۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
سختگیری در افتتاح حساب بانکی پیگیری می شود| مبارزه با پولشویی عامل اصلی توجه به احراز هویت مشتریان
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «بازار»:‌

سختگیری در افتتاح حساب بانکی پیگیری می شود| مبارزه با پولشویی عامل اصلی توجه به احراز هویت مشتریان

مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درخواست اضافه بانک ها از مشتریان برای افتتاح حساب بیش از کارت ملی و شناسنامه مورد پیگری است چرا که این اقدام با اصل مشتری مداری تطابق ندارد.

بازار گروه بانک و بیمه: از آنجایی که مدتی است برخی بانک ها بخصوص بانک های دولتی از مشتریانی که قصد افتتاح حساب دارند، برای احراز هویت آنها علاوه بر کارت ملی و شناسنامه درخواست اصل سند ملک و یا اجاره نامه همچنین اصل گواهی اشتغال با مهر امضاء را دارند و مهمتر از این از افتتاح حساب در شعبه ای غیر از محل سکونتشان ممانعت می شود، سخنگوی اقتصادی مجلس درگفتگویی با« بازار» اعلام کرد؛ علل رفتار نظام بانکی و سختگیری آنها در احراز هویت مشتریان برای افتتاح حساب بانکی که موجب ایجاد زحمت و اذیت مشتریان می شود پیگیری خواهد شد تا مشخص شود چرا بانک ها علاوه بر کارت ملی و شناسنامه خواهان مدارک بیشتری از مشتری برای افتتاح حساب بانکی هستند.

بانک ها در سختگیری برای افتتاح حساتب هیچ وقت سرخود اقدام به چنین کاری نمی کنند و بی تردید آنها از قوانین بالادستی آن هم در چارچوب مقررات و دستورات بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار و..تبعیت می کنند

آیا بانک ها در سختگیری افتتاح حساب از قوانین بالا دستی تبعیت می کنند؟
غلامرضا مرحبا،‌با بیان اینکه البته بانک ها هیچ وقت سرخود اقدام به چنین کاری نمی کنند و بی تردید آنها از قوانین بالادستی آن هم در چارچوب مقررات و دستورات بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار و..تبعیت می کنند، افزود: علل و عوامل هرگونه اقدام و دستورالعملی در راستای ارایه خدمات نوین بانکی و یا ایجاد ضوابط و مقررات قانونی در حوزه پولی بانکی و..ابتدا باید به مردم اطلاع رسانی شود تا با شفاف سازی امور جای ابهامی برای مشتریان باقی نماند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد:اقدام جدید بانک ها و دقت نظر آنها در شناسایی مشتریان، به احتمال زیاد با هدف جلوگیری از پدیده پولشویی و تخلفات احتمالی در سیستم بانکی است،چرا که اکنون خیلی ها هستند که چندین شماره حساب و کارت بانکی دارند اما فقط یک یا دو شماره حساب آن فعال است.

بانک ها با مشکل بی نظمی در افتتاح حساب مواجه اند، مشکلاتی چون تکثرو تعدد حسابهای بانکی غیر فعال برای برخی ها که کاربردی ندارند اما دارای بیش از ۱۵ تا ۲۰ حساب بانکی هستند

بی نظمی در افتتاح حساب و وجود حسابهای متعدد بانکی غیر فعال
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: همانطور که گفته شد بانک هاهم اکنون با مشکل بی نظمی در افتتاح حساب مواجه اند، مشکلاتی چون تکثرو تعدد حسابهای بانکی غیر فعال برای برخی ها که کاربردی ندارند اما دارای بیش از ۱۵ تا ۲۰ حساب بانکی هستند. البته خیلی از این حسابها توسط بانکها مسدود شده اند اما همچنان بعضی با آنکه در چند بانک افتتاح حساب کرده اند اما باز هم خواهان افتتاح حساب جدید بوده که این موضوع بانک ها را با مشکل روبه رو کرده است.
مرحبا در ادامه گفت: اگرچه سازماندهی و ساماندهی حساب مشتریان بانکی در راستای ایجاد نظم و جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی ضروری است اما بانک ها به عنوان موسسات غیرانتفاعی و نهادی که با مردم سرو کاردارد باید اصل مشتری مداری را حفظ کند و برای افتتاح حساب با رعایت مقررات از درخواست مدارک غیر ضرور و اضافه برای احراز هویت ممانعت کنند این درحالی که هنوز معلوم نیست که آیا بانکها خودشان اقدام به این کار کرده اند و یا از فرامین بالادستی اطاعت می کنند که در این راستا موضوع از طریق مجلس پیگیری خواهد شد.

تغییری در شرایط افتتاح حساب بانک‌ها صورت نگرفته است اما بانک ها برای جلوگیری از پدیده پولشویی باید شناخت دقیقی از مشتریان داشته باشند

بانک مرکزی؛ تغییری در شیوه افتتاح حساب بانکی ایجاد نشده است!
اظهارات سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی رفتار بانک ها با مشتریان در حالی مطرح است که بانک مرکزی معتقد است؛ تغییری در شرایط افتتاح حساب بانک‌ها صورت نگرفته است، اما بانک ها برای جلوگیری از پدیده پولشویی باید شناخت دقیقی از مشتریان داشته باشند.

همچنین دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی نیز در این باره گفته است؛ بانک‌ها برای ارائه هرگونه خدمت بانکی باید مشتریان خود را به خوبی شناسایی کنند که این شناسایی از طریق کد ملی و مدارک اقامتی صورت می‌گیرد. علاوه بر شناسایی هویت مشتریان، بانک‌ها باید نسبت به سطح مالی آن‌ها نیز شناخت داشته باشند و برای آنکه تراکنش‌های بانکی مشتریان مشکوک نباشد، بانک برای تطابق داشتن میزان حقوق دریافتی با تراکنش‌ها درخواست گواهی اشتغال می‌کند.
حال از آنجا که زیر ساخت های سامانه‌ بانک‌ها تاکنون برای شناسایی دقیق مشتریان فراهم نبوده همچنین این سامانه با سامانه ثبت احوال لینک نشده بود اما اکنون این شرایط فراهم شده و برخی بانک‌ها این مدارک را از افتتاح کننده حساب دریافت می‌کنند.مدارکی که در راستای قانون مبارزه پولشویی، بانک‌ها راملزم به شناسایی دقیق محل سکونت مشتریان خود و اطلاع از تمکن مالی آن‌ها برای اعتبارسنجی کرده است.
اما از آنجایی که هنوز هیج ابلاغیه و دستورالعملی مشخص و محرز که از سوی بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار به بانک ها برای سختگیری در احراز هویت مشتریان راجع به افتتاح حساب جدید بانکی در دسترس نمی باشد، بنابراین چنین رویکردی از سوی برخی بانک ها همچنان نامعلوم و مبهم به نظر می رسد.

کد خبر: ۱۱۹٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha