۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
فعالیت ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی در ایلام| طرح‌های آبزیان در انتظار حمایت هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

فعالیت ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی در ایلام| طرح‌های آبزیان در انتظار حمایت هستند

ایلام- فعالیت ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی در ایلام باعث شده این استان یکی از قطب‌های تولید ماهی در غرب کشور باشد، با این حال طرح‌های آبزیان در استان نیازمند حمایت هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: توسعه طرح‌های آبزی پروری و پرورش ماهی طی سال‌های اخیر در مناطق مختلف استان ایلام باعث رونق تولید و اشتغال شده است.

این استان هم اکنون یکی از قطب‌های اصلی تولید ماهی در غرب ایران است و تولیدات استان علاوه بر تامین بازار استان به سایر مناطق کشور نیز ارسال می‌شود.

یکی از صاحبان طرح پرورش ماهی قزل آلا در روستای کلم شهرستان بدره در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هم اکنون ۵۰ هزار قطعه بچه ماهی در این طرح پرورش ماهی رهاسازی شده و چهار خانواده به طور مستقیم و حدود ۱۰ نفر به طور غیرمستقیم در این طرح مشغول به کار هستند.

تسهیلات ارزان قیمت نیاز اصلی طرح‌های پرورش ماهی در استان
سعید فرخی افزود: طول هر دوره پرورش ماهی ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشد و بعد از آن برداشت ماهی شروع می‌شود، در این مزرعه پرورش ماهی سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ تن ماهی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح پرورش ماهی یک سال غیرفعال بوده و با همت جهاد کشاورزی و بنیاد برکت مجدداً راه اندازی شده است.

فرخی اضافه کرد: کیفیت خوب ماهی قزل آلا در منطقه کلم در شهرستان بدره باعث شده از سراسر کشور مشتری داشته باشیم.

 هم اکنون قطب‌های مهم تولید در بحث تولید ماهیان سردابی که همان قزل آلا باشد، روستای کلم در شهرستان بدره، سراب کلان در شهرستان سیروان و میمه در دهلران هستند

وی گفت: ما تولیدکنندگان پرورش ماهی از مسئولان مطالباتی داریم و آن هم اینکه برای رونق تولید ماهی مزارع پرورش ماهی، با ارائه تسهیلات ارزان قیمت ما را حمایت و یاری کنند تا هم تولید را دو برابر کنیم و هم اشتغال ما رونق بیشتری بگیرد.

فعالیت ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی در استان ایلام
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به تامین موادغذایی، اکثر کشورها برای تامین مواد غذایی و پروتئینی به سمت پرورش آبزیان روی آورده‌اند.

فعالیت ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی در ایلام| طرح‌های آبزیان در انتظار حمایت هستند

رضا سلیمانی اضافه کرد: در استان ایلام که منابع آبی خوبی از جمله رودخانه، سراب و سدها وجود دارد لذا آبزی پروری در این استان رونق گرفته است.

وی فزود: احداث مزارع گرمابی و سردابی و نیز استخرهای دو منظوره با استقبال مردم روبه رو شده است، در حال حاضر نزدیک به ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی اعم از گرمابی،سردآبی و استخر دومنظوره در استان فعال است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: سالانه نزدیک به ۱۰ هزار تن آبزیان در استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در استان ایلام مزارع گرمابی ما با توجه به شرایط دمای بالای ۱۸ درجه در حاشیه رودخانه‌ها احداث شده اند و مزارع سردابی به لحاظ شرایط دمایی زیر ۱۸ درجه در کنار چشمه‌ها احداث شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون قطب‌های مهم تولید در بحث تولید ماهیان سردابی که همان قزل آلا باشد، روستای کلم در شهرستان بدره، سراب کلان در شهرستان سیروان و میمه در دهلران هستند.

سلیمانی بیان کرد: طرح‌های ماهیان گرمابی بیشتر در حاشیه رودخانه‌ها به خصوص شهرستان دره شهر به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه سیمره رونق گرفته است.

یکی از مشکلات تولیدکنندگان شیلات و آبزیان عدم تکمیل زنجیره تولید در استان است که نیاز است سرمایه گذاران به این بخش تشویق شوند

وی با اشاره به طرح‌های تولید ماهی در استخرهای دو منظوره کشاورزی، بیان کرد: هم اکنون بیشتر کشاورزان چون در زمین‌های خود چاه آب دارند، به صورت تلفیقی کار پرورش ماهی و کشاورزی را انجام می‌دهند که بیشتر این طرح‌ها در حوزه شهرستان دهلران قرار دارند.

وی بیان داشت: حاشیه پشت سدها زمینه بسیار مهمی برای توسعه پرورش ماهی در قفس است چرا که طرح های پرورش ماهی در قفس از یک سری مزایا از جمله فضای کمتر و هزینه‌های پایین‌تر برخوردار هستند.

فعالیت ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی در ایلام| طرح‌های آبزیان در انتظار حمایت هستند

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: با توجه به اینکه سدهایی در استان ایلام وجود دارد که هم اکنون آبگیری آنها انجام شده، در سال ۹۶ استارت ایجاد طرح‌های پرورش ماهی در قفس در سد سیمره شروع شده است.

سلیمانی بیان کرد: در فاز اول چند طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۲ هزار تن به متقاضیان واگذار شد و این طرح‌ها هم اکنون عملیاتی شده است.

وی افزود: هم اکنون سد دویرج در شهرستان دهلران نیز برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس کار مطالعات آن انجام گرفته که در نیمه دوم سال بحث واگذاری طرح‌ها به متقاضیان با استفاده از تسهیلات بانکی و صدور مجوز در دستور کار قرار گرفته و به زودی این کار نیز انجام خواهد گرفت.

لزوم توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی
وی عنوان کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان شیلات و آبزیان عدم تکمیل زنجیره تولید در استان است که نیاز است سرمایه گذاران به این بخش تشویق شوند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: بحث فرآوری آبزیان و بسته بندی ماهی می‌تواند نقش مهمی در رونق تولید و اشتغال منطقه داشته باشند.

وی افزود: برنامه دیگری که در سال جاری و سال آینده در بخش آبزیان استان ایلام در نظرگرفته شده بحث مکانیزاسیون مزارع با توجه به شرایط خشکسالی است.

ظرفیت‌های بسیار خوب منابع آبی در استان ایلام زمینه را برای ایجاد طرح‌های آبزی پروری و پرورش ماهی فراهم کرده است، نیاز است مسئولان با ایجاد و تکمیل زنجیره تولید، حمایت از طرح‌ها، توسعه بازار و صنایع فرآوری برای رونق آبزیان در استان کمک کنند.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha