۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
شروط موفقیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه
یادداشت؛

شروط موفقیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه

تبریز- «موفقیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه در گرو همکاری قوای سه گانه است» این جمله بخشی از یادداشت علی صفری فعال رسانه ای و کارشناس اقتصادی برای بازار است.

علی صفری؛ بازار: در گذشته هدف از وضع مالیات، تامین مالی دولت ها بود اما به تدریج با آشکار شدن آثار اقدامات مالی، مالیات به عنوان ابرازی برای ثبات و کاهش نابرابری تلقی گردید.

البته برای کشور ما، با در نظر گرفتن تحریم های ظالمانه بین المللی و دشوار شدن فروش نفت، شرایط به گونه دیگری رقم خورد. تا جایی که سیاستگذاران کلان اقتصادی ناچاراً به سمت گسترش پایه های جدید مالیاتی رو آوردند.

در این میان، مالیات بر عایدی سرمایه یکی از راه های برون رفت در شرایط فعلی مدنظر قرار گرفت. یعنی فعالیت های دلالی و سوداگری که در هیچ جایی ثبت نمی شوند و دارای درآمدهای کلان و نجومی هستند و مالیاتی نیز از بابت آن پرداخت نمی کنند به عنوان شالوده این طرح در نظر گرفته شد.

از این رو، نیت دولت از اعمال این نوع مالیات که از اقسام مالیات بر درآمد است، باز توزیع ثروت در جامعه  و  کاهش نابرابری است و کنترل سوداگری به عنوان کارکرد دوم مالیات بر عایدی سرمایه شناخته می شود.

شروط موفقیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه

البته سعی شده، ساز و کارهای شناسایی و انسداد فرار مالیاتی، ساز و کارهای شناسایی مودیان مالیاتی جدید و ساز و کار به جریان انداختن فعل و انفعالات رفتارهای اقتصادی جهت وصول حقوق دولت به عنوان اجزای اساسی این طرح دیده شود.

برای اجرای موفقیت آمیز مالیات بر عایدی سرمایه، ابتدا باید شرایط اجرایی آن در سازمان امور مالیاتی ایجاد شود و فارغ از اینکه زیر ساخت های آن در طرح جامع مالیاتی دیده شده یا خیر؛ باید نیروی انسانی مورد نیاز نیز فراهم گردد

 لازم به ذکر است برای اجرای موفقیت آمیز مالیات بر عایدی سرمایه، ابتدا باید شرایط اجرایی آن در سازمان امور مالیاتی ایجاد شود و فارغ از اینکه زیر ساخت های آن در طرح جامع مالیاتی دیده شده یا خیر؛ باید نیروی انسانی مورد نیاز نیز فراهم گردد.

تا زمانی که در این خصوص فضای همکاری و هماهنگی تمامی قوا در کنار یکدیگر قرار نگرفته باشد، امکان تحول اساسی در این طرح، دور از انتظار خواهد بود.

بنابراین پیش بینی می شود با تصویب نهایی این طرح، یک ساختار قوی در بازار عرضه و تقاضای کشور شکل گیرد و با کاهش انگیزه سودجویی، دولت قادر باشد از بروز نوسانات شدید و بی منطق در این بخش جلوگیری کند.

از سوی دیگر مردم نیز خود را جا مانده از بازار نوسانی، احساس نکرده و مطمئن خواهند بود در هر زمان می توانند اقلام مورد نیاز خود را با قیمت واقعی و هیچ مشکلی تهیه کنند.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      دست از سر مردم بردارید،، مالیات‌ را از درآمد سرمایه دارها دریافت کنید نه از خانه وماشین،، این قانون برای مردم عادی با اندک سرمایه مشکل آفرین است،، سرمایه داران صد برابر آنچه در داخل دارند درآمد دارند و اگر به اندک سرمایه آنها در کشور فشار آورند کشور را تحت فشار قرار می‌دهند.. واجازه اندک رشد هم نمیدهنذ