۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
اصرار اردوغان بر کاهش نرخ بهره در اقتصاد ترکیه

اصرار اردوغان بر کاهش نرخ بهره در اقتصاد ترکیه

با وجود اعتراض‌ها و افزایش تورم در ترکیه، اردوغان، همچنان در حال ریسک کردن در اقتصاد است.

به گزارش بازار، به گفته کارشناسان، فشار اردوغان برای کاهش نرخ بهره باعث اختلاف بین احزاب شده و موقعیت رئیس جمهور ترکیه را متزلزل کرده است. با اصرار وی بر کاهش نرخ بهره، لیر ترکیه به پایین‌ترین حد خود رسیده است. رئیس جمهور ترکیه جهت بهبود اقتصادی در بحران همه گیری با وجود تورم سرسام آور که به استانداردهای زندگی ضربه زده و مخالفت در شهرهای بزرگ را به وجود آورده، ریسک کرده است. این اقتصاد با ارزش ۷۵۰ میلیارد دلار، با بازگشت گردشگری و افزایش تقاضا برای صادرات در سال جاری ۹ درصد رشد داشته و تولید کارخانه را به سطح قبل از همه گیری رسانده است. اعلام جنگ اقتصادی استقلال رجب طیب اردوغان، او را در برابر بسیاری از اعضای حزب خود و تکنوکرات‌های کشور قرار داده در حالی که از افزایش ناآرامی‌های اجتماعی ناشی از تورم ۲۰ درصدی، نگران هستند.

 سه تا از روسای بانک مرکزی که در مقابل تقاضای اردوغان برای کاهش نرخ بهره ایستاده بودند از اواسط سال ۲۰۱۹ برکنار شدند و از ماه مارس راه را برای شاهاپ کاوچی اوغلو رئیس کل بانک مرکزی باز گذاشت تا نرخ پایه را طی سه مرحله کاهش جداگانه از ۱۹ درصد به ۱۵ کاهش دهد. نرخ‌های بهره پایین‌تر به جای احیای مجدد سرمایه‌گذاری خارجی، عزم دولت برای مقابله با تورم را برای سرمایه‌گذاران فلج کرده و باعث سقوط بیشتر ارز شده است. روز سه شنبه مخالفان استانبول و آنکارا خواستار پایان دادن به سیاست هایی شدند که منجر به مارپیچ تورمی و کاهش ۴۰ درصدی ارزش لیر در سال جاری تا زیر ۸ سنت آمریکا شده است.

گفته می شود که نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از بی‌ثباتی ناشی از رشد پولی، نرخ تورم ۲۰ درصدی و رشد ۳۵ درصدی قیمت مسکن وجود دارد. و اگرچه اخیراً عرضه پول کاهش یافته، کاهش پی در پی در نرخ‌های بهره به معنای بالا ماندن نرخ تورم است. روایت رئیس جمهور از استقلال اقتصادی مبتنی بر این نظریه است که نرخ های بهره پایین باعث افزایش سرمایه گذاری برای افزایش مشاغل و رشد می شود در حالی که تمام تیم اقتصادی که او در سال ۲۰۱۱ چیده بود، رفته اند. به گفته یک کارشناس، در آستانه کمپین انتخاباتی ۲۰۱۸، نرخ بهره کاهش یافت و اقتصاد رونق گرفت، با این حال لیر سقوط کرد و تورم بالا را به همراه داشت. آنچه اکنون می بینید بخشی از یک استراتژی بزرگ نیست، بلکه ریسک بزرگی است که ممکن است از بین برود.

کد خبر: ۱۱۹٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha