۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
ابتکار چین در هدایت رشد قوی جهانی؛ کمک به کشورها برای افزایش نرخ توسعه
بازار گزارش می دهد؛

ابتکار چین در هدایت رشد قوی جهانی؛ کمک به کشورها برای افزایش نرخ توسعه

رئیس جمهور چین به تازگی اقدامات و اصلاحاتی را برای کمک به کشورها در راه مقابله با توسعه کند و تقویت رشدی قوی، سبز و متعادل‌ تر تعیین کرده است.

به گزارش بازار، رسانه رسمی دولتی چین، اخیرا مجموعه‌ ای گزارش ارائه کرده که نشان می دهد چگونه ابتکار توسعه جهانی پیشنهاد شده توسط رئیس‌جمهور شی جین پینگ به کشورهای سراسر جهان کمک می‌کند تا در میان چالش‌ های بی‌ سابقه، رشدی قوی، سبز و متعادل‌تر را تقویت کنند.

شعارهایی رسانه‌ای اخیراً با اشاره به افزایش قیمت کالاها، اختلال در زنجیره تأمین، کاهش تجارت یا کاهش فرصت‌ های شغلی در تعدادی از مناطق، اعصاب مردم را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.

کریستالینا جورجیوا  مدیرعامل صندوق بین المللی پول اعلام کرده اگر اختلالات عرضه ادامه یابد یا انتظارات تورمی کاهش یابد، تورم ممکن است چسبنده تر شود.

صندوق بین‌المللی پول نیز در آخرین گزارش «چشم‌ انداز اقتصادی جهان» که در ماه گذشته منتشر شد، اظهار کرده که شتاب بهبود جهانی ضعیف شده و ابهامات افزایش یافته است.

بر همین اساس، شی جین پینگ در تلاش برای پاسخگویی به چنین نگرانی‌ هایی، در سخنرانی‌های خود در اجلاس اخیر سران گروه ۲۰ و نشست رهبران اقتصادی همکاریهای اقتصادی آسیا_اقیانوسیه از هیچ تلاشی برای توضیح طرح جدید توسعه جهانی چین برای کشورهای بزرگ و کوچک در پیوستن و همکاری با یکدیگر در برابر رشد ضعیف، دریغ نکرده است.

بر اساس این ابتکار، که شی در ماه سپتامبر از آن رونمایی کرد، متعهد ماندن به توسعه به عنوان یک اولویت، در ابتدا در میان شش بعدی قرار دارد که کشورها باید برای آن تلاش کنند. شی از کلمه قوی برای تعریف این هدف از چنین اقدامات هماهنگی استفاده کرده است؛ «به دنبال توسعه جهانی قوی تر، سبزتر و متعادل تر».

چن فنگینگ  اقتصاددان ارشد و مدیر سابق مؤسسه مطالعات اقتصاد جهانی در حوزه روابط بین‌الملل معاصر چین، می‌گوید: این موضوع، توسعه یک معیار برتر برای همه کشورها و جهانی است که تحت تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ قرار گرفته است. اگر رشد جهانی نتواند به شکلی قوی قدرت جمع آوری کند، مشکلات و چالش هایی ایجاد می شود.

ماه گذشته، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و سال آینده به ترتیب به ۵.۹ و ۴.۹ درصد کاهش داد و دلیل آن را «کاهش رتبه» برای اقتصادهای پیشرفته و همچنین کشورهای در حال توسعه کم‌درآمد بیشتر به دلیل بدتر شدن پویایی همه‌گیری  دانست.

بر اساس، چشم انداز گزارشی که در ماه جاری توسط وزارت امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل منتشر شد، «وضعیت اقتصاد جهان»، «سرعت ایجاد شغل به طور کلی برای جبران زیان های اولیه اشتغال، به ویژه در اقتصادهای در حال توسعه» در طول سال جاری با تاخیر مواجه است.

تحلیلگران اعلام کرده اند که راه حل شی برای اولویت بندی توسعه که در کنفرانس های چندجانبه، جهانی یا داخلی اخیر مطرح شد، می تواند به عنوان چهار ستون برای اقدام جهانی خلاصه شود. این چهار ستون برای سیاست های اقتصاد کلان مستمر، سازگار و پایدار و در پیشبرد و اصلاح نظام تجاری چندجانبه؛ تقویت ساخت و ساز زیرساخت و اتصال؛ و تثبیت زنجیره های صنعتی و تامین موثر هستند.

رن لین رئیس بخش حکمرانی جهانی در موسسه اقتصاد و سیاست جهانی آکادمی علوم اجتماعی چین، گفت: دو رکن اول، سیاست کلان و سیستم تجاری، به کشورها از جمله چین کمک می کند تا در مورد آنچه می توانند برای بهبود حاکمیت اقتصاد جهانی انجام دهند صحبت کنند.

او گفت که دو ستون دیگر یعنی زیرساخت و زنجیره تامین، تمرکز بر اقدامات عینی آینده چین است که کشورها را به دنبال کردن انگیزه می دهد.

در بررسی سیاست‌ های کلان اخیر کشورها، چن، اقتصاددان ارشد نیز معتقد است که آنچه او را بیش از همه نگران کرده عدم هماهنگی ارکان به ویژه از سوی برخی کشورهای توسعه یافت، در حذف تدریجی سیاست های اقتصاد کلان و بسته های محرک خود است که بحران ناشی از همه گیری را هدف قرار می دهد.

چن در مورد اینکه چرا شی بر هماهنگی سیاست ها تاکید کرده ، گفت:  اگر فدرال رزرو آمریکا دلار را با سرعتی فراتر از انتظار جهان ایجاد کند، بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه از خروج سرمایه قابل توجه و کاهش ارزش پول خود رنج خواهند برد. عدالت و نظم تجارت جهانی نیز در معرض تهدید قرار گرفته، زیرا سازمان تجارت جهانی تحت تأثیر حمایت گرایی و یکجانبه گرایی در سال های اخیر قرار گرفته است.

رن نیز اعتقاد دارد که درخواست شی برای پیشبرد و اصلاح سیستم تجاری چندجانبه مبتنی بر هسته اصلی سازمان تجارت جهانی و با هدف تاکید بر اقداماتی است که کشورها برای مقابله با خطر توقف و اختلال عملکرد آن انجام دهند.

کد خبر: ۱۱۹٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha