۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
روایت های شنیدنی از شکستهای شیرین ۴ کارآفرین برتر؛ هر چیزی که دارید و ندارید، فرصت است
«بازار» گزارش می دهد

روایت های شنیدنی از شکستهای شیرین ۴ کارآفرین برتر؛ هر چیزی که دارید و ندارید، فرصت است

چهار تن از کارآفرینان کشور از فراز و فرودهایی که طی فعالیت های اقتصادی شان پشت سر گذاشتند در هشتمین دوره از رویداد چامه سخن گفتند و مسیر کارآفرینان آینده را روشن کردند.

بازار؛ گروه ایران: هشتمین دوره از رویداد چامه با حضور چهار کارآفرین از جمله مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب، سروش صلواتیان فعال اجتماعی، آرزو خسروی مدیرعامل فرش آنلاین، پویا منصوری مدیرعامل مهبانگ و جمعی از علاقه مندان به شروع فعالیت های استارتاپی در مرکز رویدادهای سلام برگزار شد. در رویداد چامه کارآفرینان و افراد خودساخته، ‌روایتی شنیدنی از فراز و فرودهایی که طی فعالیت های خود تجربه کرده اند در اختیار علاقه مندان ارائه می دهند.

روایت های شنیدنی از فراز و فرودهای ۴ کارآفرین برتر کشور| طعم شیرین موفقیت بعد از بارها شکست

سخت کوشی رمز موفقیت کار آفرینان
آرزو خسروی، مدیرعامل فرش آنلاین در خصوص نحوه ورود خود به فعالیت های استارتاپی بیان کرد: در همان سال های ابتدای جوانی به دلیل علاقه مندی به حوزه زنان و مسائل اجتماعی در بخش زبان های خارجی روزنامه جوان فعالیت خود را آغاز کردم؛ به رغم گذر از مشکلات بسیاری در این زمینه توانستم خیلی زود به پیشرفت های خوبی  دست بیابم و بعد از جام جم به روزنامه تهران تایمز رفتم. در آنجا نیز در مورد مسائل اجتماعی و زنان دست به قلم بردم.

وی با اشاره به تلاش هایی که برای پیشرفت کرده بود اما هیچ کدام از نظر خودش رضایت بخش نبوده ادامه داد: به دنبال کارهای بزرگتر بودم و درست در ۱۸ سالگی به سراغ سازمان ملل رفتم و بر روی پروژه های انتخابات خارج از کشور از جمله عراق کار می کردم. در آنجا هم شرایط چندان مطلوب پیش نرفت و می توان گفت جزو سخت ترین روزهای زندگی ام بود اما دست از تلاش نکشیدم.

خسروی اضافه کرد: با سازمان های مردم نهاد بین المللی همکاری داشتم و سعی کردم از زن ایرانی چهره واقعی تر برایشان به نمایش بگذارم. خیلی از مردم کشورهای دیگر فکر می کردند ایرانی ها در صحرا و خانواده هایی سست زندگی می کنند که بخشی از آن را تغییر دادم.

مدیرعامل فرش آنلاین تاکید کرد: به تدریج چهره دیگری از زن ایرانی در اروپا جا افتاد، آن ها فهمیدند که زنان تحصیل کرده بسیاری در ایران زندگی می کنند و حتی از بهترین پزشکان آلمانی زنان و مردان ایرانی بودند. بنابراین فهمیدند که زن ایرانی به شدت توانسته در تمام دنیا و هرکجا که حضور دارد توانا برخورد کند که این مساله برای جوامع مسلمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

خسروی: به این نتیجه رسیدم که باید مسیری را انتخاب کنم که به زنان روستایی کمک کنم تا از فقر رها شوند. از طرفی تجارت الکترونیک هم برایم جذاب بود و دیده بودم که در خارج از کشور مردم برخی از ملزوماتشان را اینترنتی خرید می کنند. همین شد که فرش آنلاین را به رغم تمام مخالفت هایی که حتی از طرف خانواده شده بود راه اندازی کردم

توانمندسازی زنان روستایی
خسروی با اشاره به راه اندازی فرش آنلاین اضافه کرد: پدرم دندانپزشک بود و به مردم مناطق محروم خدمت رسانی می کرد و من هم بعد از تمام تلاش هایی که در عرصه بین الملل کردم به این نتیجه رسیدم که باید مسیری را انتخاب کنم که به زنان روستایی کمک کنم تا از فقر رها شوند. از طرفی تجارت الکترونیک هم برایم جذاب بود و دیده بودم که در خارج از کشور مردم برخی از ملزوماتشان را اینترنتی خرید می کنند. همین شد که فرش آنلاین را به رقم تمام مخالفت هایی که حتی از طرف خانواده شده بود راه اندازی کردم.

روایت های شنیدنی از فراز و فرودهای ۴ کارآفرین برتر کشور| طعم شیرین موفقیت بعد از بارها شکست

این کارآفرین گفت: بعد از مدتی طولانی رفته رفته با بیمه کردن فرش ها به فعالیتم اعتبار دادم. بعد از دوسال نیز توانستم نیرو جذب کنم، سیستم لجستیک، ‌ واحد مالی، برنامه نویسی و غیره راه اندازی شد. اما از سال سوم درخواست ها برای خرید فرش ماشینی افزایش یافت و فروش فرش دست بافت را هم در برنامه داخلی و خارجی قرار دادیم. در سال پنجم هم توانستم دفتر کالیفرنیا را تاسیس کنم که متاسفانه با ورود ترامپ آن دفتر بسته شد.

خسروی با اشاره به اینکه اکنون با کشور چین در خصوص فروش فرش همکاری دارد اضافه کرد: در حال حاضر هزار و ۲۰۰ زن فرش باف در استان های مختلف محصولات با کیفیت و به روز خود را از طریق فرش آنلاین حتی در خارج از کشور به فروش می رسانند. این درحالی است که در گذشته آن ها ناچار به فروش محصولات خود به واسطه ها بودند و دلالان این حوزه تمام سود آن ها را به جیب می زنند. بنابراین با آموزش و فروش مناسب محصولات زنان روستایی، ‌ تلاش می کنیم تا برای آن ها زندگی بهتری بسازیم.

پورسعید یکی از زنان فرشبافی که به رویداد چامه دعوت شده بود گفت: در گذشته به محصولات زنان روستایی با دید کالای بی کیفیت و کم ارزش نگاه می کردند که خوشبختانه اکنون با حمایت هایی که استارتاپ فرش آنلاین انجام داده توانسته ایم محصولات با کیفیت را با قیمت مناسب به کشورهای دیگر صادر کنیم.

طعم شیرینی موفقیت بعد از بارها شکست
یکی دیگر از کارآفرینانی که توانسته در حوزه استارتاپی فعالیت های حائز اهمیتی انجام دهد، پویا منصوری مدیرعامل شرکت داتیس است.

وی در خصوص ورودش به چنین حوزه ای گفت: ۱۴ سال پیش درست وقتی دانشگاه را به نیمه رسانده بودیم با چند تن از دوستان دانشجو به این فکر افتادیم که برای آینده مان چه کاری باید انجام دهیم؟ نمی خواستیم مثل برخی از دانشجویان مسیر مهاجرت را انتخاب کنیم. بنابراین تمام تلاششمان را به کارگرفتیم تا بتوانیم برای کشور خودمان موثر واقع شویم.

این کارآفرین اضافه کرد: در ابتدای مسیر پنج نفر بودیم و یک شرکت تاسیس کردیم و سعی داشتیم با گرفتن پروژه های متعدد هزینه های داشتن شرکت را بپردازیم اما بعد از مدتی دو نفر از گروه ناامید و جدا شدند. همین موضوع دوباره باعث شد به فکر فرو برویم که چه کاری باید انجام. بعد از مدتی مطالعه و بررسی تصمیم گرفتیم سیستم نوبت دهی را برای پزشک ها راه اندازی کنیم اما خیلی زود متوجه شدیم خیلی از دکترها در آن زمان برایشان مهم نبود وقت بیماران در صف های طولانی انتظار هدر می رود.  

روایت های شنیدنی از فراز و فرودهای ۴ کارآفرین برتر کشور| طعم شیرین موفقیت بعد از بارها شکست

منصوری با اشاره به ایده ها و طرح های متعددی که به بن بست رسیدند اما آن ها از ادامه راه نا امید نشدند،  تاکید کرد: خیلی اتفاقی یک دوستی از شیراز درخواست برنامه ریزی تابلو آسانسور را داد، ‌ کار را انجام دادیم و در گیر و دار دریافت دستمزدمان بودیم که متوجه شدیم مبتکر طرح توان پرداخت ندارد از همین رو با او شریک شدیم. کار از گروه ما و بازاریابی و دریافت پروژه از مبتکر طرح بود.

مدیرعامل شرکت داتیس ادامه داد: بعد از مدتی در سال های ۸۶ تا ۹۰ متوجه شدیم تمام هزینه ها و درآمد سر به سر می شود و سودی از آن حاصل نمی شود بنابراین تصمیم گرفتیم با کاهش هزینه های تولید مشکل درآمد را برطرف کنیم. تا ۴۰ درصد محصول را ارزان سازی کردیم و موفق به کسب سود شدیم. اما سود حاصل از آن هم زیاد نبود چون بازار تابلوی آسانسور خیلی بزرگ نبود.

منصوری با اشاره به اینکه طرح های دیگری را هم آغاز کردیم که آن ها هم شکست خوردند اضافه کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با یک مجموعه نه چندان موفق دیگر وارد فاز همکاری شویم و محصولات را مشترک تولید کنیم که موفق هم شدیم.

صلواتیان: هشتک جازموریان تنها نیست را راه انداختم و به کمک عده ای احداث سرویس بهداشتی تا مدرسه و مسجد را در روستا به روستا انجام دادیم. نکته مثبت فعالیت هایمان این است که قصد نداریم کمک یک روزه به مردم کنیم. نمی خواهیم یک بسته برای مردم ببریم و آن ها را امیدوار الکی کنیم و بعد رها شوند

کمک به محرومیت زدایی مناطق کم برخوردار
سروش صلواتیان فعال اجتماعی یکی دیگر از افرادی بود که هشتمین دوره از رویداد چامه حضور یافت و نوع دیگری از خدمت رسانی به همنوعان خود را به نمایش بگذارد. وی که در شهر همدان متولد و بزرگ شده همان جا هم بود دوران کودکی و نوجوانی متفاوتی را تجربه کرد. خانواده صلواتیان برای موفقیت فرزندشان دست به هر کاری می زنند و در تلاش بودند او در بهترین مدرسه تحصیل کند و همین باعث شده بود این فعال اجتماعی هر سال مدرسه جدیدی را تجربه کند. اما سرانجام او نتوانست و نخواست حتی در زمان مناسب دوره متوسطه را به پایان برساند و قبل از ۱۸ سالگی وارد بازار کار شد.

ابتدا وارد کار طلا فروشی که یکی از مشاغل خانوادگی شان بود شد اما بعد از مدتی به این نتیجه رسید باید از خانواده جدا شود و به شکلی دیگر به اشتغال بپردازد. در همان دوره با خبر شد پدر دوستش رستوران بین المللی کره ای افتتاح کرده است. بنابراین تصمیم گرفت همزمان که تحصیلاتش را ادامه می دهد، مسئول خرید رستوران هم بشود. البته پا را فراتر گذاشت و به نوعی راهنمای کره هایی که برای فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری به ایران می آمدند هم شد. خیلی زود توانست دامنه دوستان ایرانی و خارجی خود را با تلاش شبانه روزی اش گسترش بدهد؛ دوستانی که منفعت مالی هم داشتند.

صلواتیان شبانه روز کار می کرد و هر کجا متوجه می شد کم و کاستی ای وجود دارد خودش آستین بالا می زد و دست به کار می شد. حتی بعد از مدتی اقدام به واردات ماشین آلات سنگین حوزه های دیگر همچون تزریق پلاستیک کرد و دامنه فعالیت هایش را گسترده تر کرد. درست در زمانی که موفقیت های مالی بسیاری را کسب کرده بود خبر فوت دایی اش که بیشتر شبیه دوست برای او بود را شنید. این خبر انقلابی بزرگ در زندگی او ایجاد کرد، در نتیجه تصمیم گرفت از خانواده جدا شود و در محل دیگری ساکن شود. بعد از مدتی کوتاه به سمت فعالیت های فعالیت های نیکوکارانه کشیده شد.

در این راستا صلواتیان گفت:  بعد از فوت دایی همه کاری را تجربه کردم. از فرا گرفتن قواصی و همه کار کردم اما هیچ کدام نتوانست آرامم کند تا کرمانشاه زلزله آمد. به آنجا رفتم تا کمکی کنم اما بی فایده بود. هیچ برنامه ریزی مناسبی نبود و هر کسی که کالاهای کمک رسانی آورده بود از دست رفت. زمانی که به تهران برگشتم، برادرم که متوجه روحیه جدیدی که پیدا کرده بودم شد گفت اگر می خواهی کمک کنی برو به جازموریان، منطقه ای محروم که مردم آن از ابتدایی ترین ها هم محروم بودند.

روایت های شنیدنی از فراز و فرودهای ۴ کارآفرین برتر کشور| طعم شیرین موفقیت بعد از بارها شکست

این فعال اجتماعی اضافه کرد: در آنجا راه جدیدی یافتم، هشتک جازموریان تنها نیست را راه انداختم و به کمک عده ای احداث سرویس بهداشتی تا مدرسه و مسجد را در روستا به روستا انجام دادیم. نکته مثبت فعالیت هایمان این است که قصد نداریم کمک یک روزه به مردم کنیم. نمی خواهیم یک بسته برای مردم ببریم و آن ها را امیدوار الکی کنیم و بعد رها شوند.

صلواتیان ادامه داد: ما با کمک خود روستاییان به آبادانی مناطق آن ها کمک می کنیم. در تمام پروژه های عمرانی مردم هم شریک هستند چون اگر بخواهیم خودمان کمک کنیم و مردم شریک نباشند فقط متکدی تربیت کرده ایم. نمی خواهیم یک منطقه را از بین ببریم بنابراین به آن ها یاد می دهیم برای محرومیت زدایی خودشان هم باید تلاش کنند و در این امر به شدت سختگیر هستیم.

فیروزان: نتوانستم هیچ گاه بیکار باشم، ضمن اینکه به همه کنفرانس های بین المللی مقالات خود را ارائه می دادم تاکنون توانسته ام ۱۷ استارتاپ موفق را راه اندازی کنم که فیدیبو یکی از آن ها است که سال ۹۰ متولد شده است. به طور کلی جز چند مجموعه معدود همگی فعالیت هایم در حوزه آموزش و کتاب هستند

تجربه راه اندازی ۱۷ استارتاپ موفق
آخرین فردی که در رویداد چامه دست به سخنرانی زد، مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب و موسس فیدیبو است که نامی آشنا در صنعت کتاب دارد. وی سال ها به عنوان یکی از کارمندان رسانه ملی و ۱۲ سال به عنوان مدیرعامل انتشارات سروش فعالیت کرد. از جمله دیگر فعالیت های او نیز می توان به دبیری فرهنگستان زبان و ادب اشاره کرد.

فیروزان با اشاره به دوران بعد از استعفا از رسانه ملی گفت: نتوانستم هیچ گاه بیکار باشم، بنابراین به همه کنفرانس های بین المللی مقالات خود را ارائه می دادم و کشورهای زیادی هم دعوت شدم. همین تلاشم برای ادامه دادن منتهی به این شد که یک بعد از ظهر آقای مجید قاسمی پیشنهاد قابل توجهی برای راه اندازی کتاب الکترونیک را دارد. بعد از یک سال از آن روز فیدیبو ساخته شد.

وی با اشاره به فراز و فرود هایی که پشت سر گذاشته و مشکلات عدیده اقتصادی افزود: یک خانه ۵۰۰ متری با کتابخانه بزرگ  و کلکسیونی از شمایل داشتم که همه را فروختم تا بتوانم هزینه های فیدیبو را تامین کنم. هر چند تلاش کردم بخشی از هزینه ها را تامین کنم اما در نهایت بدون سرمایه گذار نمی توانستم ادامه دهم. بنابراین خیلی خوشحال هستم که دیجی کالا به عنوان سرمایه گذار وارد این حوزه شد. البته ناشران به دلیل اعتمادی که داشتند کتاب هایشان را تک به تک در اختیارمان قرار می دادند.

روایت های شنیدنی از فراز و فرودهای ۴ کارآفرین برتر کشور| طعم شیرین موفقیت بعد از بارها شکست

مدیرعامل شهر کتاب ادامه داد: فقط فیدیبو نبود، ‌جوانان بسیاری ایده هایشان را می گفتند و تا جایی که در توانم بود سعی می کردم به آن ها کمک کنم اما در نهایت منابع مالی نداشتم. در برخی از آن ها که تلاش می کردم موفق بودیم و بعضی هم ناموفق مثل ورودم به حوزه فشن که با برگشت تحریم ها با شکست بزرگی مواجه شدم.  

فیروزان با اشاره به اینکه از ۱۳ سالگی وارد عرصه کار شده گفت: تاکنون ۱۷ استارتاپ موفق را راه اندازی کرده ام که فیدیبو یکی از آن ها است که سال ۹۰ متولد شده است. به طور کلی جز چند مجموعه معدود همگی در حوزه آموزش و کتاب هستند.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha