کسب و کارهای نوپا و خلاق ایرانی دسترسی به بازارهای خارجی ندارند
بنیانگذار پلتفرم انبارداری در گفتگو با «بازار»:

کسب و کارهای نوپا و خلاق ایرانی دسترسی به بازارهای خارجی ندارند

«علی یعقوبی» بنیانگذار پلتفرم انبارداری، نبود دسترسی کسب و کارهای نوپا و خلاق ایرانی به بازارهای خارجی را چالشی در این حوزه می داند.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: از آنجایی که فروشگاهها و کسب و کارها  چنانچه بخواهند انبار کالای مخصوص خود را داشته باشند؛ باید برای فراهم کردن تجهیزات مورد نظر همچون سرمایشی و گرمایشی و لجستیک هزینه زیادی را  صرف کنند؛ از این رو با ورود فناوریهای نوین و پلتفرمهای نوآورانه این کار با هزینه کمتر  مهیا شده است.  

به طوری که پلتفرم «پکسچی» یک نمونه در حوزه انبارداری است و به گفته بنیانگذار آن «علی یعقوبی»، بخش سخت عملیاتی که مربوط به انبارداری محصولات و بسته بندی و مدیریت پردازش سفارش ها در یک فروشگاه آنلاین می شود را  انجام می دهند. در عین حال که وی، تعداد نیرو های آموزش دیده متناسب با میزان سفارش های دریافتی  و  عدم دسترسی به بازار خارجی را از جمله چالشهای این حوزه می داند.

در گفتگوی بازار با وی مشکلات این مسیر و در عین حال مزایای چنین پلتفرمهایی مورد بررسی قرار گرفته که در ادامه می آید.

* در ابتدا توضیحی درباره استارتاپ خود می دهید؟ چه مزایایی دارد؟
اگر بخواهم بطور خلاصه بگویم، ما آن بخش سخت عملیاتی که مربوط به انبارداری محصولات و بسته بندی و مدیریت پردازش سفارش ها در یک فروشگاه آنلاین می شود را برای مشتری هایمان انجام می دهیم. در واقع دغدغه هایی را از بین می بریم که معمولا فروشگاه های آنلاین وقت و هزینه زیادی برایش صرف می کنند و مانعی برای رشد کسب و کارشان هست. مزایایی که دارد: هزینه هایشان کاهش می یابد و با حذف بخشی از کار  این امکان را می دهیم به آنها که به رشد کسب و کارشان بیشتر فکر کنند.

*پلتفرم ها در حوزه انبارداری  دارای چه چالشهایی هستند؟
اولین چالش، اعتماد صاحبان کسب و کار به چنین پلتفرم هایی هست. این مدل سرویس ها در سال های اخیر راه اندازی شده اند و هنوز کسب و کار های زیادی هستند که به اندازه کافی اعتماد به چنین خدماتی ندارند.

چالش بعدی مدیریت فضای انبار و تعداد نیروهای آموزش دیده متناسب با میزان سفارش های دریافتی است. بالا و پایین های فروش در شرایط فعلی اقتصادی کشور این موضوع را کمی دشوار کرده و ما باید در یک بازه ۱۰۰۰ الی ۱۰ هزار سفارش در روز همیشه آمادگی مدیریت را داشته باشیم. دیگر چالش ها هم مربوط به مسائل عملیاتی می شود که اگر بخواهم با جزئیات صحبت کنم می تواند ساعتها زمان ببرد.

*با بازار خارجی  و منطقه هم ارتباط دارید؟  سفارش می گیرید؟
در حال حاضر خیر.  ولی یکی از اهداف مجموعه ما باز کردن راهی برای فروش محصولات ایرانی بطور تک به مشتری های خارج از کشور هست.

* برای ارزآوری از راه چنین پلتفرمهایی  چه موانعی است؟ چه راهکاری دارید؟
ما در بازاری مشغول کار هستیم که هیچ ارتباطی با کشورهای دیگر ندارد. کسب و کار های نوپا و خلاق ایرانی دسترسی به بازار های خارجی ندارند. سرویس های پستی مرسولات خارجی را با هزینه های بسیار بالا می پذیرند و هیچکدام از کسب و کارهای داخلی که محصولات ارزشمندی تولید می کنند دسترسی به حساب های مورد قبول کشورهای خارجی ندارند. موانع بسیار زیاد است و راهکارها در مرحله اول زیرساختی هستند. راهکاری برای مراوده های مالی، راهکاری برای اعتماد به سیستم پستی خارجی و راهکاری برای آموزش به کسب و کار های برای مارکتینگ در خارج از کشور پیشنهاد می کنم.

*برای کسب و کارها که بخواهند محصولاتشان در انبار های  شما  نگه دارند  برای فصول مختلف چه فکری کردید؟
ما در حال حاضر یک دمای مشخص در انبار هایمان در نظر داریم. در تمامی فصول این دما را حفظ می کنیم و به واسطه این موضوع  فقط محصولاتی را قبول  می کنیم که در دمای انبار ما دوام می آورند.

*سفارش ها شامل چه  کالاهایی میشود ( صنعتی یا کشاورزی یا سایر)؟
هر کالایی که مجاز باشد و در فروشگاه های آنلاین فروخته می شود و اندازه ای کمتر از  یک متر در  یک متر داشته باشد.

*در کشورهای منطقه  چنین پلتفرمهایی وجود دارد؟  ایران در چه سطحی قرار دارد؟
این پلتفرم ها در تمامی کشورهایی که در زمینه فروش آنلاین محصولات پیشرفت کرده اند، وجود دارند. ولی متاسفانه ایران دیرتر از همه کشور های منطقه وارد این صنعت شده و در حال حاضر در مراحل اولیه بهره برداری از چنین خدماتی هستیم.

*در پایان  اگر سخنی دارید، بفرمایید.
هدف از ایجاد مجموعه پکسچی این بوده که به کسب و کار ها و افرادی که انگیزه کافی برای راه اندازی کسب و کار های خلاقانه دارند کمک شود. امیدواریم بتوانیم با ارائه خدمات به رشد مشتری هایمان کمک کنیم. 

کد خبر: ۱۱۹٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha