۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
معادن استان سمنان ظرفیتی بی‌نظیر برای تحقق «جهش تولید»/ ضرورت دوری از خام فروشی
بازار بررسی می‌کند؛

معادن استان سمنان ظرفیتی بی‌نظیر برای تحقق «جهش تولید»/ ضرورت دوری از خام فروشی

سمنان - استان سمنان بیش از ۶۰۰ معدن دارد که ۴۲ ماده معدنی مهم از آن‌ها استخراج می‌شود حال‌آنکه خام فروشی مواد تولیدی این معادن درست در نقطه مقابل جهش تولید قرار دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، معادن یکی از ارکان توسعه اقتصادی استان سمنان در کنار صنعت، کشاورزی و گردشگری هستند که در جهش تولید می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. درباره معادن و اهمیت آن‌ها همین بس که ۵۰ هزار نفر از جمعیت ۷۰۰ هزارنفری استان سمنان از بخش معادن حقوق می‌گیرند و اگر هرکدام یک عضو خانواده دیگر داشته باشند یعنی در استان سمنان از هر هفت نفر یک نفر از راه معدن ارتزاق می‌کند.

از سوی دیگر ۴۲ نوع ماده معدنی در استان سمنان قرارگرفته و این خاصیت ویژه به دلیل قرارگیری در باریکه جنوب البرز و شمال کویر است. اما باید چه کرد که در راستای جهش تولید توان بیشتری از معادن استان سمنان نشان داد.

ظرفیت های استان سمنان

معاون امور معدنی صمت استان سمنان درباره معادن این استان، به خبرنگار بازار، گفت: ۶۲۶ پروانه بهره‌برداری از معادن در استان سمنان وجود دارد که ظرفیت استخراج آن‌ها ۲۲ میلیون تن در سال برآورد می‌شود

محمد فروهر بابیان اینکه میزان ذخیره قطعی معادن استانی ۶۹۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی بالای یک میلیارد تن در سال است، تأکید داشت: تاکنون ۴۲ نوع ماده معدنی در استان سمنان کشف و شناسایی‌شده است. همچنین باید گفت ۴۰ درصد گچ، ۶۰ درصد نمک و ۹۰ درصد زئولیت و سلسین موردنیاز کشور از معادن استان سمنان تأمین می‌شود.

وی افزود: معادن استان سمنان در حوزه تولیدات سولفات سدیم رتبه دوم، زغال‌سنگ و کرومیت رتبه سوم را به خود اختصاص دادند و این نشان می دهد که توان استان درزمینهٔ معادن چقدر زیاد است از سوی دیگر ۱۷۵ پروانه اکتشاف معدنی تاکنون در استان صادرشده که با اجرای عملیات اکتشاف تا دو سال آینده، قابلیت بهره‌برداری به‌عنوان معدن از نواحی موردنظر مشخص خواهد شد.

ذخایر معدنی سمنان

معاون صمت استان سمنان همچنین تأکید داشت: معادن موجود در استان سمنان بیش از ۲۵ میلیون تن تولیدات مواد معدنی دارند که کار تولید و استخراج آنان انجام می‌شود اما باید گفت در راستای جهش تولید نگاه استان سمنان به فراوری معادن نیز نگاه ویژه‌ای است در حقیقت معادن این استان ظرفیت‌های خوبی برای فراوری دارند که هم‌اکنون واحد های فراوری خوبی در دامغان، سمنان، شاهرود و میامی دیده می شوند.

فروهر با بیان اینکه بهره‌برداری از ۲۱ معدن جدید با ذخیره ۴۹ میلیون تن زمینه اشتغال ۶۷۶ نفر را سال گذشته در استان فراهم کرد، گفت: حرکت به سوی جلوگیری از خام فروشی این معادن یکی از رسالت های صمت استان سمنان است.

حرکت به سمت فراوری

استاندار سمنان نیز جایگاه این استان در زمینه معادن را مناسب توصیف کرد و گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که فراوری معادن در راستای جهش تولید الگو و رسالت ما قرار گیرد چرا که استان دارای ظرفیت های بی بدیلی در بخش های معدنی است.

علیرضا آشناگر با بیان اینکه خام فروشی مقابل جهش تولید است، تاکید داشت: فرآوری بهترین راهبرد استفاده از مواد معدنی به شمار می‌رود که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های خوبی نیز صورت گرفته است.

در سال ۹۸ توفیقات خوبی در حوزه معادن در استان شکل گرفت حال باید دید عملکرد مسئولان ما در سال ۹۹ در حوزه معادن چگونه خواهد بود.

کد خبر: ۱۱٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha