۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
دست انداز «قرعه کشی» و رانت ۸۰ هزار میلیاردتومانی در «تفاوت قیمت خودرو »
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بازار مطرح کرد:

دست انداز «قرعه کشی» و رانت ۸۰ هزار میلیاردتومانی در «تفاوت قیمت خودرو »

سید محسن دهنوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: فرآیندهای تهیه خودرو در قالب قرعه کشی اساساً با توزیع رانت همراه است.

سید محسن دهنوی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به از میان برداشتن هرگونه قرعه کشی برای خرید و تحویل خودرو به مردم و ناکارآمدی این فرآیند، گفت: مشکلات در بخش خودروسازی تبدیل به یک چالش و بحران عمومی در جامعه شده است.

وی تاکید کرد: مردم حق دارند بگویند خودروی داخلی را با قیمت ۶ هزار یورو خریداری می‌کنند در حالی که آنها می توانند با چنین میزان هزینه کردی خودروی باکیفیت بهتری را تهیه کنند لذا حتماً این مسئله ظلم به مصرف‌کننده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در عین حال فرآیندهای تهیه خودرو در قالب قرعه کشی هم اساساً با توزیع رانت همراه است بنابراین در این بخش هم مردم از خودروی با کیفیت بهره‌مند نمی شوند و هم ما با توزیع رانت مواجه هستیم.

دهنوی با بیان اینکه خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای در کشور شده است، بیان داشت: راه حل ریشه ای و اساسی این مسئله این است که ما بتوانیم خودرو را از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی برگردانیم و پیرو این مسئله لازم است دو اقدام را مد نظر قرار دهیم. یک اینکه ظرفیت تولید خودرو را در کشور افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه باید تولید خودرو در داخل آن قدر بالا رود که نیاز نباشد تا مصرف کننده واقعی درون صفی بیاستد و یا منتظر درآمدن نامش از قرعه‌کشی باشد، تاکید کرد: دوم اینکه اگر میزان تولید خودرو به حد نصاب نمی رسد ما باید با یک برنامه ریزی متناسب، نیاز داخل به خودرو را به هر حال تامین کنیم.

این نماینده مجلس با بیان این که البته بخشی از نیاز داخل به خودرو نیاز کاذبی است، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر  پیرو این نیاز کاذب یک رانتی ایجاد شده و باید این رانت حذف شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در ادامه اگر نیاز داخلی کشور به خودرو سالیانه یک و نیم میلیون است، ما باید این یک و نیم میلیون خودرو را تامین کنیم یعنی در تامین خودرو تا جایی که امکان دارد از خودروساز داخلی و ظرفیت آن استفاده کرده و مابقی را از واردات تأمین کنیم چراکه ما چاره ای جز این نداریم.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که ما نباید بنشینیم و منتظر باشیم کمبود خودرویی در بازار احساس شود، اظهار داشت: اگر این کمبود احساس شود، نتیجه شرایطی می شود که ما مشاهده می‌کنیم یعنی اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه ایجاد می شود و نهایتا ما به سراغ فرآیندهایی از قبیل قرعه‌کشی می رویم که هم برای مردم ابهام دارد و هم رانتی در آن شکل می گیرد.

وی تاکید کرد : اگر ما فرض کنیم در سال گذشته به صورت میانگین  ۹۰۰ هزار الی یک میلیون خودرو تولید شده و اگر میانگین اختلاف قیمت هر خودرو از کارخانه تا بازار ۸۰ میلیون تومان هم بوده باشد که البته بیش از این است، این بدین معناست که  ۸۰ هزار میلیارد تومان در این بازار - بازار خودرو -  رانت وجود داشته است.

دهنوی تصریح کرد: معلوم است که این رانت به چه کسی رسیده است و این رانت حتماً به مصرف کننده نمی رسد لذا این سیستم باید اصلاح شود و راه اصلاح آن حتماً افزایش ظرفیت تولید خودرو است.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نظام توزیع خودرو باید عادلانه و متناسب با شرایط باشد، اظهارداشت: همچنین باید از مکانیزم درستی در توزیع خودرو استفاده شود.

دهنوی با اشاره به مصوبه و مجوز مجلس در زمینه واردات خودرو اظهارداشت: ما پیرو این مصوبه گفتیم که کسی که تولید کننده و یا صادر کننده است با ارز حاصل از صادرات خود بتواند واردات خودرو انجام دهد لذا با اقدامات این چنینی می توان این مشکلات را برطرف کرد.

 وی با بیان اینکه همچنین ثبات در سیاست‌ها باید مدنظر مسئولین دولتی و وزارتخانه ای قرار گیرد، بیان داشت: حتما این مصوبه می تواند فضای موجود را بشکند به شرط اینکه دولت و وزارت صمت پای کار بیاید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متاسفانه التهابات این روزهای بازار ناشی از بی ثباتی در تصمیم‌گیری وزارت صمت است، بیان داشت: وزارت صمت باید در این زمینه پاسخگو باشد که به هر حال این تصمیمات خلق الساعه و پالس ها و التهاباتی که در بازار ایجاد می‌کنند، باعث بسیاری از مسائل شده است.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      توبخدادرباره اقتصاددرمجلس حرف نزنیدچون کاری ازدستتان برنمی ایدهمانجابنشینیدحقوق تان رابگیریدچون خودتان درمجلس اعلام کردیدبرای ملت کاری نکردیم