۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
کاهش قیمت آهن در کوتاه مدت

کاهش قیمت آهن در کوتاه مدت

روز گذشته بازار ارز باز هم شاهد افزایش قیمت دلار بود و با وجود رشد نرخ دلار، بازار آهن مسیری متفاوت در پیش گرفته و شاهد بودیم که قیمت روز آهن آلات بدون هیچ‌گونه تأثیری از رشد دلار، روندی کاهشی داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته بازار ارز باز هم شاهد افزایش قیمت دلار بود به طوری که از همان ابتدای روز بنای رشد گذاشت و وارد کانال قیمتی ۲۹ هزار تومان شد و در پایان روز روی قیمت ۲۹ هزار و ۳۸۰ تومان به فروش رسید.

با وجود رشد نرخ دلار، بازار آهن مسیری متفاوت در پیش گرفته و شاهد بودیم که قیمت روز آهن آلات بدون هیچ‌گونه تأثیری از رشد دلار، روندی کاهشی داشت. گفتنی است روز گذشته قیمت عمده مقاطع فولادی غالبا ثابت بود و در کنار این برخی شرکت‌ها نیز با کاهش قیمت نسبی اقدام به عرضه محصولات خود کردند. دلار که پیش از این همچون دماسنج اقتصادی عمل می‌کرد، این روزها دیگر کارکرد خود را از دست داده و خلاف دمای بازار عمل می‌کند.

آمارها از تالار صنعتی نیز بیانگر رقابت پایین برای مقاطع طویل در روز گذشته بود، به طوری که تیرآهن رقابت بیش از یک درصد را ثبت کرد ولی معاملات میلگرد تعریف چندانی نداشت و بورس کالا نیز همپای بازار اهن دچار ثبات و کاهش متقاضی مصرف بود. همچنین از آنجایی که قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز مشابه بازار داخلی در حالت ثبات است، خود عامل تشدید رکود حاکم بر بازار اهن در داخل کشور است.

از روز گذشته شاهد این بودیم که پس از فشارهای وارده بر فروشندگان اهن آلات از کمبود متقاضی، تاحدودی از موضع خود پایین آمده و به‌تدریج به کاهش نسبی قیمت اهن الات روی آورده‌اند.

از سویی دیگر آنطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بررسی شد، کمبود ساخت و ساز در ایام سرد سال نیز به کاهش تقاضای مصرف دامن زده به همین جهت پیش‌بینی می‌شود در چشم‌انداز کوتاه مدت کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار باشد.

اما برآیند کلی از اوضاع کشور اینطور می‌نماید که اثرات تورمی مشکلات جاری در کشور از جمله کمبود انرژی و گاز و آب و افزایش لحظه‌ای قیمت دلار و همچنین اخبار منفی سیاسی و اقتصادی، دیری نمی‌پاید که در همه بازارها نمایان خواهد شد و در بازارهایی که امکان نقدشوندگی بالاتری دارند مانند دلار و سکه و خودرو و ... رشد فزاینده‌ای در پیش خواهند گرفت و بازارهایی همچون مسکن و کالاهای تولید داخل و... رشد تدریجی خواهند داشت. اما اثرات تورم دلار در درازمدت بر همه بازارها مشهود و برابر خواهد بود.

همچنین مطابق گزارش‌های موجود روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با خبرنگاران اعلام کرده است که اگرچه مذاکرات در تهران به صورت حرفه‌ای انجام شد اما برخلاف تلاش من، در زمینه نصب مجدد دوربین در مرکز تولیدات قطعات سانتریفیوژ تسا در کرج توافقی صورت نگرفت و تقریبا بی‌نتیجه بود. او همچنین از ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق با ایران خبر داده است. در هر صورت باید منتظر روند مذاکرات در ۸ آذرماه و نتایج حاصل از آن باشیم، باشد که تأثیر مثبتی در اوضاع اقتصادی آشفته کشور داشته باشد.

به گزارش اهن پرایس از قیمت روزانه اهن در روز گذشته، مبادی فروش به‌تدریج به کاهش قیمت محصولات روی آورده‌اند به طوری که قیمت میلگرد در کنار ثبات نسبی در عمده شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۳۵۰ تومانی در برخی مبادی فروش عرضه شد.

قیمت ناودانی و نبشی نیز کماکان بدون تغییر بود و با حفظ قیمت روزهای پیشین عرضه شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نیز عمدتا ثابت بود ولی افزایش ۱۰۰ تومانی نیز مشاهده شد، اما قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. قیمت لوله و پروفیل‌ها نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بودند. قیمت ورق گالوانیزه بدون تغییر بود اما قیمت ورق سیاه حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش داست.

کمبود گاز مشکل حل‌نشده کشور
هر روز خبرهای متفاوتی از جریان قطعی گاز و کمبود انرژی منعکس می‌شود که همگی بیانگر این است که کشور با کمبود گاز مواجه است اما برای مدیریت آن نمی‌توان میزان مصرف بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و ... را محدود کرد، زیرا دست به هر حوزه‌ای که گذاشته می‌شود، ضرر و زیان آن بخش را در پی دارد؛ به همین جهت در تعیین اولویت برای عدم قطعی و یا قطعی گاز بحث‌هایی وجود دارد که هنوز برنامه واحدی برای آن تعیین نشده است.

انتشار اخبار قطعی گاز صنایع در مرحله اول با ایجاد جو روانی منفی تا حدودی موجب نوسان قیمت مقاطع فولادی و افزایش قیمت مواد اولیه و میانی شد اما اگر این امر اجرایی شود در عمل کاهش تولیدات را در پی خواهد داشت که در نتیجه آن قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

مسئولین امر در پی شناسایی بخش‌هایی هستند که بیشترین میزان مصرف انرژی را دارند تا با اخطار قطع در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند که یک هزار و ۴۲۸ ساختمان اداری از جمله بخش‌هایی است که اخطار قطعی گاز دریافت کرده‌اند.

در همین زمینه محمدرضا جولایی مدیر دیسپاچینگ ملی گاز ایران اظهار کرد: برای تولید گاز مصرفی کشور میزان مشخصی تعریف شده است که امکان افزایش آن وجود ندارد.

از آنجایی که بخش‌های خانگی و تجاری در اولویت تأمین گاز قرار دارند، ابتدا به مصارف این بخش‌ها و سپس به صنایع اختصاص داده می‌شود اما اگر در تأمین گاز همین بخش‌های اصلی و در اولویت نیز دچار مشکل شویم ناگزیر به تأمین از ذخایر موجود، سوخت مایع، خطوط شبکه سراسری و ... روی می‌آوریم. با وجود این اگر همچنان دچار کمبود باشیم، صنایعی که امکان استفاده از سوخت مایع دارند را محدود کرده و در نهایت و به‌ناچار صنایعی که از گاز استفاده می‌کنند، محدود خواهند شد.

جولایی در ادامه بیان کرد: اگر تأمین مصرف بخش خانگی از طریق استفاده از سوخت مایع و ذخیره خطوط و مخازن گاز امکان‌پذیر نباشد به‌ناچار گاز بخش صنایع نیز محدود خواهد شدکه در این صورت فولادسازان را نیز با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

وی افزود: اگر این شرایط مدیریت نشود محدودیت انرژی در نهایت دامن صنایع پتروشیمی، فولاد و سایر زنجیره‌های مرتبط را نیز خواهد گرفت و امید است با صرفه‌جویی در همه بخش‌ها، شاهد قطعی گاز در هیچ بخشی نباشیم.

کد خبر: ۱۱۹٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha