۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
فراموش شده ای به نام «گردشگری کوهستان» در همدان| فرصت های درآمدزایی هرز می رود
بازار گزارش می‌دهد؛

فراموش شده ای به نام «گردشگری کوهستان» در همدان| فرصت های درآمدزایی هرز می رود

همدان - درحالی همدان دارای پتانسیل های بسیاری برای رونق گردشگری زمستانه و کوهستان است و از این منظر توانایی کسب درآمد و فعال کردن اقتصاد گردشگری را دارد که این مهم همچنان مغفول مانده و فراموش شده است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری همدان از دوسال پیش تاکنون زیرسایه کرونا رفته، دورانی که به سایر خاموشی های چراغ گردشگری گره خورد و حال این روند، چشم انتظار روزهای روشن است.

همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با اقلیمی کوهستانی، نیمه دوم سال را می تواند با برنامه ریزی بر پایه گردشگری پاییزه، گردشگری زمستانه و گردشگری کوهستان قدم هایش را محکم بردارد و مسیر را برای جذب گردشگران مهیّا سازد اما این ظرفیت نادیده گرفته شده است.

باید به این پتانسیل ها به صورت برنامه ریزانه و جدی نگاه کرد؛ استان همدان به لحاظ شرایط آب و هوایی و اقلیم خود دارای ظرفیت‌های گردشگری مناسبی به لحاظ گردشگری‌های طبیعی، کشاورزی، روستایی و تورهای مناسب طبیعت است و حال در این شرایط نزدیکی به فصل زمستان و حتی برخی روزهای برفی پاییزی می‌توان از این موقعیت استفاده و تورهای گردشگری را به سمت فضای باز، گردشگری پاییزه، گردشگری زمستانه، گردشگری ورزشی متناسب با کوهستان الوند سوق داد.

اما به راستی در این راستا چه قدم هایی در استان برداشته شده است؟ آیا توانسته ایم با تعریف رویدادهای جدید این مسیر را به سمت اشتغالزایی، درآمدزایی، به حرکت درآوردن چرخ های اقتصاد سوق دهیم؟

در پی رسیدن به پاسخ سئوالمان پای صحبت های محمد سوزنچی؛ کارشناس و فعال گردشگری و شعبانلو از دیگر کارشناسان این بخش نشستیم تا وضعیت را در این روزهای کرونایی و سکوت گردشگری مورد بررسی قرار داده و نگاهی به این برنامه ریزی ها یا عدم آن ها داشته باشیم که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

فراموش شده ای به نام «گردشگری کوهستان» در همدان| فرصت های درآمدزایی هرز می رود

سوزنچی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به ما سردمداران صنعت گردشگری می گویند اما این ها را فقط می گویند و کسی به آن عمل نمی کند، با گلایه مندی عنوان کرد: دو سال است که حالمان را نپرسیده اند.

این راهنمای گردشگری همدان با اشاره به اینکه ما که از اداره میراث فرهنگی خیری ندیدیم، عنوان کرد: مردم شهرمان و سرمایه خاک شده این شهر باید در گردش مالی قرار گیرد؛ و این موضوع زمانی ممکن است که توری باشد تا چرخ های اقتصادی بچرخند.

وی با گلایه مندی عنوان کرد: مسافران به همدان می آیند اما نان مورد نیازشان را نیز به همراه خود می آورند! بنابراین این مسیر نیازمند برنامه ریزی است.

سوزنچی با تصریح بر اینکه نقش راهنمایان این است که زمان مرده گردشگری و پتانسیل ها را احیا کنند، به وضعیت موزه دفاع مقدس اشاره ای کرد و گفت: ما همه موزه های دنیا را موزه جنگ می گوییم اما ایرانی ها جنگ را دفاع مقدس می گویند، این موزه اگرچه می تواند بهتر معرفی شود، اما به راستی خوب نمایش داده نمی شود و در این زیرزمین گیر افتاده است!

این کارشناس گردشگری با تاکید بر اینکه اینجا می تواند گردشگر خارجی را برای پذیرش اسلام هم آماده کند اما چه اتفاقی این وسط افتاده است؟ ادامه داد: ان باید باغ موزه مسیری برای گردشگری عمومی شود تا شاهد رونق این عرصه باشیم.

همدان اقتصادش را بر اساس گردشگری چیده است، اما دانشگاه گردشگری و هیئت علمی این حوزه را ندارد؛ پس چطور اقتصاد را بر اساس گردشگری بسته اند؟

سوزنچی در ادامه صحبت های خود مطرح کرد: همدان اقتصادش را بر اساس گردشگری چیده است، اما دانشگاه گردشگری و هیئت علمی این حوزه را ندارد؛ پس چطور اقتصاد را بر اساس گردشگری بسته اند؟

فراموش شده ای به نام «گردشگری کوهستان» در همدان| فرصت های درآمدزایی هرز می رود

وی در ادامه صحبت های خود به وضعیت تله کابین گنجنامه نیز اشاره کرد و گفت: شورای شهر و شهرداری همدان در گنجنامه سهم دارند و حال اگر تله کابین تخریب ایجاد کرده است حداقل این روند باید مدیریت شود! این همه ساخت و ساز وسط کوه چیست؟ این همه تخریب چیست؟

جاده پیست اسکی بسته شد؛ پس گردشگری زمستانه چه طور خواهد بود؟
سوزنچی با گلایه مندی ادامه داد: جاده پیست اسکی بسته شد؛ پس گردشگری زمستانه چه طور خواهد بود؟ بهترین سایت اسکی و ارزانترین آن را در همدان داریم اما از آن استفاده ای نمی کنیم.

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه پیست اسکی همدان یک هشتم هزینه پیست اسکی شمشک را دارد، گفت: آیا راحت ترین کار بستن این مسیر است؟ با چه رویکردی آن را می بندند؟ بااین روند چطور قرار است گردشگری زمستانه را پیش ببریم؟

به حریم کوه الوند و رودخانه های آن دست اندازی شده است
احمد شعبانلو کخ از کوهنوردان و کارشناسان گردشگری همدان است نیز در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: همدان، مهد کوهنوردی ایران است اما به سبب نبود اتحاد و حمایت شایسته از کوهنوردان این مقوله به حاشیه رفته و برنامه های شاخصی صورت نمی گیرد.

وی به وضعیت دامنه های الوند اشاره کرد و گفت: میدان میشان نسبت به قبل بسیار مظلوم واقع شده است تا آنجا که دامنه های الوند جایی برای گردشگر و کوهنورد ندارد و حتی به حریم کوه و رودخانه ها دست اندازی شده است.

این کوهنورد ضمن ابراز تاسف ادامه داد: کوه الوند دست خوش تغییراتی شده و باید از تخریب بیشتر دامنه های الوند جلوگیری شود.

شعبانلو با بیان اینکه الوند جز میراث فرهنگی و ملی ما است، عنوان کرد: کسی حق ندارد به اندازه یک بیل از آن جا به جا کند اما سوال وجود دارد که چرا در آن، ساخت و ساز شده است؟

فراموش شده ای به نام «گردشگری کوهستان» در همدان| فرصت های درآمدزایی هرز می رود

همواره شاهدیم که مسئولین استانی بر این موضوع تاکید دارند که محور توسعه همدان گردشگری است و با این روند می توان روزهای روشن را برای آن کلید زد؛ روزهایی که نه تنها مشاغل وابسته به این صنعت سفید را می تواند احیا کند بلکه می تواند موجب درآمدزایی در سطح مناسبی برای استان باشد.

اما در این مسیر چه ها کرده ایم؟ آیا از فرصت ها و نقاط قوتی که کوهستان الوند برای ما ایجاد کرده و می تواند به بحث گردشگری زمستانه، گردشگری پاییزه، گردشگری ورزشی، گردشگری تندرستی و غیره بپردازد و میزبانی از مسافران و گردشگران را مهیّا سازد؛ بهره ای برده ایم یا خیر؟

حال با این تفاسیر هم چنان چشم انتظار برنامه های منعطف برای این روزها هستیم تا موقعیت گردشگری کوهستان که در همدان همراه با کوهستانی برفی، مناسب برای اسکی و دارای شرایط خاص است را در سطح ملی و بین المللی معرفی و با برنامه ریزی های مناسب، بار دیگر همدان را به قطب کوهنوردی ایران مبدل سازیم.

کد خبر: ۱۱۹٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha