۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
قول مسئولان افغانستانی برای استقرار گمرک در یزدان|دو هزار تن کالا صادر شد
مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی:

قول مسئولان افغانستانی برای استقرار گمرک در یزدان|دو هزار تن کالا صادر شد

بیرجند-رحیمی زاده؛مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به قول مسئولان افغانستانی برای استقرار گمرک در مرز یزدان گفت: دو هزار تن کالا طی دو ماه که از بازگشایی مرز یزدان گذشته از این مرز صادر شد.

 محمد حسن رحیمی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: طی جلسه‌ای که با مسئولان گمرکی طرف افغانستانی داشته‌ایم آنان قول و وعده‌ای برای استقرار گمرک در پایانه مرزی یزدان دادند.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: آنان بیان کردند که بعد از رایزنی با مسئولان کشورشان در یک بازه زمانی یک هفته جواب قطعی را برای این استقرار خواهد داد.

رحیمی زاده با اشاره به تأثیر اسقرار گمرک کشور افغانستان در مرز یزدان ادامه‌داد: افغانستانی‌ها از قبل نیز می‌گفتند در برخی از مرزهای با ایران به واسطه نداشتن گمرک رسمی نمی‌توانند حقوق دولتی گمرکی خود را استیفاء کنند و از این نظر برای مبادلات تجاری مشکلاتی داشتند.

وی ادامه‌داد: اما وقتی که گمرک مستقر شود، این مشکل حل و بی شک حجم مبادلات تجاری نیز افزایش خواهد یافت که امیدواریم این اتفاق در مرز یزدان نیز رخ دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در دو ماهی که از بازگشایی مرز یزدان می‌گذرد حجم مبادلات تجاری به نسبت خوب بوده است و حدود دو هزار تن کالا از این مرز صادر شده است.

رحیمی زاده یادآور شد: در مرز دو کوهانه و میل ۷۳ نیز از طرف ما غرفه‌ها، گمرک و بازکول‌ها و انبارها نیز آماده است اما طرف افغانستانی تمایلی برای شروع به کار نشان نداده که نبود زیر ساخت ها و نبود جمعیت کافی در آن طرف مرز یکی از این دلایل بوده است.

وی گفت: در مرز یزدان چون در آن طرف مرز و در کشور افغانستان نیز جمعیت زیادی ساکن بودند برای بازگشایی از دولت مستقر خود مطالبه داشتند ولی درباره دو کوهانه و میل ۷۳ شرایط متفاوت بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی درباره میزان صادرات از مرز ماهیرود نیز یادآور شد: حجم مبادلات تجاری در مرز ماهیرود نیز هر چند از نظر ارزشی کاهش نداشته ولی از نظر وزنی شاهد کاهش مبادلات تجاری بوده‌ایم.

رحیمی زاده اظهارکرد: علت این امر را نیز باید شرایط  کشور افغانستان، مشکلات ارزی آنان و ... جست و جو کرد که باعث شده سفارشات صادراتی آن از ایران کاهش پیدا کند اما امیدواریم با مرور زمان و ثبات شرایط در افغانستان وضعیت بهبود پیدا کند.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha