوگیری رسوبات و نمک‌های نامحلول مانند آهک است. اما نمک‌هایی که داخل آب حل شده‌اند در مرحله‌ی سوم و یا چهارم توسط فیلتر ممبران تصفیه می‌شوند. نمک‌های سیلیکاتی، ترکیبات سدیم و همچنین ترکیبات دارای نیتروژن که در آب حل می‌شوند توسط فیلتر ممبران به طور کامل تصفیه می‌شوند.

این فیلتر جلو فلزات سنگین و مواد جامد محلول در آب را می‌گیرد و برخی فلزات سنگین با ppm کم داخل آب وجود دارند که در تصفیه خانه صنعتی امکان تصفیه آن‌ها وجود ندارد. آرسنیک و جیوه از راه‌های مختلف وارد آب مصرفی می‌شوند و تنها راهی که می‌توان آن‌ها را از بین برد استفاده از همین فیلتر ممبران است.

سختی آب را تنظیم می‌کند. می‌دانید که آب سخت می‌تواند یکی از عوامل سرطان باشد. در ضمن با تاثیرگذاری بر روی متابولیسم بدن باعث بروز برخی بیماری‌ها و مشکلات دیگر هم می‌شوند. این فیلتر سختی آب را تنظیم می‌کند و از این بابت هم خیال‌تان راحت می‌شود.

برخی باکتری‌ها هم در این مسیر از بین می‌روند. با اینکه فیلتر فرابنفش وظیفه از بین بردن باکتری‌ها را دارد اما آزمایشات نشان می‌دهد که بعد از عبور آب از فیلتر ممبران اصل درصد باکتری‌های موجود در آب کاهش می‌یابد.

نیترات هم که از طریق کودهای شیمیایی وارد آب می‌شود و برای بدن بسیار مضر است در این فیلتر تصفیه می‌شود و اثری از آن باقی نمی‌ماند.
این مزایای ممبران تصفیه آب باعث شده است تا استفاده از دستگاه‌های اسمز معکوس رواج زیادی پیدا کند. با این حال می‌توان گفت که وجود این فیلتر از یکی از عوامل اصلی تصفیه آب است. هر چند سایر فیلترها هم تا حد زیادی در این فرایند تاثیر دارند. قیمت فیلتر ممبران در مقایسه با کیفیت و کارایی آن در دستگاه‌های اسمز معکوس کاملا متعادل است و معمولا تعویض آن هم هر ۲ الی ۳ سال انجام می‌گیرد که نسبت به فیلتر رسوب و فیلترهای کربن عمر مفید طولانی‌تری دارد.

کمپانی‌های زیادی این فیلترها را برای دستگاه‌های مختلف تولید و عرضه کرده‌اند. هر کدام از این فیلترها کارایی خاص خودشان را دارند، از متریال‌های ویژه‌ای ساخته شده‌اند و جنس پلاستیک و لایه‌ها و غشای موجود در آن متفاوت است. اما چیزی که ثابت است مکانیزم کاری این فیلترهاست. شرکت‌های تایوانی، امریکایی و اروپایی اصلی‌ترین تولیدکننده‌های این فیلترها هستند. فیلتر ممبران امریکایی در میان سایر فیلترها بیشتر درخشیده‌اند و حجم وسیعی از استفاده‌ی فیلتر ممبران به این شرکت‌های امریکایی اختصاص دارد. در ادامه با برندهای معتبر فیلتر ممبران اصل آشنا خواهید شد.

فیلتر ممبران

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از گرفتگی فیلتر ممبران

یکی از فاکتورهای مهمی که همواره در صنعت مورد توجه قرار می گیرد و تا حد بسیار بالایی تعیین کننده استفاده از یک روش و یا عدم استفاده از آن است، صرفه اقتصادی آن می باشد. بنابر این پیش از آنکه انتخاب کنیم کدام روش برای سیستم ما و شرایط موجود مناسب تر می باشد، لازم است که آنالیز اقتصادی لازم را در مورد آن انجام دهیم. علاوه بر مطالعات ویژه ای که در این باره نیاز است، توجه به نکات زیر اهمیت بالایی دارد:

• تزریق اسید به دلیل هزینه بالای اسید برای استفاده در مخازن و تجهیزات نظارتی چندان مقرون به صرفه نمی باشد.

• افزودن آنتی اسکالانت در مقایسه با اسید نسبتاً ارزان تر است و نیازمند هزینه اضافه تری نمی باشد.

• مهمترین چالش استفاده از سیستم های رزینی در مقایسه با اسید یا آنتی اسکالانت، هزینه بالایی است که باید برای تجهیزات آن پرداخت شود. با توجه با کارایی بالا و نزدیک به ۱۰۰% سیستم های رزینی، آب ورودی به سیستم RO هیچ سختی نخواهد داشت. اما همیشه بهترین راه حل، جلوگیری از وقوع پدیده مخرب می باشد؛ تنها گزینه ای که باعث پیشگیری از تشکیل رسوب بر فیلتر ممبران می شود، استفاده از آنتی اسکالانت در زمان راه اندازی دستگاه های آب شیرین کن صنعتی می باشد.

فیلتر ممبران آمریکایی چیست؟

فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی فیلمتک متشکل از چندین لایه نازک به هم فشرده است که به صورت مارپیچ به دور یک لوله پلاستیکی پیچانده شده اند. این فیلتر ممبران آمریکایی مواد تشکیل دهنده این لایه ها از نوع مواد نیمه تراوا یا نیمه نفوذ پذیر می باشد، که کلیه آلودگی های شیمیایی، املاح و شوری، نیترات و نیتریت، آرسنیک، جیوه، آلاینده های میکروبیولوژیکی مانند آندوتوکسین ها، ویروس ها، باکتری ها، فلزات سنگین و سایر ناخالصی های موجود در آب را حذف می کند.  
در واقع تنها ماده خروجی از فیلتر ممبران آب با خلوص بسیار بالا (۹۹.۶%) است و کلیه آلاینده های آب که از مولکول آب بزرگ تر هستند، پشت منافذ بسیار ریز لایه های ممبران به دام می افتند.  فیلتر ممبران کلیه املاح و آلاینده های تا ابعاد ۰.۰۰۰۱ میکرون را از آب حذف می کند.  

موارد مصرف فیلتر محافظ ممبران

این فیلتر، تاثیر مستقیمی در تصفیه آب ندارد و تنها وظیفه آن، جلوگیری از ورود ذرات معلق به ممبران است. وجود فیلتر محافظ ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی الزامی نیست اما در صورت وجود و قرار دادن آن، قطعا  عمر فیلتر ممبران (مرحله چهارم) بهتر خواهد شد بخصوص برای مناطقی که کیفیت آب پایینی دارند و همچنین برای افرادی که از فیلترهای با کیفیت پایین استفاده می کنند. بنابراین این فیلتر بیشتر برای مناطقی که کیفیت آب آشامیدنی پایینی دارند، موثر است. البته منظور از کیفیت پایین در اینجا، کیفیت پایین از نظر وجود ذرات معلق و گل و لای می باشد.  

چه کسانی به فیلتر محافظ ممبران نیازی ندارند؟

اگر شما از فیلترهای با کیفیت بالا استفاده می کنید و تعویض فیلتر را نیز اصولی انجام می دهید (کربن گیری را انجام میدهید) و همچنین آب لوله کشی منطقه شما دارای کیفیت مناسب است و گل و لای زیادی ندارد، نیازی به فیلتر محافظ ممبران نخواهید داشت.

راهنما خرید فیلتر ممبران

منبع: آبین

کد خبر: ۱۱۹٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha